Betalingsverkeer

Het gebruik van contant geld door Nederlanders is vorig jaar redelijk stabiel gebleven ten opzichte van 2020, zo blijkt uit de vandaag verschenen jaarrapportage van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB). In 20,4 procent van de betalingen bij fysieke verkooppunten werd er vorig jaar contant afgerekend, tegenover 22,4 procent het jaar daarvoor...

...Om ervoor te zorgen dat contant geld als betaalmiddel aan de kassa goed blijft functioneren, ook als er geleidelijk steeds meer elektronisch betaald wordt, hebben de vier grote banken en Betaalvereniging Nederland, consumentengroepen, winkeliers, horeca en tankstations, chartale dienstverleners en De Nederlandsche Bank (DNB) eerder dit jaar het Convenant Contant Geld ondertekend.

Het Convenant bevat afspraken die, onder andere, betrekking hebben op de minimumaantallen geldopname- en afstortautomaten, elektronische terugvalopties voor pinnen, een inclusief betalingsverkeer en anti-witwasmaatregelen. Ook hebben banken toegezegd om de tarieven voor contant geld tot medio 2023 niet te verhogen. Daarnaast zal er worden onderzocht op welke manier het publiek belang van contant geld het beste geborgd kan worden op lange termijn. Het onderzoek zou uiterlijk in februari volgend jaar moeten zijn afgerond.

Alles bij de bron; Security


 

ABN Amro maakt met de beperking voor contante geldopnames geen inbreuk op het eigendomsrecht van klanten, zo stelt het financiële klachteninstituut Kifid in een klacht die tegen de bank was aangespannen. Volgens een klant is het tarief dat ABN Amro rekent voor contante geldopnames boven de 12.000 euro per jaar onrechtmatig. Ten eerste omdat de bank op onredelijke gronden heeft besloten kosten bij haar klanten neer te leggen. Ten tweede omdat de bank met de beperking voor contante geldopnames inbreuk maakt op het eigendomsrecht.

Volgens de klant zijn vernieuwingen op het gebied van digitalisering geen verbetering en hebben juist geleid tot een sterke toename van fraude. Dat de bank de kosten van de steeds verdergaande digitalisering doorbelast aan haar klanten is onredelijk... De klant vindt het ook onterecht dat ABN Amro de kosten voor de fraudebestrijding afwentelt op klanten. Deze kosten behoren tot de kosten van de bedrijfsvoering en zouden zo met de winst moeten worden verrekend of verhaald worden op de fraudeurs.

Daarnaast is de klant van mening dat ABN Amro met de kostenverhoging voor het opnemen van contant geld inbreuk maakt op zijn eigendomsrecht. Door kosten in te voeren voor het opnemen van contant geld boven een bepaald bedrag, vindt de klant dat de bank hem beperkt in het vrijelijk beschikken over zijn eigen geld. De kostenverhoging zou daarom onrechtmatig zijn.

ABN Amro laat in het verweer weten dat de kosten voor het bestrijden van fraude en witwassen zijn gestegen. Daarnaast ziet de bank naar eigen zeggen veel dubieuze contante geldopnames van boven de 12.000 euro. Het onderzoeken van die transacties is volgens de bank arbeidsintensief en zorgt voor hoge kosten. Die kosten wil de bank doorberekenen aan de klanten die veel gebruik maken van contante opnames.

Volgens het Kifid weegt in dit geval het belang van de bank bij het wijzigen van haar dienstverlening zwaarder dan het belang van de klant om kosteloos contant geld op te nemen. Wat betreft een inbreuk op het eigendomsrecht is daar geen sprake van, zo laat het Kifid verder weten.

Het eigendomsrecht is namelijk niet van toepassing op giraal geld, aangezien dit geen zaak is, maar een vorderingsrecht. Het eigendomsrecht geldt alleen voor zaken. De klant heeft bij een positief saldo op zijn rekening een vordering op de bank, zo legt het klachteninstituut uit. "Een inbreuk op het eigendomsrecht van de consument kan daarom niet aan de orde zijn", zo oordeelt het Kifid, dat de klacht van de klant ongegrond verklaart en de vordering afwijst (pdf).

Alles bij de bron; Security


 

De Autoriteit Persoonsgegevens hoeft niet handhavend op te treden tegen de Arnhemse arthouse-bioscoop die contant geld weigert, zo heeft de rechtbank Gelderland geoordeeld. Sinds de verhuizing naar een nieuw pand kunnen bezoekers van de bioscoop niet meer contant voor hun bioscoopkaartje betalen.

Daarmee dwingt de bioscoop bezoekers tot het laten verwerken van hun persoonsgegevens, aldus privacyactivist Michiel Jonker.

...Jonker diende in augustus 2018 bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een handhavingsverzoek in. Dat verzoek werd in november 2019 door de toezichthouder afgewezen. Volgens de AP is niemand verplicht om contant geld als wettig betaalmiddel te accepteren. Tevens stelt de toezichthouder dat de bioscoop via haar algemene voorwaarden een "contract" met de bioscoopbezoekers tot stand brengt, waaruit een noodzaak zou voortvloeien om persoonsgegevens van de bioscoopbezoekers te verwerken.

"Het moet niet mogelijk zijn dat achteraf door middel van profilering wordt achterhaald voor welke films iemand in de loop der tijd belangstelling heeft getoond. Als deze bioscoop privacyvriendelijke contante betaling mag weigeren, dan is dat het signaal dat iedereen afhankelijk mag worden gemaakt van niet-anonieme methoden om betalingen te doen - via pin of via internet. Dan moet je gaan nadenken wat andere mensen, autoriteiten of geautomatiseerde systemen voor conclusies kunnen trekken over jouw keuze om wel of niet bepaalde films te zien. Dat geeft aan deze zaak een grote lading", aldus Jonker....

....De rechter komt nu tot het oordeel dat de privacytoezichthouder niet hoeft in te grijpen. De bioscoop heeft namelijk een gerechtvaardigd belang door contant geld te weigeren en pinnen te verplichten, namelijk het verhogen van de veiligheid. Verder stelt de rechter dat het mogelijk is om een bioscoopkaartje te kopen met een ergens anders met contant geld gekochte bioscoopbon. "Daarmee blijft de mogelijkheid bestaan om zonder de verwerking van persoonsgegevens een kaartje te kopen", zo staat in het vonnis.

Jonker is verbolgen over de uitspraak en vreest dat die vergaande gevolgen zal hebben: "Met deze uitspraak is de afschaffing van contant geld weer een stap dichterbij gebracht. Iedere winkelier of caféhouder kan nu zeggen: Ik heb als doel om de veiligheid te bevorderen door contant geld te weigeren. En dan is het volgens de rechtbank prima geregeld." Het is nog onduidelijk of de privacyactivist in hoger beroep tegen de uitspraak gaat. "Het is me al enige tijd duidelijk dat we in Nederland niet in een rechtsstaat leven, in ieder geval niet als het om privacy gaat, maar ook een aantal andere grondrechten worden door onze rechters niet serieus beschermd."

Alles bij de bron; Security


 

De PvdA heeft minister Kaag van Financiën om opheldering gevraagd over de grote afstand die onder andere inwoners van Groningen en Gelderland moeten afleggen om contant geld bij een geldautomaat op te nemen. Bijna tienduizend Groningers moeten meer dan vijf kilometer reizen voor een geldautomaat. Er zijn afspraken gemaakt dat pinautomaten binnen een straal van ongeveer vijf kilometer bereikbaar moeten zijn...

...Kamerlid Nijboer heeft naar aanleiding van de berichtgeving Kamervragen gesteld..... "Waarom is de Geldmaat destijds ingevoerd? Die zou er toch voor zorgen dat er geen pinautomaten van verschillende banken meer naast elkaar zouden staan, maar wel landelijke dekking worden geboden?". De minister heeft drie weken om met een reactie te komen.

Alles bij de bron; Security


 

Er zijn geen wettelijke eisen die banken verplichten om contant geld te beperken. Daarnaast moeten banken proportioneel omgaan met antiwitwasmaatregelen, zo stelt minister Kaag van Financiën. Ze reageerde op vragen naar aanleiding van berichtgeving dat banken, om witwasrisico's te beperken, contante transacties sterk willen terugdringen of zelfs verbieden. Zo wil Rabobank in sommige sectoren, zoals de metaal- en schroothandel, het gebruik van contant geld helemaal verbieden.

De minister merkt op dat contant geld een wettig betaalmiddel is en moet blijven en er geen wettelijke eisen zijn die banken verplichten om contant geld te beperken. Met banken is afgesproken dat ze antiwitwasmaatregelen proportioneel inzetten en toespitsen op de specifieke risico's per klant, zodat het legitieme gebruik van contant geld niet wordt gehinderd, merkt Kaag op.

Kamerlid Heinen vroeg de minister dan ook of zij bereid is banken op korte termijn aan te spreken over de zorgen die kleine ondernemers hebben over contant geld. "Ja. Ik zal in het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer benadrukken dat ik van banken verwacht dat zij proportionaliteit toepassen bij het implementeren van mitigerende maatregelen in het kader van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft)", reageert Kaag.

Alles bij de bron; Security


 

De Zweedse privacytoezichthouder IMY heeft betaaldienst Klarna wegens meerdere overtredingen van de privacywetgeving een boete van omgerekend 728.000 euro opgelegd. De databeschermingsautoriteit onderzocht hoe Klarna klanten via de eigen website informeert over het verwerken van persoonlijke data.

Tijdens het onderzoek bleek dat Klarna continu de informatie over de verwerking van persoonlijke data aanpaste. Ook bood het bedrijf geen informatie over het doel waarvoor en de juridische basis waarop persoonlijke data werd verwerkt. Verder stelt de Zweedse privacytoezichthouder dat de betaaldienst onvolledige en misleidende informatie verstrekte over welke partijen persoonlijke informatie van klanten ontvingen.

Verder verstrekte Klarna ook geen informatie over de landen buiten de Europese Unie waarnaar het persoonlijke data verstuurde en hoe klanten informatie konden opvragen over de bescherming van persoonlijke data die naar derde landen werd verstuurd. 

Alles bij de bron; Security


 

Voor normaal gebruik van contant geld hoeven consumenten de komende jaren niet te betalen. Dat is de afspraak die onder andere de Consumentenbond, De Nederlandsche Bank, het ministerie van Financiën en de bankensector hebben gemaakt.

Zo komt ABN Amro terug op de omstreden ’cashboete’. Bij deze bank moeten klanten die meer dan €12.000 cash per jaar opnemen daarvoor betalen. Die limiet wordt opgehoogd naar €17.500. Met andere banken is een ’freeze’ afgesproken: zij zullen het opnemen van contant geld evenmin verder belasten.

Daarnaast moeten banken volgens het convenant het aantal geldautomaten op peil houden en ervoor zorgen dat klanten ook kleine coupures uit de muur kunnen trekken. 

Alles bij de bron; Telegraaf


 

...Tienduizenden consumenten over de hele wereld hebben bèta-geteste biometrische kaarten met een klanttevredenheid tot 95 procent. Uit marktonderzoek blijkt dat 76 % van de consumenten geïnteresseerd is in het gebruik van contactloos voor hoogwaardige betalingen en 81 procent is klaar om hun vingerafdrukken te gebruiken om te verifiëren in plaats van pincode.

"Met deze kaarten kunt u betalingen autoriseren via een vingerafdruksensor die in de kaart is ingebouwd. Biometrische gegevens worden veilig opgeslagen in de chip en verlaten nooit de kaart. Naast het veiliger maken van onze betaalmiddelen, zouden klanten ook contactloos kunnen betalen, ongeacht het bedrag van de transactie", aldus Aaron Davis, SVP Europe Region.

"De biometrische betaalkaart is gecertificeerd door Visa en Mastercard en werkt naadloos samen met elke betaalterminal. We zijn verheugd om samen te werken met Rocker en IDEMIA om bij te dragen aan slimmere en veiligere kaartbetalingen en als pioniers voor deze innovatieve technologie", aldus Catharina Eklöf van IDEX Biometrics.

Alles bij de bron; TechnischWeekblad


 

Wie geld wil pinnen, kan daarvoor bij minder geldautomaten terecht en moet rekening houden met krappere openingstijden. De banken hebben afgelopen jaar opnieuw honderden automaten gesloten. Ten opzichte van 2,5 jaar geleden is het aantal geldautomaten met een derde afgenomen.

Uit cijfers van De Nederlandsche Bank blijkt dat er nog 4916 geldautomaten in Nederland zijn. Dat zijn er 879 minder dan een jaar eerder. Veel bankfilialen sluiten en de overgebleven filialen doen hun geldautomaten weg.

Daarnaast zijn de openingstijden van de geldautomaten verkleind. Tussen 23.00 uur en 06.00 uur zijn de meeste automaten uitgeschakeld. Peggy Corstens, operationeel directeur van Geldmaat zegt dat het geen maatregel is om het gebruik van contant geld te ontmoedigen. "We willen juist zorgen dat contant geld beschikbaar is. Het is spijtig dat het nodig is, maar anderzijds is de behoefte om 's avonds laat geld op te nemen niet groot."

Het is volgens de operationeel directeur logisch dat er minder geldautomaten in het land zijn. "Het gebruik van contant geld is gedaald en gaat naar verwachting nog verder dalen." Met maatschappelijke organisaties zoals de Consumentenbond heeft Geldmaat afgesproken dat voor vrijwel alle Nederlanders binnen 5 kilometer een geldautomaat moet staan.

Alles bij de bron; NOS


 

'Phishing' is de brede noemer van criminele technieken om gebruikers van digitale diensten hun inloggegevens afhandig te maken. Phishing kan in principe betrekking hebben op elke vorm van digitale dienstverlening, maar richt zich meestal op de digitale dienstverlening van banken en het betaalverkeer....

...Daarentegen kan phishing waarbij gebruik wordt gemaakt van links naar valse bankwebsites grotendeels worden voorkomen door de invoering van enkele adequate bancaire maatregelen. Vooralsnog zijn er nauwelijks Nederlandse of Belgische banken bekend die dergelijke maatregelen hebben doorgevoerd. De schade als gevolg van phishing-scams neemt hierdoor, niet geheel toevallig, al jaren toe....

....5. Er is een adequate bancaire systeemoplossing tegen phishing mogelijk

Laten we het een en ander eens op een rijtje zetten en analyseren:

  • berichten met links naar valse bankwebsites zijn verantwoordelijk voor het merendeel van de plunderingen van betaal- en spaarrekeningen;
  • omdat de legitieme bankwebsites (URL's) voor iDEAL-betalingen of iDIN-identificatie meestal niet overeenkomen met de primaire bank-URL en bovendien voor elke bank anders zijn opgebouwd, werkt dit misbruik door valse bankwebsites ernstig in de hand;
  • de meerderheid van alle rekeninghouders is in het bezit van een smartphone of tablet;
  • de meerderheid van alle rekeninghouders is reeds bekend met een mobiele bankapp;
  • de mobiele bankapps op smartphone of tablet zijn volstrekt ongevoelig voor phishing via valse bankwebsites;
  • het opbrengen van de discipline om alle betaalopdrachten consequent via de mobiele bankapp en alle webwinkel-bestellingen en alle overige betaalverzoeken consequent via de mobiele browser af te handelen, zal voor veel gebruikers te veel gedoe zijn;
  • de verhouding van het veiligere mobiel bankieren ten opzichte van internetbankieren lijkt zich de laatste jaren te stabiliseren op 50/50;
  • phishing-scams met links naar valse bankwebsites worden door de jaren heen steeds geavanceerder en zullen bij ongewijzigd bancair beleid alleen maar toenemen.

Alles bij de bron; DutchCowboys


 

Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief!