Censuur

De politie zou in oktober een complotdenker hebben gedwongen om een Telegramkanaal te wissen. Dat meldt BNR Nieuwsradio vrijdag op basis van een proces-verbaal dat de zender in handen heeft. 

Het OM maakte in oktober bekend twee chatkanalen op Telegram te hebben gesloten. Destijds meldde het OM ook dat de beheerder van een derde chatkanaal, 'Herhaling RPJ', deze vrijwillig had verwijderd. Volgens BNR Nieuwsradio blijkt uit het proces-verbaal van de politie echter iets anders.

....De agenten hebben ter plekke de officier gebeld en die besliste dat er een 'gedragsaanwijzing' moest worden opgelegd en dat de beheerder onder toeziend oog van de agenten het kanaal moest verwijderen.

De agenten hebben dat medegedeeld aan de beheerder en daarbij aangegeven dat hij vervolgd zou worden als hij niet op de aanwijzing in zou gaan. De beheerder heeft het kanaal vervolgens verwijderd. Een van de agenten heeft daar een foto van gemaakt en dat als bewijs toegevoegd aan het proces-verbaal.

Volgens BNR zegt een woordvoerder van het OM dat de beheerder het kanaal vrijwillig heeft verwijderd en dat de officier van justitie pas daarna een gedragsaanwijzing heeft opgelegd, om mogelijke herhaling te voorkomen. Het proces-verbaal spreekt dat echter tegen....

In dezelfde periode werden twee Telegram-kanalen op last van het OM gesloten. Deze kanalen zijn niet verwijderd, maar geblokkeerd en er verscheen een bericht van de politie in. Het was toen onduidelijk hoe het OM deze kanalen had gesloten. Uit een uitspraak die later is gepubliceerd, blijkt dat dit door de politie zelf is gedaan, via de telefoon van de beheerder. De beheerder zat eerder al vast voor opruiing en bedreiging en de politie had zijn telefoon al in beslag genomen en beschikte over de pincode.

Juristen zeggen tegen BNR dat de politie en het OM niet zo hadden mogen handelen. De officier van justitie had Telegram moeten verzoeken om de kanalen te sluiten. Een woordvoerder van het OM zegt dat er geen contact is gezocht met Telegram 'omdat het bedrijf toch niet zou meewerken'.

Alles bij de bron; NU & Tweakers


 

Het kabinet overweegt het communicatiegeheim in de Telecommunicatiewet uit te breiden naar leveranciers van smartphones. Dit naar aanleiding van de bevindingen van Litouwse onderzoekers die censuur-software aantroffen op Chinese mobieltjes. 

Door het communicatiegeheim uit te breiden tot derden, waaronder hardware-fabrikanten, kan worden voorkomen dat Chinese telefoons met censuur-software op de markt komen. Het gaat daarbij specifiek om software die de communicatie van de gebruiker doorspit op termen die in China gevoelig liggen. De Litouwse tegenhanger van het NCSC trof op toestellen van onder meer Xiaomi dergelijke functionaliteit aan die periodiek geactualiseerd wordt. 

De onderzoekers concluderen dat er op de in de Europese Unie verkochte smartphones van Chinese leveranciers geen censuur wordt toegepast. 

Alles bij de bron; Computable


 

Indonesië werkt aan nieuwe wetgeving die 'onwettige' informatie op internet- en socialemediaplatforms moet tegengaan. Dat meldt persbureau Reuters woensdag op basis van zes anonieme bronnen die betrokken zouden zijn bij de totstandkoming van de wet.

De bronnen vertellen dat verzoeken kunnen gaan over zaken als veiligheid, terrorisme, openbare orde en kinderpornografie. Volgens de ambtenaren treedt de nieuwe wet per juni in.

Uiterlijk vier uur nadat een overheidsinstantie content als 'onwettig' heeft bestempeld en een dringend verzoek tot verwijdering heeft ingediend, moet de onwettige inhoud offline zijn gehaald door het techbedrijf. Verzoeken die minder urgentie hebben, moeten binnen 24 uur worden verwijderd. Alle overheidsinstanties kunnen een verwijderingsaanvraag doen.

Twee bronnen zeggen dat een bedrijf dat meermaals niet voldoet aan een verzoek tot verwijdering, uiteindelijk verboden kan worden in het land. Personeel van het bedrijf zou daarnaast strafrechtelijk vervolgd kunnen worden.

Alles bij de bron; NU


 

Nederlandse internetproviders zetten hun grootste goed – toegang tot een open internet – noodgedwongen aan de kant. Sinds dinsdag blokkeren ze de websites van Russische staatsmedia, zoals RT (Russia Today) en Sputnik, kanalen die oorlogspropaganda, desinformatie en andere bagger verspreiden.

Europa blokkeert de Russische propagandamachine. Daarbij worden internetproviders – die toegang bieden tot de staatsmedia – voor het gemak over één kam geschoren met sociale media, apps, platforms, zoekmachines en tv-distributeurs.

Maar er is een verschil tussen het censureren van doorgeefluiken en het reguleren van diensten die de actieve verspreiding verzorgen. Sociale media gebruiken algoritmes die opruiende propaganda en complottheorieën aanbevelen –dat werkt als een turbo op de distributie. Aan partijen als Facebook en Twitter om daarmee te stoppen. En dat doen ze ook.

De Russische zenders verdienen geld met advertenties – die inkomstenbron kun je afsnijden door de tv-zenders uit het pakket te halen of videosites als YouTube te vragen de doorgifte van de propagandakanalen te staken. En dat gebeurt ook.

Maar de blokkade van deze websites – hoe fout de informatie die ze bieden ook is – is een stap te ver. Het is een stap die weinig toevoegt; Facebook, Twitter en zoekmachines verwijzen niet meer naar RT en Sputnik, je moet er bewust naar op zoek. Zulke blokkades zijn te omzeilen via een VPN-verbinding. Vraag dat de Russen en Chinezen maar. Het is bovendien een stap die overheden in de toekomst sneller zullen nemen, ook als de grens tussen goede en foute informatie minder duidelijk is.

Deze informatieoorlog wordt op alle fronten gevoerd. NRC publiceerde daar afgelopen week een voorbeeld van, door het nieuwsdieet van een Oekraïense en een Rus te vergelijken. We hebben het recht om beide kanten van het verhaal te horen en te bekijken. Niemand heeft De Waarheid in pacht, ook niet in deze oorlog.

Alles bij de bron; NRC


 

Wat Rusland doet, kan niet. De invasie van Oekraïne is een enorme en tragische humanitaire crisis. Burgers in beide landen en daarbuiten hebben er het meest onder te leiden. Vrijwel elk land op de wereld reageert dan ook op de militaire agressie van Rusland met sancties en maatregelen. Een van die maatregelen werd een paar dagen geleden afgekondigd: een totale blokkade van de Russische staatsmedia. RT, voorheen Russia Today, wordt in heel Europa geblokkeerd. Dat geldt voor internetproviders, maar ook voor sociale media....

....De wet die al die providers en platformen dwingt om de toegang tot Russische staatsmedia is als een decreet op tafel gelegd. Het past niet in een democratische rechtstaat dat een politieke instantie beslist welke informatie wij wel of niet tot ons kunnen nemen. Dat is een beleid dat we eigenlijk alleen maar kennen van dictatoriale regimes zoals, jawel, Rusland. Het is censuur en gaat in tegen één van onze belangrijkste mensenrechten: de vrijheid van meningsuiting. In een vrij land bepaalt de overheid niet welke websites jij wel of niet mag bekijken....

...Wij vinden dat de Europese Unie juist moet inzetten op het stimuleren van onafhankelijke media. Dat doe je niet door de toegang tot de staatsmedia van Rusland te blokkeren, maar door de onafhankelijke media in Rusland en Oekraïne te helpen.  En wat ook kan helpen: er voor zorgen dat het voor lezers helder is dat RT Poetins roeptoeter is - als ze dat niet al wisten. Dat zijn allemaal maatregelen zonder afbreuk aan de democratische rechtsstaat.

Alles bij de bron; Bits-of-Freedom


 

Facebook heeft Russische staatsmedia geblokkeerd in de Europese Unie. Pagina's van tv-zender RT en nieuwsdienst Sputnik zijn daardoor niet meer te zien, zegt een woordvoerder van Facebook-moederbedrijf Meta tegen The Verge. Ook Google grijpt in. Op YouTube worden kanalen die verbonden zijn aan RT en Sputnik geblokkeerd.

Meta-topman Nick Clegg schrijft op Twitter dat het bedrijf verzoeken heeft gekregen van verschillende overheden en de EU om Russische staatsgecontroleerde media aan te pakken. "Door de uitzonderlijke huidige situatie zullen we de toegang tot RT en Sputnik in Europa voorlopig beperken."...

...Zondag zei de EU al dat het de Russische staatsgecontroleerde media RT en Sputnik wilde blokkeren. Ook telecomproviders in Canada zijn gestopt met het aanbieden van de zender RT.

Ook andere socialemedianetwerken hebben extra maatregelen getroffen. Microsoft, Google en YouTube hebben advertenties voor de Russische staatsmedia uitgezet

Alles bij de bron; NU


 

Rusland deelt vandaag mee dat het de toegang tot Facebook gedeeltelijk zal beperken, omdat het platform Russische media “censureert”. 

Volgens de Russische communicatieregulator heeft Facebook zijn eisen genegeerd om de beperkingen op vier Russische mediakanalen op zijn platform op te heffen. Het gaat om persagentschap Ria, Zvezda TV van het ministerie van Defensie en de websites gazeta.ru en lenta.ru.

“Gisteren hebben de Russische autoriteiten ons bevolen om te stoppen met de onafhankelijke factchecking en het labelen van inhoud die door vier Russische mediaorganisaties in staatseigendom op Facebook is geplaatst,” meldt Nick Clegg, directeur Global Affairs bij Meta, het moederbedrijf van Facebook. “Wij weigerden. Als gevolg daarvan hebben ze aangekondigd dat ze het gebruik van onze diensten zullen beperken.”

Facebook werkt de Russische autoriteiten al lang op de zenuwen. Moskou legt het bedrijf regelmatig kleine boetes op, omdat het netwerk er volgens hen niet in slaagt illegale inhoud snel genoeg te verwijderen. In december kreeg Facebook een veel hogere boete van 2 miljard roebel (21,6 miljoen euro) voor “het herhaaldelijk niet verwijderen van inhoud”.

Moskou verhoogt ook de druk op binnenlandse media en dreigt met het blokkeren van berichten die zogezegd “onjuiste informatie” bevatten over de Russische militaire operatie in Oekraïne.

Alles bij de bron; HLN


 

De Russische mediawaakhond Roskomnadzor gaat de toegang tot Facebook beperken voor Russische gebruikers, heeft de toezichthouder vrijdag aangekondigd. 

Volgens Roskomnadzor is de maatregel een reactie op de beperkingen die Facebook heeft opgelegd aan Russische staatsmedia. De waakhond beschuldigd Facebook ervan censuur te plegen.

Wat de beperkingen precies inhouden, is nog niet duidelijk. Facebook heeft vooralsnog niet op het nieuws van de waakhond gereageerd. 

Alles bij de bron; NU


 

Grindr, een populaire datingapp binnen de lhbtiq+-gemeenschap,  is vorige week uit de App Store van Apple verwijderd. Ook Android-gebruikers kunnen de datingapp inmiddels niet meer vinden. Sommige gebruikers meldden de afgelopen weken al verbindingsproblemen. Daardoor konden ze niet langer berichten verzenden of ontvangen.

De verwijdering van Grindr komt op het moment dat China harder optreedt tegen content in de aanloop naar de Olympische Winterspelen in Peking. 

Homoseksualiteit is niet verboden in China, maar de overheid en Chinese techbedrijven proberen het wel onder het tapijt te vegen. Zo wordt homoseksuele content van het sociale netwerk Weibo verwijderd en zijn lhbtiq+-groepen niet toegestaan op het platform WeChat.

Alles bij de bron;NU


 

Australië wil een strenge wet tegen anonieme trollen op sociale media invoeren. Het wetsvoorstel moet het mogelijk maken om de identiteit van anonieme internettrollen op te eisen.

Grote techbedrijven als Facebook en Google worden in de wetgeving beschouwd als uitgevers en kunnen volgens het wetsvoorstel aansprakelijk worden gesteld voor beledigende en lasterlijke berichten op hun platforms. 

Het is hoog tijd dat de platforms verantwoordelijkheid nemen voor dergelijke content, aldus premier Morrison in een verklaring

Wie doelwit is van een trol op sociale media kan een klacht indienen, waarna het betreffende platform het materiaal moet verwijderen. Als dat niet gebeurt, dan kan een rechtbank het socialemediabedrijf dwingen om de naam van de trol prijs te geven, waarna die ter verantwoording kan worden geroepen.

Alles bij de bron; NU


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha