Nadat het kabinet de eerste versoepelingen doorvoerde, werd eind mei dit protocol gepubliceerd. Het moet sturing geven aan veiligheid tijdens kerkelijke bijeenkomsten gedurende de coronapandemie. 

Ondanks recente versoepelingen, is aanmelden of reserveren voor een Eucharistieviering noodzakelijk, omdat kerken een maximum aantal mensen mogen verwelkomen. Maar deze maatregelen raken aan de AVG-privacywetgeving, die enkele jaren geleden is ingevoerd.

Is het toegestaan om contact- of persoonsgegevens op te vragen en te bewaren? Met welke reden mag je contactgegevens bewaren? En hoe lang mogen gegevens maximaal worden bewaard?

Privacy staat, ook nu, voorop. Een kerk mág namen en contactgegevens verzamelen, met name om te controleren of iemand die aan een viering wil deelnemen, van tevoren heeft gereserveerd. Maar de kerk is daartoe niet verplicht. 

De gegevens moeten binnen een week worden vernietigd als ze alleen zijn verzameld om na te gaan of de aanwezigen van tevoren hebben gereserveerd. Het kan ook gaan om het bijhouden van een eerlijke verdeling van de beschikbare plaatsen als zich meer geïnteresseerde mensen melden dan er beschikbare plekken zijn, bijvoorbeeld door een roulatiesysteem. In dat geval mogen gegevens maximaal vier weken worden bewaard.

Een kerk mag nooit een lijst met contactgegevens verstrekken aan de GGD of een andere partij zonder toestemming van álle mensen die op die lijst staan. Ook als iemand die in een viering is geweest, besmet blijkt met corona, mag dit alleen na toestemming van de besmette persoon worden doorgegeven aan de andere aanwezigen. Ook de gegevens van de andere aanwezigen mogen alleen met hun toestemming worden doorgegeven.

Alles bij de bron; KN


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha