Door een fout in de website van kredietverstrekker AutoCash was het mogelijk om de maandsalarissen, woonlasten en andere gevoelige gegevens van 20.000 Nederlandse autokopers in te zien. In het datalek komen niet alleen de privégegevens van AutoCash-klanten voor, maar ook van mensen die enkel een kredietaanvraag hebben ingediend. RTL Z heeft in een korte tijd de gegevens van minstens 400 mensen ingezien.

Volgens Pon Financial Services, een samenwerking tussen Volkswagen en de Nederlandse auto-importeur zijn er in totaal 20.000 klanten getroffen door het lek.

Alles bij de bron; RTLZ


 

Het internet leeft van advertenties. Daar is weinig aan te doen. En voor goede advertenties zijn data nodig van gebruikers, veel data. Elsevier legt in een uitgebreid stuk uit hoe online dataverzameling werkt. Anonimiteit online bestaat niet, zo begint het artikel. Smartphones en tablets identificeren zichzelf online met een uniek MAC-adres. Wie thuis online gaat verraadt zichzelf met zijn IP-adres dat door Ziggo of KPN eenvoudig kan worden gelinkt aan een naam.

Vervolgens zijn er de cookies. Dit zijn tekstbestandjes die een server informatie geven over de bezoekers van een site. Garry Turkington (47), technisch directeur van het Nederlandse online-advertentieplatform Improve Digital, legt uit: “Wie een website van onze klanten bezoekt, stuurt via cookies automatisch data door naar ons platform. We zien je IP-adres, waar je vandaan komt en het apparaat waarmee je bent verbonden. Als we zien dat je in Duitsland zit en een paar sportpagina’s bezoekt, zou je een advertentie kunnen krijgen van bijvoorbeeld Adidas.”

De tracking cookies van Google zijn op vele sites en platforms actief, waardoor de techgigant zeer specifieke klantprofielen kan opstellen. Met je Google-account maak je jezelf bekend. Zo weet de zoekmachine welke websites je bezoekt, waar je bent geweest en welke video’s je hebt bekeken. De smartphone speelt daarin een steeds grotere rol. Gemiddeld kijkt de Nederlander drie uur per dag op zijn telefoon. Facebook haalt al 87 procent van zijn inkomsten uit mobiel. Het toestel is extra interessant voor adverteerders omdat er sensoren voor locatie- en bewegingsgedrag op zitten. Het gaat verder vooral om de data die mensen prijsgeven door akkoord te gaan met de gebruikersvoorwaarden van apps. 

Eduard Nandelall, onlinemarketingspecialist van reclameconsultant Optimus-Ad: “Data zijn als melk. Nadat een koe is gemolken, gebeurt er van alles mee. Het eindigt als boter, kaas, yoghurt of wordt verwerkt in chocolade. Hetzelfde geldt voor data. Sommige data gaan rechtstreeks naar een adverteerder, andere data worden in stukjes opgeknipt, samengevoegd met andere data en verkocht als datapakketjes. Er zitten zo veel partijen tussen dat het onmogelijk is om te achterhalen welke data waar eindigen.”

Privacywaakhonden waarschuwen voor de groeiende dataverzameling van de techgiganten. “Op zich is met het advertentiemodel niet zoveel mis,” zegt David Korteweg van Bits of Freedom, “maar het wordt vervelend als er negatieve beslissingen worden genomen op basis van data. Moet iemand die veel naar ziektesymptomen zoekt, straks een hogere zorgpremie betalen? Of: kan iemand die in een slechte buurt met schuldenproblematiek woont, nog wel een lening krijgen? Omdat de markt zo intransparant is, valt dit lastig te controleren.”

Alles bij de bron; WelIngelichteKringen


 

De discussie speelt al jaren: mogen verzekeraars een hogere premie vragen aan mensen die ongezond leven. Gek genoeg vindt veertig procent van de Nederlanders dat een goed idee, maar willen ze niet dat de overheid zich daarmee bemoeit. Dus een verzekeraar mag wél voor je bepalen hoe je moet leven, maar de overheid niet.

Het is vooralsnog verboden om hogere premies te heffen voor ongezonde of zieke mensen, maar wat wel mag is mensen die vrijwillig gezond leven belonen met cadeautjes. Menzis biedt al vijf jaar klanten de mogelijkheid om punten te verdienen door te wandelen of te fietsen. Menzis wil dan natuurlijk wel de data zien die je verzamelt in haar SamenGezond-app. Verzekeraar Oscar Health in de VS geeft klanten nu al kortingen bij Amazon, als ze het stappendoel halen dat Apple’s gezondheidsapp hun oplegt.

Dit is niet alleen onwenselijk, omdat verzekeraars een hele berg data over je verzamelen en altijd over je schouder meekijken als jij een rondje loopt of fietst, maar ook omdat niet iedereen mee kan doen. Als je geld hebt, gezond leeft en graag beweegt, ja dan vind je het wel leuk om cadeautjes en kortingen bij elkaar te sparen. Maar eerlijk is het niet.

Alles bij de bron; WelIngelichteKringen


 

Aan elke inrit van Waasland Shopping Center staat sinds kort een bord dat aangeeft dat er camerabewaking is. ‘Na een testfase zijn de camera’s met nummerplaatherkenning effectief in gebruik. De nummerplaat van elke wagen wordt geregistreerd en komt terecht in een databank. Die kan alleen door de politie bekeken worden en dat gebeurt alleen wanneer er iets gebeurt’, verzekert Toon De Meester, manager van het winkelcentrum. ‘De camera's staan overigens niet gericht op de Kapelstraat of de N16.’

Bron; deStandaard


 

1: Wat is een algoritme?

Jouw iPhone weet al wat je dit weekend gaat doen, maar is je partner al op de hoogte? Waarom kom je niet in aanmerking voor die leuke baan? Of wat als je een lening aanvraagt en wordt afgewezen, kan dat zijn omdat een algoritme je niet geschikt vond? Hoe kom je daarachter? En hoe bepaalt zo’n algoritme dat eigenlijk? 

2: Big Brother en criminaliteit

Algoritmen hebben vaak een voorspellende gave, door veel data te verzamelen en te interpreteren begrijpen ze patronen die een mens niet ziet. Zo kan een algoritme in theorie criminaliteit voorspellen, of zoals in Eindhoven, knokpartijen in het uitgaansleven.

3: Een algoritme als baas

Werken we later allemaal aan de hand van targets bepaald door algoritmen? En zullen alle uitvoerende taken geautomatiseerd worden zodat er een ‘nutteloze klasse’ ontstaat? Of gaan de algoritmes ons alleen maar helpen?

4: Big Data en shopping

Met elk telefoontje, elke muisklik geef je informatie over jezelf prijs. En al die informatie wordt opgeslagen: big data, een fenomeen dat alles zal veranderen. Algoritmen kunnen vervolgens bepalen wat je volgende behoefte is. Zo weet de supermarkt misschien eerder dan jij dat je zwanger bent.

Ontdek wat Facebook allemaal van je weet

Iedere stap die je op hun pagina zet wordt door Facebook grondig geanalyseerd. Hierdoor kan het sociale netwerk een zeer nauwkeurig beeld van jou krijgen. Tot aan politieke voorkeur aan toe. Dat heb je kunnen zien in de aflevering van De Voorspelbare Mens.

Alles bij de bron; 1Vandaag


 

De federale politie roept iedereen op om zijn of haar gsm-nummer en e-mailadres in te geven in het Rijksregister. Zo kunnen de overheids- en politiediensten mensen sneller contacteren. Daarnaast wordt ook een identiteitscontrole vergemakkelijkt...

...Daarnaast helpt het doorgeven van je telefoonnummer en e-mailadres ook in de strijd tegen identiteitsfraude. Veel criminelen proberen identiteitskaarten te stelen of na te maken. De bijkomende gegevens geven de politiediensten een extra controlemiddel waarmee ze kunnen achterhalen of mensen wel écht zijn wie ze zeggen te zijn.

Alles bij de bron; Nieuwsblad [Thnx-2-Luc]


 

Alleen al de oogst van de afgelopen week is niets minder dan alarmerend. Door een zogenoemd datalek kwamen de persoonlijke gegevens van liefst vijftig leasemaatschappijen op straat te liggen, één hack bleek al voldoende want al deze maatschappijen deelden dezelfde, slecht beveiligde software.

Bij zonnepanelen van hetzelfde laken een pak. Een ict-bedrijf heeft Economische Zaken hiervoor gewaarschuwd. Het hacken van de omvormers kan moeiteloos leiden tot ernstige, zelfs landelijke stroomstoringen. Rederijen zijn bezig om het aloude systeem van navigatie via radiogolven te herontdekken. Digitale GPS-signalen blijken door hackers moeiteloos te kunnen worden geblokkeerd, of erger, te kunnen worden gemanipuleerd.

Juist vanwege dit soort voorbeelden, treedt er eind mei 2018 een nieuwe Europese wet voor databescherming in werking. 

De Leeuwarder Courant liet IT-experts aan het woord die zich grote zorgen maken over de laksheid van veel ondernemers en instanties in Friesland inzake de bescherming van hun klantgegevens. Het begint bij een omslag in het denken over de eigen bedrijfsvoering, zoals een IT-expert opmerkte: ‘Van onbewust risico’s lopen, moet een koers worden ingezet naar bewust risico’s mijden’. In de wetenschap dat ook klanten zich steeds bewuster worden van het achterlaten van hun privé-gegevens en dat mee laten wegen in hun beslissingen.

Veel bedrijven hebben intussen nog geen idee aan welke eisen ze straks moeten voldoen. Of ze denken: ‘Het duurt nog wel even’. Maar nu niets doen, is straks te laat zijn. Hackers hoef je namelijk weinig uit te leggen over die nieuwe wetgeving: zij weten dat hun speelveld nu nog buitengewoon kansrijk is.

Alles bij de bron; LC+ [gratis registratie noodzakelijk]


 

De Utrechtse SP-fractie wil dat de gemeente snel een einde maakt aan het centraal verwerken van persoonlijke gegevens van afvalcontainers. Zij overtreedt hiermee volgens de partij de privacywetgeving. De SP stelt voor om de containers desnoods open te zetten als de gemeente dit niet op korte termijn kan garanderen...

...SP-raadslid Michel Eggermont: “.... inmiddels 9 maanden verder en overtreedt de gemeente de privacywetgeving nog steeds. Dit moet heel snel geregeld zijn, anders moet maar worden overgegaan tot de simpelste en snelst uitvoerbare oplossing: het openzetten van de containers. Dit hebben ze in Arnhem, na een uitspraak van de rechter, ook gedaan.”

Alles bij de bron; UtrechterInternetCourant


 

Journalist Tim Verheyden verbaast zich over het gemak waarmee we persoonlijke gegevens te grabbel gooien op internet. Hij sprak erover met Bernard Harcourt, wereldwijd bekend als kritisch denker over social media. Die pleit voor digitale ongehoorzaamheid.

"Die Facebook-app op je mobiele telefoon is de grootste poort naar onze persoonlijke levens", zegt Bernard Harcourt me via Skype. Hij is professor aan de Columbia University in New York en een wereldwijd gerespecteerd kritisch denker. Hij schreef het boek "Exposed: verlangen en ongehoorzaamheid in het digitale tijdperk", een onthutsend boek. Over de macht van databedrijven en hun samenwerking met de (Amerikaanse) overheden. Over spionage en de invloed van technologie op de democratie. Het boek neigt af en toe naar activisme, het lijkt soms een call to action om het op te nemen tegen de alwetende overheid. Maar als we die vuist wegfilteren, blijft er voor elke socialmediagebruiker voldoende stof tot nadenken over.

"We beseffen wel dat we ons meer moeten afschermen en bijvoorbeeld mailen via een een beveiligde server, maar dat negatieve gevoel wordt meteen weggespoeld door de volgende ping en like. We leven op onze telefoon, maar we willen het niet toegeven. Neem bijvoorbeeld de gps-functie van je telefoon. De klok rond kunnen we getraceerd worden. Dat is een gigantische bron van informatie, zeker nu we voortdurend onze telefoon op zak hebben.
Elke stap die we zetten, waar we slapen, wat we doen, waar onze auto staat, wat we opzoeken, met wie we praten, al die informatie is beschikbaar."

"We moeten goed beseffen hoe we een digitaal onderwerp zijn geworden. En dat we dat moeten leren bevechten met ongehoorzaamheid aan de digitale mechanismen die ons proberen te veranderen. We zijn geen gebruiker van Google of Facebook, we zijn het product. Een beetje ongehoorzaamheid kan dus geen kwaad."

"Er is ooit een foto opgedoken van Mark Zuckerberg, de oprichter van Facebook. Hij zit aan zijn laptop, en je ziet hoe hij tape heeft geplakt over de microfoon en de camera. Dat is een vorm van digitale ongehoorzaamheid. En we spreken hier over de oprichter van Facebook, stel je voor. Digitale ongehoorzaamheid hoeft niet radicaal te zijn. Het is een bewuste manier om te weigeren voortdurend getrackt te worden. Het is een idee om niet slaafs de digitale mechanismen te volgen". Of hij naar De Circle in de cinema gaat kijken, vraag ik hem nog? Hij heeft het boek van Dave Eggers ook gelezen. "Ik vrees dat dit al lang geen fictie meer is'. Stilte. It is very scary. Echt hoor.

Alles bij de bron; deRedactie [Thnx-2-Luc]


 

De Privacycommissie geeft een ongunstig advies voor de wijziging van de wet over de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens voor de Belgische paspoorten, waarbij de overheid de vingerafdrukgegevens van de aanvrager voor 20 jaar zou bewaren. "De Commissie aanziet dit als een onrechtstreekse oprichting van een databank van de vingerafdrukken (van een groot percentage) van de Belgische bevolking", schrijft de Privacycommissie in het advies.

De Commissie meent dat de vingerafdrukken van de houder van het paspoort slechts mogen bewaard worden voor een termijn die de geldigheidsduur van het paspoort, in principe 7 jaar, niet overschrijdt. Zij verduidelijkt ook dat de vingerafdrukken gedurende die periode uitsluitend voor de bestrijding van paspoortfraude bewaard kunnen worden, en dus niet kunnen gebruikt worden voor andere doeleinden waarin niet wettelijk werd voorzien.

Alles bij de bron; HLN [Thnx-2-Luc]


 

Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha