De voortgang van leerlingen in het basisonderwijs moet door leerkrachten worden bijgehouden in meerdere volgsystemen. Vragenlijsten verzonnen door managers die iets meetbaars nodig hebben voor hun cijferfetisjisme, nulmetingen en procentuele verbeteringen. Alleen worden belangrijkste leerpunten niet getoetst. Wel taal en rekeningen, niet houding, gedrag en karakter. Kinderen, ouders & onderwijzers blijven achter met de illusie dat de toets belangrijk is en verliezen de rest van de ontwikkeling en opvoeding uit het oog...

...Deze microregistratie is ook een aanval op een veilige omgeving van leerlingen om fouten te maken en daarvan te leren. Het geeft een alles-telt-mee-cultuur. Al die testscores vertekenen de verwachtingen van leerkrachten, die verwachtingen blijken een selffulfilling prophecy. 

Een kind heeft een veilige omgeving nodig om fouten te maken en daarvan te leren. Niet een productieplek waar de leerkracht als middle management de leerling vooruit moet schoppen. Moet een leerkracht wel alles over leerlingen verraden? Een patiënt heeft een vergelijkbare vertrouwensrelatie nodig om over zijn (mentale) gezondheid te praten met een arts.

Daarom heeft een arts een beroepsgeheim. Eentje die gesneuveld is in de nieuwe sleepwet. De arts hoeft niet te verklaren, maar zijn pc mag wel gekraakt worden. De artsenfederatie KNMG en huisartsenvereniging LHV zijn daarom beide fel tegen de sleepwet. Patiënten zouden terughoudend kunnen worden in het melden van klachten...

Alles wat vastgelegd wordt, kan en zal tegen u gebruikt worden. Leerkrachten en leerlingen, artsen en patiënten, maar ook journalisten en kiezers hebben een stukje privacy nodig om zonder angst, represailles en sabotage hun werk te doen. Gun die ruimte. Teken. Laat andere mensen tekenen.

Alles bij de bron; GeenStijl


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha