GGD, Facebook, Allekabels.nl: de datalekken van grote hoeveelheden persoonlijke gegevens tuimelen over elkaar heen. Daar reageren velen nonchalant op – ten onrechte, kunnen slachtoffers vertellen...

...In eerdere oplichtingstrucs die op haar Hotmail of mobiel nummer binnenkwamen, trapte ze niet. Ze is niet gek. Maar bij haar zoon die zogenaamd in nood was, liet ze alle argwaan varen.  

Zoals vele anderen die iets soortgelijks hebben meegemaakt, heeft ook Nina geen flauw idee hoe de oplichters aan haar mailadres en telefoonnummer zijn gekomen. Toch is daar wel iets over te zeggen. Het is niet ondenkbaar dat ze het slachtoffer is geworden van een datalek.

Haar Hotmail-adres komt voor in een groot lek uit 2017 van genealogiewebsite MyHeritage, waarbij adressen en wachtwoorden werden buitgemaakt. Verder komt haar adres voor in een datalek uit 2019 van Verifications.io, een dienst die wordt gebruikt voor het verifiëren van mailadressen. Bij dit lek zijn destijds ook telefoonnummers en andere persoonlijke gegevens buitgemaakt.

Voor Nina is dit nieuw. Ook de politie geeft haar tijdens haar aangifte deze informatie niet. De dienstdoende wijkagent is naar eigen zeggen ‘niet van de cyber’...

...De Fraudehelpdesk, waar Nina ook aanklopte, ziet het totaal aantal meldingen van digitale fraude stijgen. Een vergelijkbaar geluid komt van de Autoriteit Persoonsgegevens, die ‘een explosieve toename van het aantal hacks, gericht op het buitmaken van persoonsgegevens’ meldt. 

De afgelopen maanden is er veelvuldig nieuws over datalekken, zoals bij Facebook, LinkedIn en Viruswaarheid. Met al die persoonlijke informatie die op straat ligt of te koop is op hackersfora kunnen oplichters zich overtuigend voordoen als een bekende (vriend of familielid) of als een vertrouwde instantie zoals een bank. Gooien oplichters bij phishing (een nepbericht dat hengelt naar persoonlijke gegevens) een net uit in de hoop dat iets blijft hangen, gericht mikken levert allicht meer op. Spearphishing, noemen ict-beveiligers dat ook wel.....

....Niet de lakse burger, maar de datahonger van bedrijven en overheden is het grote probleem, betoogt Evelyn Austin, directeur van burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom. ‘Iedere keer wordt het probleem bij de consument neergelegd.’ Die moet volgens haar woedend zijn, omdat het een politieke keuze is om de handhaving een wassen neus te laten zijn.

Bernold Nieuwesteeg, directeur van het Centre for the Law and Economics of Cyber Security van de Erasmus Universiteit, zoekt de verbetering in een andere richting: bij het bedrijfsleven zelf. ‘Het probleem is dat veel bedrijven enthousiast beginnen met het verzamelen van data van burgers en pas daarna gaan nadenken over cybersecurity. Terwijl de kennis van cybersecurity bij de softwareleverancier ligt.’ De verantwoordelijkheden van de leverancier moeten dan ook groter worden en worden vastgelegd in duidelijke afspraken, zegt Nieuwesteeg.

Alles bij de bron; Volkskrant


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha