Sinds de komst van iOS 14.5 in april kunnen gebruikers zelf bepalen welke bedrijven hen mogen volgen om data te verzamelen. Dit kunnen ze aangeven in hun privacyinstellingen. Daarnaast moeten bedrijven uitdrukkelijke toestemming hebben van de gebruiker om zijn data te verzamelen.

De bedrijven gebruiken die data om een profiel van een persoon samen te stellen en een beeld te schetsen van zijn of haar interesses. Die profielen zijn vaak bedoeld om gerichte advertenties voor te schotelen.

Facebook, YouTube, Snapchat en Twitter hebben gezamenlijk 9,85 miljard dollar (8,52 miljard euro) verloren na de invoering van dat nieuwe privacybeleid van Apple eerder dit jaar. Dat schrijft de Financial Times op basis van eigen onderzoek.

Volgens het onderzoek heeft Facebook het meeste geld verloren gevolgd door Snapchat omdat deze geen desktopversie van zijn app heeft. Twitter en Alphabet, het moederbedrijf van YouTube en Google zijn veel minder getroffen omdat deze andere technieken gebruiken. 

Alles bij de bron; NU


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha