Betalingsverkeer

Er zijn geen wettelijke eisen die banken verplichten om contant geld te beperken. Daarnaast moeten banken proportioneel omgaan met antiwitwasmaatregelen, zo stelt minister Kaag van Financiën. Ze reageerde op vragen naar aanleiding van berichtgeving dat banken, om witwasrisico's te beperken, contante transacties sterk willen terugdringen of zelfs verbieden. Zo wil Rabobank in sommige sectoren, zoals de metaal- en schroothandel, het gebruik van contant geld helemaal verbieden.

De minister merkt op dat contant geld een wettig betaalmiddel is en moet blijven en er geen wettelijke eisen zijn die banken verplichten om contant geld te beperken. Met banken is afgesproken dat ze antiwitwasmaatregelen proportioneel inzetten en toespitsen op de specifieke risico's per klant, zodat het legitieme gebruik van contant geld niet wordt gehinderd, merkt Kaag op.

Kamerlid Heinen vroeg de minister dan ook of zij bereid is banken op korte termijn aan te spreken over de zorgen die kleine ondernemers hebben over contant geld. "Ja. Ik zal in het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer benadrukken dat ik van banken verwacht dat zij proportionaliteit toepassen bij het implementeren van mitigerende maatregelen in het kader van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft)", reageert Kaag.

Alles bij de bron; Security


 

De Zweedse privacytoezichthouder IMY heeft betaaldienst Klarna wegens meerdere overtredingen van de privacywetgeving een boete van omgerekend 728.000 euro opgelegd. De databeschermingsautoriteit onderzocht hoe Klarna klanten via de eigen website informeert over het verwerken van persoonlijke data.

Tijdens het onderzoek bleek dat Klarna continu de informatie over de verwerking van persoonlijke data aanpaste. Ook bood het bedrijf geen informatie over het doel waarvoor en de juridische basis waarop persoonlijke data werd verwerkt. Verder stelt de Zweedse privacytoezichthouder dat de betaaldienst onvolledige en misleidende informatie verstrekte over welke partijen persoonlijke informatie van klanten ontvingen.

Verder verstrekte Klarna ook geen informatie over de landen buiten de Europese Unie waarnaar het persoonlijke data verstuurde en hoe klanten informatie konden opvragen over de bescherming van persoonlijke data die naar derde landen werd verstuurd. 

Alles bij de bron; Security


 

Voor normaal gebruik van contant geld hoeven consumenten de komende jaren niet te betalen. Dat is de afspraak die onder andere de Consumentenbond, De Nederlandsche Bank, het ministerie van Financiën en de bankensector hebben gemaakt.

Zo komt ABN Amro terug op de omstreden ’cashboete’. Bij deze bank moeten klanten die meer dan €12.000 cash per jaar opnemen daarvoor betalen. Die limiet wordt opgehoogd naar €17.500. Met andere banken is een ’freeze’ afgesproken: zij zullen het opnemen van contant geld evenmin verder belasten.

Daarnaast moeten banken volgens het convenant het aantal geldautomaten op peil houden en ervoor zorgen dat klanten ook kleine coupures uit de muur kunnen trekken. 

Alles bij de bron; Telegraaf


 

...Tienduizenden consumenten over de hele wereld hebben bèta-geteste biometrische kaarten met een klanttevredenheid tot 95 procent. Uit marktonderzoek blijkt dat 76 % van de consumenten geïnteresseerd is in het gebruik van contactloos voor hoogwaardige betalingen en 81 procent is klaar om hun vingerafdrukken te gebruiken om te verifiëren in plaats van pincode.

"Met deze kaarten kunt u betalingen autoriseren via een vingerafdruksensor die in de kaart is ingebouwd. Biometrische gegevens worden veilig opgeslagen in de chip en verlaten nooit de kaart. Naast het veiliger maken van onze betaalmiddelen, zouden klanten ook contactloos kunnen betalen, ongeacht het bedrag van de transactie", aldus Aaron Davis, SVP Europe Region.

"De biometrische betaalkaart is gecertificeerd door Visa en Mastercard en werkt naadloos samen met elke betaalterminal. We zijn verheugd om samen te werken met Rocker en IDEMIA om bij te dragen aan slimmere en veiligere kaartbetalingen en als pioniers voor deze innovatieve technologie", aldus Catharina Eklöf van IDEX Biometrics.

Alles bij de bron; TechnischWeekblad


 

Wie geld wil pinnen, kan daarvoor bij minder geldautomaten terecht en moet rekening houden met krappere openingstijden. De banken hebben afgelopen jaar opnieuw honderden automaten gesloten. Ten opzichte van 2,5 jaar geleden is het aantal geldautomaten met een derde afgenomen.

Uit cijfers van De Nederlandsche Bank blijkt dat er nog 4916 geldautomaten in Nederland zijn. Dat zijn er 879 minder dan een jaar eerder. Veel bankfilialen sluiten en de overgebleven filialen doen hun geldautomaten weg.

Daarnaast zijn de openingstijden van de geldautomaten verkleind. Tussen 23.00 uur en 06.00 uur zijn de meeste automaten uitgeschakeld. Peggy Corstens, operationeel directeur van Geldmaat zegt dat het geen maatregel is om het gebruik van contant geld te ontmoedigen. "We willen juist zorgen dat contant geld beschikbaar is. Het is spijtig dat het nodig is, maar anderzijds is de behoefte om 's avonds laat geld op te nemen niet groot."

Het is volgens de operationeel directeur logisch dat er minder geldautomaten in het land zijn. "Het gebruik van contant geld is gedaald en gaat naar verwachting nog verder dalen." Met maatschappelijke organisaties zoals de Consumentenbond heeft Geldmaat afgesproken dat voor vrijwel alle Nederlanders binnen 5 kilometer een geldautomaat moet staan.

Alles bij de bron; NOS


 

'Phishing' is de brede noemer van criminele technieken om gebruikers van digitale diensten hun inloggegevens afhandig te maken. Phishing kan in principe betrekking hebben op elke vorm van digitale dienstverlening, maar richt zich meestal op de digitale dienstverlening van banken en het betaalverkeer....

...Daarentegen kan phishing waarbij gebruik wordt gemaakt van links naar valse bankwebsites grotendeels worden voorkomen door de invoering van enkele adequate bancaire maatregelen. Vooralsnog zijn er nauwelijks Nederlandse of Belgische banken bekend die dergelijke maatregelen hebben doorgevoerd. De schade als gevolg van phishing-scams neemt hierdoor, niet geheel toevallig, al jaren toe....

....5. Er is een adequate bancaire systeemoplossing tegen phishing mogelijk

Laten we het een en ander eens op een rijtje zetten en analyseren:

  • berichten met links naar valse bankwebsites zijn verantwoordelijk voor het merendeel van de plunderingen van betaal- en spaarrekeningen;
  • omdat de legitieme bankwebsites (URL's) voor iDEAL-betalingen of iDIN-identificatie meestal niet overeenkomen met de primaire bank-URL en bovendien voor elke bank anders zijn opgebouwd, werkt dit misbruik door valse bankwebsites ernstig in de hand;
  • de meerderheid van alle rekeninghouders is in het bezit van een smartphone of tablet;
  • de meerderheid van alle rekeninghouders is reeds bekend met een mobiele bankapp;
  • de mobiele bankapps op smartphone of tablet zijn volstrekt ongevoelig voor phishing via valse bankwebsites;
  • het opbrengen van de discipline om alle betaalopdrachten consequent via de mobiele bankapp en alle webwinkel-bestellingen en alle overige betaalverzoeken consequent via de mobiele browser af te handelen, zal voor veel gebruikers te veel gedoe zijn;
  • de verhouding van het veiligere mobiel bankieren ten opzichte van internetbankieren lijkt zich de laatste jaren te stabiliseren op 50/50;
  • phishing-scams met links naar valse bankwebsites worden door de jaren heen steeds geavanceerder en zullen bij ongewijzigd bancair beleid alleen maar toenemen.

Alles bij de bron; DutchCowboys


 

Privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens (AP) maakt zich grote zorgen over de massale controle die banken uitoefenen op klanten, om zo witwassen en terrorismefinanciering te voorkomen. „Het achterliggende doel van de controles die banken uitvoeren is natuurlijk goed. Maar het moet wel in balans zijn. Het moet niet doorslaan”, zegt AP-bestuurder Katja Mur.

Massasurveillance, zo noemt Mur de huidige controle van banken. „Eén op de zes medewerkers werkt hier aan mee fraudebestrijding. De gegevens van ontzettend veel mensen worden gemonitord. Een enorm groot sleepnet wordt uitgegooid, in plaats van gericht te kijken naar verdenkingen.”

Volgens de AP-bestuurder speelt mee dat Nederlanders verhoudingsgewijs veel elektronische betalingen doen. „En die bevatten nu eenmaal veel informatie. Kijk drie maanden terug op iemands bankrekening en je kent bijna alle ins en outs van diens hele leven. Je kunt zien waar iemand was, wat die persoon daar deed en wat z’n hobby’s zijn. Het is daarmee nog indringender dan cameratoezicht.”

De intensiviteit van de controle wordt beaamd door een man die ruim een jaar bij ABN Amro werkte op afdeling waar contante stortingen gecontroleerd werden. „Het voelde niet goed om bij een vrij geringe verdenking zó ver in iemands privacy te duiken vertelt hij. „We konden alle financiële activiteiten van de betrokkene inzien. En dat terwijl je bij negen van de tien controles vooraf al wist dat er niks uit zou komen.”

De privacywaakhond heeft al eerder in adviezen over antiwitwaswetgeving aangegeven dat de verhouding dreigt zoek te raken. Maar omdat er afgelopen maanden veel signalen van bankklanten binnenkomen over uitwassen en er nog meer antiwitwasregels in aantocht zijn, spreekt de toezichthouder zijn zorgen uit. „We krijgen hier steeds meer telefoontjes over. De consequenties voor burgers zijn groot. Je wilt geen ingewikkelde relatie met je bank, waarbij de rekening wordt bevroren of dat je er niet langer terecht kunt”, benadrukt Mur.

Alles bij de bron; Telegraaf [inlog noodzakelijk]


 

Bij banken gaan steeds vaker het loket dicht voor klanten die grote sommen contant geld willen storten. Is contant geld bij voorbaat al verdacht? Vijf vragen....

2. Mag een bank contante stortingen weigeren? 

Niet zonder reden, banken moeten vermoedens van witwassen wel aannemelijk maken. 

3. Wat zijn de regels voor contante betalingen?

Banken en andere financiële instellingen zijn wettelijk verplicht transacties boven de €10.000 te melden bij de Financial Intelligence Unit (FIU).
Ze mogen klanten niet laten weten dat die melding is gedaan en wat er uit een eventueel onderzoek van de FIU komt. 

4. Hoe zit het in winkels, kan ik daar €10.000 cash afrekenen?

Nederland, België, Frankrijk, Italië en Spanje willen dat er in de hele EU in winkels en garages een verbod komt op transacties boven de €5000. In ons land wordt die limiet zelfs nog strenger, er komt een wet aan die contante transacties boven de €3000 verbiedt.

Alles bij de bron; Telegraaf [Premium]


 

Het betalen met contant geld wordt steeds meer vervangen door digitale betaalmethodes en dat heeft gevolgen voor de privacy van burgers, zo waarschuwt de Europese privacytoezichthouder EDPS.

Mede door de coronapandemie is er een toename van nieuwe contactloze betaalmethodes. Naast betalen met een pinpas gaat het ook om het gebruik van smartphones, qr-codes en nfc voor het uitvoeren van betalingen.

Digitale betaalmethodes zijn zeer afhankelijk van dataverwerking en de betrokkenheid van verschillende partijen bij het verwerken van digitale betalingen kan allerlei gevolgen voor de databescherming hebben, aldus de EDPS. "Vanwege de manier waarop kaartgebaseerde betalingen werken is traceerbaarheid inherent, waardoor datasubjecten aan allerlei risico's worden blootgesteld", zo schrijft de privacytoezichthouder in een analyse. De EDPS voegt toe dat er alleen bij contante betalingen geen persoonlijke data wordt verwerkt.

Aan de hand van de transacties die bij digitale betaalmethodes worden vastgelegd is het mogelijk om de etnische afkomst, politieke opvattingen, religieuze of filosofische geloofsovertuigingen, vakbondslidmaatschap, gezondheidsgegevens en seksuele oriëntatie te achterhalen. "Het volgen van iemands betalingen kan het leven van de consument in groot detail beschrijven", laat de EDPS verder weten. Zo hebben opsporingsdiensten creditcardbetalingen gebruikt voor het opsporen van verdachten.

Financiële wetgeving verplicht banken om informatie over bankrekeningen en transacties lange tijd te bewaren. De Europese privacytoezichthouder noemt de strijd tegen belastingontduiking, witwassen en internationale misdaad belangrijk. Deze strijd is afhankelijk van verzamelde data, maar deze dataverzamelingen betreffen vaak het privéleven van burgers en door het gebruik van digitale betaalmethodes gaat het om steeds gedetailleerdere data.

Wanneer deze data in de toekomst voor andere doeleinden wordt gebruikt of per ongeluk wordt gelekt, kan dit tot massasurveillance leiden, merkt de EDPS op. Betaaldata kan daarnaast voor andere doeleinden worden gebruikt, zoals profilering en kredietscores. Daarnaast hebben er meerdere incidenten plaatsgevonden waarbij betaaldata van burgers niet goed was beveiligd, waardoor het kon worden gestolen of gelekt.

De Europese Commissie heeft onlangs de Digital Operational Resilience Directive voorgesteld om de weerbaarheid van de financiële sector tegen cyberaanvallen te vergroten en third-party ict-providers te monitoren, besluit de EDPS de analyse.

Bron; Security


 

Klanten van ING loggen elke dag 7,1 miljoen keer in op de mobiel bankieren-app van de bank, zo laat ING vandaag weten. Tien jaar geleden lanceerde de bank de app, die inmiddels 5,3 miljoen gebruikers telt...

...Op basis van onderzoek onder ruim vijftienhonderd Nederlanders stelt ING dat bijna zestig procent van de Nederlanders een mobiel bankieren-app gebruikt voor het regelen van bankzaken. Het gaat dan met name om het controleren van het saldo (67 procent), het controleren van af- en bijschrijvingen (60 procent) en bet betalen van rekeningen (53 procent). ING verwacht dat de groei van mobiel bankieren-apps de komende jaren verder zal doorzetten.

Alles bij de bron; Security


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha