Veel websites zoals FacebookGoogle en Netflix, maar ook online shops stellen gebruikersprofielen samen van bezoekers om daar hun content op af te stemmen. Deze personalisatie verhoogt de gebruikservaring van de website, al blijft vaak onduidelijk welke data er nu wordt verzameld voor dit doeleinde.

Steeds meer gebruikers die waarde hechten aan hun online privacy maken zich dus zorgen om deze onduidelijkheid. Een probleem dat opgelost wordt door WiBAF; een in de browser geïntegreerde tool voor adaptieve websites die controle over persoonlijke data mogelijk maakt. 

WiBAF is ontwikkeld door promovendus Alejandro Montes García van de faculteit Wiskunde en Informatica van de TU Eindhoven. Het is de eerste tool die gebruikers controle geeft over hun persoonlijke data én daarbij rekening houdt met het spanningsveld tussen privacy en personalisatie; "Controle krijgen over persoonlijke data is een must. Meer en meer gebruikers maken zich zorgen om hun privacy op internet. Welke data wordt verzameld, waar wordt het opgeslagen? En waar wordt het uiteindelijk voor gebruikt?"

Alles bij de bron; DutchCowboys


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha