Cloudprovider DigitalOcean heeft klanten gewaarschuwd voor een datalek nadat aanvallers wisten in te breken bij e-mailmarketingbedrijf MailChimp.

Via MailChimp kunnen bedrijven en organisaties nieuwsbrieven en marketingmails versturen, maar ook andere e-mailcommunicatie. DigitalOcean maakte gebruik van de diensten van het bedrijf, mede voor het uitvoeren van wachtwoordresets, versturen van mailwaarschuwingen en e-mailbevestigingen.

Vorige week ontdekte de cloudprovider dat een aanvaller het eigen MailChimp-account had gecompromitteerd, wat volgens DigitalOcean vermoedelijk een groter beveiligingsincident lijkt te zijn. Zo werden transactionele e-mails van DigitalOcean die via MailChimp werden verstuurd niet meer afgeleverd bij klanten. Het ging onder andere om wachtwoordresets en e-mailbevestigingen.

De aanvaller kreeg via het gecompromitteerde account toegang tot e-mailadressen van DigitalOcean-klanten. Vervolgens probeerde de aanvaller toegang tot de accounts van deze klanten te krijgen door in naam van klanten wachtwoordresets uit te voeren. Ten tijde van de aanval liet tenminste één klant weten dat het wachtwoord van zijn account was gereset. De cloudprovider meldt dat de accounts van deze klanten inmiddels zijn beveiligd. Naast de e-mailadressen zijn er geen andere klantgegevens buitgemaakt.

Eerder dit jaar wist een aanvaller ook al toegang tot een interne tool van MailChimp te krijgen om vervolgens van meer dan honderd accounts klantgegevens te stelen.

Alles bij de bron; Security


 


Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief!