Een vriendin vertelt dat ze 500 euro korting krijgt op haar hypotheek als ze de bank inzage geeft in haar betaalrekening. Het gaat om een experiment, ‘superhandig’. Toch twijfelt ze of ze mee zal werken. ‘Want ja, privacy en zo.’

Ik vind dat haar bank helemaal niets te maken heeft met haar uitgaven. ‘Ja, maar jij bent ook altijd zo principieel.’ Hoelang ik die principes hoog kan houden, is nog maar de vraag. Banken gedragen zich steeds achterdochtiger ten opzichte van klanten die een hypotheek willen afsluiten. Een salarisstrookje is al lang niet meer voldoende. De bank moet ook weten of je een mobiel op afbetaling hebt, of een privéleaseauto of creditcard. Het is nog een maar proef, maar het duurt vast niet lang meer voordat alle banken een overzicht willen van wat er het laatste jaar is in- en uitgegaan voordat ze geld uitlenen.

Toen ik 1,5 jaar geleden als zzp’er een hypotheek wilde afsluiten, werd ik onderworpen aan spervuur van vragen: hoeveel tijd besteed je aan acquisitie? Wat doe je als een van je opdrachtgevers wegvalt? Bestaan die over paar jaar überhaupt nog wel? Ik was allang blij dat het gesprek niet over mijn uitgaven ging: ‘Ik zie dat je deze maand voor de derde keer bij Wehkamp hebt besteld. Wat heb je daar gekocht en was dat wel echt nodig?’

Banken verschuilen zich vaak achter het grote aantal regels waar ze zich sinds de crisis aan moeten houden. De overheid wil inderdaad voorkomen dat banken financiële brekebenen verder in de shit helpen. En dat is een goede zaak maar de angsthazerij van de banken is onterecht. Nederlanders hebben een geweldige betalingsmoraal als het op hypotheken aankomt. Er moet veel gebeuren wil een huizenbezitter zijn maandelijkse hypotheeklasten niet overmaken. Bovendien heeft de bank altijd nog een ultieme uitweg. Blijkt iemand een notoire wanbetaler, dan kan de bank altijd de hut verkopen. Het huis is immers het onderpand van de lening. Dat probeerde ik jullie 1,5 jaar geleden al uit te leggen, maar kwam toen ook niet echt aan.

Alles bij de bron; Metro [Thnx-2-Luc]


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha