- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Vrijdag stuurde minister Sigrid Kaag van financiën een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer die het banken mogelijk moet maken de transacties van hun klanten met elkaar te delen.
Dat moet helpen om criminelen op te sporen die hun drugs- of fraudegeld via rekeningen bij verschillende banken proberen wit te wassen. Maar de kritiek op een eerdere versie van dit wetsvoorstel was niet van de lucht. De Raad van State sprak van een ‘vergaande inbreuk op privacy’ van rekeninghouders, zonder dat duidelijk was hoe effectief het allemaal is. De Autoriteit Persoonsgegevens repte zelfs van ‘een bancair sleepnet’ en ‘een ongekende massasurveillance van Nederlanders’.
Kaag hoopt de nieuwe versie van het wetsvoorstel met wat aanpassingen toch door het parlement te krijgen. Zo is de hoeveelheid gegevens die banken straks mogen delen ingeperkt, en moet een bank de transacties van een klant eerst anonimiseren voordat die rijp zijn voor gezamenlijke analyse op verdachte betalingspatronen. Of de aanpassingen genoeg zijn om alle privacyzorgen van de Autoriteit Persoonsgegevens weg te nemen, is nog niet duidelijk. De waakhond moet het nieuwe voorstel eerst bestuderen.
Alles bij de bron; Trouw
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft bezwaar tegen voorgestelde wetswijzigingen die witwassen en terrorismefinanciering moeten voorkomen. De toezichthouder vindt het buitenproportioneel dat banktransacties van alle Nederlandse rekeninghouders vanuit een gecentraliseerde database worden gemonitord en spreekt van een bancair sleepnet.
De AP maakt zich zorgen om de bescherming en vertrouwelijkheid van klantgegevens indien de wijzigingen worden doorgevoerd in de Wet plan van aanpak witwassen. Het kabinet kwam eind juni 2019 met een eerste voorstel voor deze wet en vroeg de AP in december van dat jaar om een oordeel erover. In maart 2020 gaf deze organisatie een advies, dat pas nu is openbaar gemaakt.
In haar advies maakt de AP gehakt van de voorstellen. 'De voorgestelde uitbreidingen van de uitwisseling van persoonsgegevens met het oog op het verbeteren van de aanpak van witwassen voldoen niet aan de eisen van proportionaliteit en subsidiariteit', staat erin. 'Er is geen sprake van een redelijke verhouding tussen het doel van die maatregelen en de beperkingen van het recht op bescherming van persoonsgegevens.'
Het is onduidelijk waarom de AP haar advies pas na tweeënhalf jaar naar buiten brengt. De woordvoerder kon dit niet uitleggen. Wel is de zaak nu actueel. Op 7 oktober 2022 is de definitieve versie van het wetsvoorstel aangenomen in de ministerraad, wat betekent dat deze binnenkort aan de Tweede Kamer wordt gestuurd.
Volgens de woordvoerder blijft onduidelijk of het kabinet in het definitieve wetsvoorstel rekening houdt met het advies van de AP. 'Als de bezwaren niet zijn weggenomen, opent een nieuw wetsvoorstel de deur naar een ongekende massasurveillance van Nederlanders.'
Alles bij de bron; Computable
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De politie vraagt ruim 15.000 mensen die deelnemen aan Camera in Beeld om zich opnieuw voor de database aan te melden via DigiD. Door de koppeling met DigiD wordt het volgens de politie eenvoudiger om camera-informatie up-to-date te houden. Camera in Beeld is een database die de politie een overzicht geeft van welke camera’s waar hangen en waar zij opnames van maken. De database bevat ruim 315.000 camera's van 65.000 deelnemers die zich zelf hebben aangemeld.
De politie stelt dat het actueel houden van de informatie in het systeem een arbeidsintensieve klus is. Wie zich aanmeldt via DigiD krijgt daarna jaarlijks een e-mail van de politie met het verzoek om hun gegevens te controleren. "Dankzij DigiD zijn de gegevens uit het systeem gekoppeld aan de camera-eigenaar. Deze informatie is alleen voor de deelnemer in te zien via Politie.nl en voor politiemedewerkers binnen de opsporing", aldus Karel van Engelenhoven van de politie.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Belangenorganisatie Privacy First hekelt de verdergaande gegevensuitwisseling tussen banken. Volgens de privacyvoorvechter is dat “bancaire sleepnet geen goed idee”. Privacy First noemt de gezamenlijke monitoring van transacties door de Nederlandse banken “grootschalige financiële surveillance van alle burgers” en wijst erop dat de banken nu al regelmatig de fout in gaan bij witwascontroles.
Verder haalt Privacy First een negatief advies over de plannen van de Raad van State uit begin 2021 aan. “De massale schaal waarop banktransacties gezamenlijk zullen worden gemonitord is ongekend en betekent een vergaande inbreuk op de vertrouwelijkheid van gegevens van burgers en bedrijven”, schreef het hoogste adviesorgaan van de Nederlandse regering toen. “Daarbij gaat het niet alleen om het recht op privacy. Deze monitoring kan ook leiden tot uitsluiting en discriminatie.”
Privacy First roept iedereen op om tegen het kabinetsplan te ageren.
Bron; Nieuws
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Slimme meters blijken niet feilloos. Bij een steekproef bleek dat duizenden gasmeters het verbruik niet goed registreren en sommige elektriciteitsmeters gaven tot wel drie keer te veel kilowattuur door.
Sommige gasmeters kunnen bij een laag verbruik tot 30 procent procent meer verbruik registreren. Dat is in deze energiecrisis natuurlijk, zacht gezegd, heel vervelend. Ook elektriciteitsmeters raken soms van de wijs door eenvoudige elektronica als dimmers. Het verbruik wordt dan te hoog, of te laag gemeten.
Je kunt de slimme (electriciteits)meter zelf controleren. Druk daarvoor alle aardlekschakelaars in en draai de gaskraan dicht. Het verbruik moet nu nul zijn.
Schakel nu één groep zonder verborgen verbruikers (zoals wifi of een deurbel) weer in en zet bijvoorbeeld een strijkijzer van 1200 Watt aan. De meter zou nu tijdens het opwarmen ongeveer 1,2 kWh verbruik moeten laten zien.
Als je daarna de meter verdenkt kun je de netbeheerder vragen de slimme meters te komen controleren. Dat kost ruim 500 euro. Als er inderdaad sprake is van kapotte meters, dan krijg je dat geld terug.
De netbeheerders zullen een bewezen slechte meter vervangen voor een nieuw exemplaar. Dan wordt het verbruik gemeten en vergeleken met het eerdere verbruik. Vervolgens wordt er een berekening op losgelaten die tot een correctie leidt. Het energiebedrijf zorgt vervolgens voor de terugbetaling.
Als een slimme meter eenmaal hangt blijft ie. Op verzoek schakelt de netbeheerder wel het automatisch uitlezen uit. Meterstanden moeten dan weer handmatig doorgegeven worden.
Wie zonnepanelen heeft, moet zodra de salderingsregeling wordt afgebouwd een slimme meter verplicht in de meterkast hebben.
Alles bij de bron; AD
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Ondanks kritiek van de Raad van State wil het kabinet zorgen dat banken meer (transactie)gegevens van cliënten met elkaar kunnen uitwisselen om witwassen en financiering van terrorisme tegen te gaan. Het idee achter het kabinetsplan is om zo de druk, die uitgaat van de zogenaamde transactie-monitoring, op banken te verlichten.
Als er een gezamenlijke monitoring is, zou dat schelen in tijd, energie en kosten.
Ook andere instellingen zoals makelaars, belastingadviseurs, notarissen en advocaten zouden bepaalde informatie moeten gaan uitwisselen in het kader van het cliëntenonderzoek. Daarnaast komt er een verbod voor handelaren op contante betalingen voor goederen vanaf 3000 euro.
Al in 2021 uitte de RvS kritiek op het plan, omdat enkele maatregelen leiden tot vergaande inbreuken op de vertrouwelijkheid van gegevens van mogelijk miljoenen burgers en bedrijven.
De meningen van toezichthouders, zoals de Autoriteit Persoonsgegeven, en ook de publieke opinie kan eraan bijdragen dat het voor beroepsgroepen moeilijker gaat worden om die data te delen.
Alles bij de bron; BNR
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Internetprovider Ziggo hoeft een waarschuwing van Stichting BREIN niet door te sturen naar klanten die illegaal downloaden, heeft het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden bepaald.
BREIN weet door eigen onderzoek met welke IP-adressen illegaal wordt gedownload en geüpload via BitTorrent maar niet welke naw-gegevens (naam, adres en woonplaats) bij die IP-adressen horen. Dat weet alleen de provider die voor de internettoegang zorgt. BREIN kan de klanten dus niet zelf de brief sturen.
Volgens het gerechtshof is er geen juridische grondslag die Ziggo verplicht om de waarschuwingsbrieven naar zijn klanten door te sturen. Eerder oordeelde de rechtbank in Utrecht al dat Ziggo de brieven helemaal niet mag doorsturen. Daarvoor moet de Autoriteit Persoonsgegevens een vergunning uitgeven en die heeft Ziggo niet.
Ook bij een kort geding aan het begin van dit jaar ving de Stichting bot. BREIN overweegt in cassatie te gaan bij de Hoge Raad.
Alles bij de bron; NU
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De VVD heeft minister Yesilgoz van Justitie en Veiligheid om opheldering gevraagd over de gebrekkige logging bij de Belastingdienst wat onderzoek naar corrupt personeel zou hinderen. Ook wil de partij weten hoeveel medewerkers van de fiscus toegang tot de gegevens van burgers hebben en met hoeveel organisaties de database van de Belastingdienst is gekoppeld. De bewindsvrouw is gevraagd om de in totaal zestien Kamervragen met spoed te beantwoorden...
..."Klopt het dat de database van de Belastingdienst is gelinkt aan de bestanden van de Rijkdienst voor het Wegverkeer?", vragen Idsinga en Michon-Derkzen verder, die ook willen weten aan welke bestanden van andere instanties de database van de Belastingdienst nog verder is gekoppeld.
Hoewel Yesilgoz is gevraagd om met spoed te reageren staat voor het beantwoorden van Kamervragen een maximale termijn van drie weken.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Minister Adriaansens van Economische Zaken roept Nederlanders op om vaker aangifte of melding van cybercrime te doen. Dat gebeurt nu vrij weinig, zo blijkt uit onderzoek van I&O Research.
Zeven op de tien Nederlanders die met cybercrime privé te maken kreeg doet daar geen melding of aangifte van. Wanneer men dit wel doet, wordt er het meest melding bij de Fraudehelpdesk (16 procent) gedaan. Vijf procent doet aangifte bij de politie.
De voornaamste redenen om geen melding of aangifte te doen is dat men denkt dat het geen zin heeft (29 procent) of dat men het zelf wil oplossen (26 procent). Nederlanders ouder dan 40 jaar doen vaker wel een melding of aangifte. Onder de 40 jaar zegt men relatief vaak geen actie te ondernemen omdat ze het niet zo belangrijk vinden...
"Veel Nederlanders zijn bereid om beveiligingsmaatregelen te nemen, zoals het uitvoeren van updates of bij het inloggen op systemen of apparaten. Dat alleen is niet voldoende. Het gaat er om dat we óók alerter zijn. Dus ik roep consumenten en bedrijven op om ook vaker online risico’s te melden en zeker het kleine mkb om digitale veiligheid een dagelijks onderdeel te laten zijn van hun ondernemerschap", aldus minister Adriaansens.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Nederlandse privacytoezichthouder schrijft in een advies aan de minister dat de wet moet worden aangepast voor die naar de Tweede Kamer wordt gestuurd. Het advies gaat over de Wet toekomst accountancysector.
Onderdeel van de wet is dat accountantskantoren in bepaalde gevallen individuele accountants moeten beoordelen 'op basis van kwaliteitsindicatoren'. Die rapportages worden openbaar beschikbaar. Dat keurt de Autoriteit Persoonsgegevens af.
Het rapporteren over en vervolgens openbaar maken van prestaties op naam van de accountant levert 'een inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van de betrokken accountant op', schrijft de AP.
De toezichthouder zegt dat het huidige wetsvoorstel die privacyinbreuk niet rechtvaardigt. De minister kan niet aantonen dat de belangen van die kwaliteitsverbetering opwegen tegen de privacyinbreuken. Sterker nog, in het wetsvoorstel is die belangenafweging volgens de waakhond helemaal niet gemaakt.
Daarnaast zijn er te weinig manieren om de privacyimpact te beperken. De AP noemt daar verschillende opties voor, zoals de mogelijkheid een score aan te vechten voor die openbaar wordt. Zulke voorbeelden staan niet in het wetsvoorstel opgenomen. Tot slot ontbreekt een bewaartermijn in de wet waardoor niet duidelijk is hoe lang gegevens opgeslagen blijven.
Alles bij de bron; Tweakers