Wie oogst de meeste data? Meestal zijn het de grote Amerikaanse advertentiebedrijven Facebook en Google die in de schijnwerpers staan vanwege de enorme hoeveelheden persoonlijke gegevens van gebruikers die ze verzamelen. Maar er is nog een bedrijf dat gevoelige gegevens op grote schaal opslaat: Microsoft. 

Tel maar op: 400 miljoen Windows 10-gebruikers, 400 miljoen mensen die via outlook.com mailen, 300 miljoen Skype-leden en straks nog eens 400 miljoen LinkedIn-leden omdat Microsoft dit zakelijk netwerk voor 23 miljard dollar overnam. Daarbij komt nog de informatie van 80 procent van alle bedrijven die kantoorpakket Office gebruiken en hun gegevens opslaan op Microsoft-servers en big data-technologie gebruiken – analysesoftware om efficiënter te werken.

Het is nogal een verantwoordelijkheid die rust op Microsofts chief privacy officer Brendon Lynch (48)... 

...Microsoft heeft toegang tot zeer gevoelige informatie over individuen en laat gebruikers zelf veel privacy-instellingen aanpassen en zet bijvoorbeeld standaard het verzamelen van locatie-data in de meeste apps uit. „Openheid over de keuzes, en vrijheid om zelf de mate van privacy te bepalen zijn cruciaal.” 

Lynch staat op van zijn stoel en tekent op een whiteboard een driehoek die de machtsbalans moet voorstellen tussen bedrijven, overheden en individuen. „In de tijd voor het web - laten we het voor de grap 1984 noemen - hadden individuen veel controle over hun data. Het was vrij makkelijk om bij te houden waar je privé-informatie was en wie daar toegang toe had.” Door de opkomst van internet kregen bedrijven en overheden meer invloed, zegt Lynch. „Nu moeten we weer opnieuw een balans vinden. Soms komen overheden juist voor het individu op, door bijvoorbeeld het ‘recht om vergeten te worden’ in te voeren.” 

„Mijn broer, hij is een dertiger, kan goed omgaan met technologie en kan prima zelf wat instellingen aanpassen. Maar mijn moeder in Nieuw-Zeeland, die in de 70 is, wil technologie gebruiken die gewoon veilig is. Microsoft moeten allebei deze groepen kunnen bedienen. Dat maakt mijn werk complex. Maar dat is nou net wat ik zo leuk vind aan privacy.”

Alles bij de bron; NRC


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha