Door de coronacrisis laten wij als consument onze persoonlijke gegevens op veel meer plekken achter dan vroeger. Het kopen van sokken bij de Hema, potgrond bij de Intratuin of een broek bij de Zara kon de afgelopen weken niet zonder eerst je mailadres en telefoonnummer te delen. ‘Veilig winkelen is ook anoniem winkelen, dat kan niet meer.’

Een van de gevolgen van de coronamaatregelen is dat persoonsgegevens op grote schaal worden gedeeld. In de zomer gingen de formulieren over het terras. Na een coronatest weet de GGD alles van je. Na het online shoppen blijven jouw gegevens jaren in het bestand van bedrijven. En sinds het winkelen op afspraak is het niet mogelijk om een winkel binnen te stappen zonder te laten weten wie je bent, en wat je telefoonnummer is. Hoe veilig zijn die gegevens bij zoveel partijen? 

Bedrijven en instanties zijn zich er onvoldoende bewust van dat het risico’s en een verantwoordelijkheid met zich meebrengt als ze op grote schaal gegevens verzamelen, zegt hoogleraar recht en de informatiemaatschappij Gerrit-Jan Zwenne. 

De ‘datahonger’, zoals hij het noemt, is de Arnhemse privacyactivist Michiel Jonker een doorn in het oog. Hij meent dat het laatste jaar corona als excuus wordt gebruikt om zoveel mogelijk data te verzamelen.  Toen Jonker na de eerste coronagolf zijn stamkroeg in Arnhem binnenliep zag hij dat iedereen z’n naam en gegevens op een lijst zette, en hoorde hij dat deze lijst ook met de GGD zou kunnen worden gedeeld. ,,Ik heb toen besloten niet meer te gaan, om het risico te beperken dat door een besmetting van een ander mijn eigen bewegingsvrijheid wordt beperkt. Elke activist brengt bepaalde offers.’’

Een woordvoerder van de branchevereniging voor de detailhandel Inretail, wijst erop dat degene die dat wil nog steeds anoniem kan winkelen. ,,Je hoeft je voor aanvang van het bezoek niet te legitimeren, maar hebt wel een afspraakbevestiging nodig. Die kan je ook krijgen door een pseudoniem op te geven in combinatie met een mailadres waar je naam niet in staat. Veel jongeren hebben bijvoorbeeld meerdere mailadressen voor verschillende doeleinden.’’

Privacyactivist Jonker ziet dat tijdens de coronacrisis meer mensen zich bewust zijn geworden van het belang van privacy. Maar ook hij weet dat de overgrote meerderheid zonder erover na te denken zijn telefoonnummer ergens invult, of een persoonlijke bonuskaart langs de scanner haalt in de supermarkt. Dit blijkt ook uit cijfers van AP: dit jaar kwam slechts één klacht binnen over het afgeven van persoonsgegevens bij winkelen op afspraak.

Alles bij de bron; AD



Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha