Een techbedrijf dat een grotere impact heeft op de levens van mensen dan Google, Facebook en Apple. Amazon is hard op weg om dat punt te bereiken. Je kent Amazon waarschijnlijk als webwinkel. Dat is een terechte associatie, want zo is het bedrijf bekend geworden. Rondom die formule heeft het bedrijf in de loop der jaren heel veel andere producten bedacht.

Een paar onderdelen die de komende jaren heel belangrijk kunnen worden voor het bedrijf, springen eruit. De grote onbekende is daarin misschien wel het belangrijkste: Amazon Web Services. Een online opslagdienst voor bedrijven. Een groot aantal bedrijven, zoals Netflix, Adobe en BMW, maken daar bij Amazon gebruik van. Deze dienst wordt AWS (Amazon Web Services) genoemd en is daarmee een essentieel stuk infrastructuur geworden. Want als dat netwerk eruit ligt, kun je bijvoorbeeld niet Netflixen.

En met dat geld kan het bedrijf heel veel experimenteren. Dat is uiteindelijk het grote doel van Amazon, innoveren. "Wat heel bijzonder is, is dat Amazon zich zeer sterk richt op de erg lange termijn", zegt Professor Martin Wetzels, hoogleraar Marketing Supply Chain Research aan Maastricht University. "Ze denken jaren vooruit." Daarbij zijn er drie ontwikkelingen die je goed in de gaten moet houden: de slimme assistent, bezorgen met drones en de inzet van kunstmatige intelligentie.

"Aan dit alles kleeft ook een nadeel", zegt Wetzels. Amazon verzamelt namelijk heel veel data. Dat doen natuurlijk veel meer bedrijven, maar het is wel iets om scherp op te letten. Uiteindelijk is het de vraag waar klanten het meeste waarde aan hechten en hoe erg ze het dan vinden dat Amazon al hun data heeft." Daarnaast zorgt dat ook voor een zogenoemde lock-in: je wordt zo afhankelijk van de tentakels van de octopus dat ervan loskomen haast niet mogelijk is.

Alles bij de bron; NOS


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha