Een coalitie van techbedrijven heeft Amerikaanse en Europese toezichthouders een open brief gestuurd waarin ze vragen om een verbod op surveillance-gebaseerde advertenties. Het gaat hierbij om het gebruik van allerlei trackingmethodes om internetgebruikers over het web te volgen en zo gerichte advertenties te kunnen tonen.

Naast de privacyproblemen van surveillance-gebaseerde advertenties stellen de bedrijven dat het ook schadelijk is voor het bedrijfslandschap. Door het surveillance-gebaseerde advertentiemodel kunnen een paar spelers een concurrentievoordeel behalen door data van allerlei websites en diensten te verzamelen en kunnen dominante platformen hun positie misbruiken door hun eigen diensten een voorkeursbehandeling te geven.

De bedrijven erkennen dat advertenties een belangrijke inkomstenbron zijn voor online makers en uitgevers, maar dat dit niet grootschalige commerciële surveillancesystemen rechtvaardigt om "de juiste mensen de juiste advertentie" te kunnen tonen. Er bestaan namelijk andere vormen van advertentietechnologieën die niet afhankelijk zijn van het bespioneren van internetgebruikers, zo merken ze op.

De brief is ondertekend door Vivaldi, Fastmail, Conva Ventures, Proton Technologies, Tutanota, DuckDuckGo, Disconnect, Mojeek, Ecosia, Startpage & StartMail, Nextcloud, Kobler, Strossle International en Mailfence.

Alles bij de bron; Security


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha