Google begon in 1998 als zoekmachine maar heeft een imperium opgebouwd aan webdiensten. Op Google.com staan ze opgesomd bovenaan het scherm: Agenda, Kaarten, Foto’s, Documenten, Gmail, YouTube en sociaal netwerk Google+. Op al deze plekken verzamelt het bedrijf gegevens van gebruikers. De Google-diensten zijn achter de schermen nog niet altijd met elkaar verbonden. Zelfs als je met een Google-account inlogt, worden de persoonlijk gegevens vaak in aparte databases bewaard.

Het zou handig zijn als je de gegevens van de Google-diensten met elkaar kunt uitwisselen, zegt het internetbedrijf. Dat lost ook bij Google achter de schermen een hoop problemen op: daar is in 14 jaar tijd een wildgroei aan databases ontstaan.

Dat klinkt logisch, maar het is begrijpelijk dat databeschermingsautoriteiten toch om uitleg vragen. Google reageerde met een brief aan het CBP, waarin het bedrijf zegt dat er „geen nieuwe gegevens worden verzameld en de privacyinstellingen niet veranderen”.

Maar de waarde van de Google-profielen verandert wel. Door gebruikersgegevens te combineren creëert Google een soort supergebruiker, die adverteerders meer mogelijkheden biedt dan nu het geval is. De zoekgeschiedenis geeft informatie over je locatie, interesses, leeftijd, seksuele geaardheid, religie, muzikale voorkeur, gezondheidsproblemen, ga maar door.

De wijziging past in de strategie van de nieuwe topman, Larry Page. Hij sneed rigoureus in de deelprojecten. Google moet zich weer gaan concentreren, vindt Page. Om te beginnen door het beste uit de gebruikersdata te halen.

Gehele artikel is hier te lezen (NRC-Digiabo) 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha