Europese privacy-organisaties hebben een slag geslagen tegen de handel in persoonsgegevens.

Het systeem waarbij websitebezoekers toestemming geven voor het delen van hun gegevens met soms honderden bedrijven, is in strijd met de Europese privacyregels, de AVG. Dat bedrijven persoonsgegevens naar elkaar rondsturen en soms profielen opbouwen van nietsvermoedende individuen, is niet in de haak.

Dat blijkt uit een recente uitspraak van de Belgische privacywaakhond, die gesteund wordt door toezichthouders in andere Europese landen. De uitspraak is goed nieuws voor de consument die aan zijn privacy hecht. 

Hoe werken ze ook alweer, die gepersonaliseerde reclames? Je opent de website 9292.nl om de route te bekijken. Cookies accepteren? Vooruit, vanwege de haast.

Op het moment van accepteren geef je 187 internationale bedrijven toestemming om geld te verdienen met je privégegevens. ‘Dit zijn de derde partijen die jouw gegevens verwerken’, schrijft 9292 in een toelichtend venster met alle bedrijfsnamen. Sommige daarvan zijn bekend, zoals Adobe, Booking, Nielsen en Oracle.

Razendsnel krijgen allerlei bedrijven op de digitale advertentiemarkt de vraag toegestuurd of ze een advertentie willen tonen aan deze busreiziger. Zijn locatie wordt meegestuurd en volgens een woordvoerder van 9292 kan die op de paar meters nauwkeurig zijn. Een digitaal veilingbericht bevat informatie over het mobieltje en de telecomaanbieder. Ook biedt het advertentieveilingsysteem, genaamd Open RTB, de mogelijkheid om geslacht, geboortejaar en interesses van de persoon mee te sturen. Dit systeem wordt op 80 procent van de websites gebruikt.

In een flits vindt de veiling plaats. Het winnende bedrijf plaatst een advertentie en de bus vertrekt. Even de krant lezen. Cookies accepteren? Vooruit, vanwege het gemak. Meteen kijken er zo’n 300 bedrijven mee...

...Dit veilingsysteem kent grote risico’s, zegt de Gegevensbeschermingsautoriteit in België, voor de fundamentele rechten en vrijheden van de betrokkenen. ‘Met name gezien de grote hoeveelheid persoonsgegevens die ermee gemoeid is, de profilering, de voorspelling van gedrag en de monitoring die daaruit voortvloeit.’....

Waarom is de datahandel zo schadelijk volgens Bits of Freedom? Evelyn Austin, directeur: “Bedrijven die over persoonlijke profielen beschikken zouden mensen kunnen manipuleren. Denk aan politieke beïnvloeding of het uitbuiten van kwetsbaarheden. Mensen kunnen kwetsbaar zijn door hun leeftijd, door depressies of gevoeligheid voor gokken. Het is niet goed als bedrijven dat uit hun data kunnen aflezen.”

Alles bij de bron; Trouw [lang artikel]


 


Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief!