- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Klopt het dat de politie gebruik wil blijven maken van voorspellende algoritmes die betrekking hebben op kinderen, het zogenaamde ProKid Plus, waarbij met behulp van algoritmes wordt ingeschat hoe groot de kans is dat een kind een geweldsdelict pleegt?
Nee, de politie maakt geen gebruik meer van het algoritme ProKid Plus. Bij de politie is gestart met de ontwikkeling van een nieuw alerteringssysteem met een heel ander algoritme, ProKid 23-, dat gericht zal zijn op het versterken van de informatiepositie over jongeren tot 23 jaar die mogelijk (verder) afglijden naar criminaliteit. Doel is dat dit zal kunnen bijdragen aan de signalerende taak van de politie. Het alerteringssysteem is nog niet gebouwd. De politie heeft aangegeven dat de politie vanuit strikte juridische en ethische kaders zal bekijken óf en hoe dit alerteringssysteem ingezet kan worden. Besluitvorming hierover heeft nog niet plaatsgevonden en is niet aan de orde op korte termijn.
Ten slotte is het goed om te vermelden dat er ook een risicotaxatie instrument ProKid 12- is geweest. Dit risicotaxatie instrument was onderwerp van het WODC-onderzoek waarnaar verwezen wordt in vraag 10. Dit risicotaxatie instrument is nooit voor de Top400 aanpak gebruikt. De politie geeft aan dat ook dit instrument niet meer in gebruik is.
Alles bij de bron; RijksOverheid
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Alexandra van Huffelen van Digitalisering kondigt de officiële komst van de algoritmetoezichthouder aan in een brief aan de Tweede Kamer. Daarin beschrijft ze de taken die de nieuwe toezichthouder precies gaat krijgen.
- Het signaleren en analyseren van sectoroverstijgende en overkoepelende risico’s en effecten van algoritmen en het delen van kennis daarover;
- Het optimaliseren van (bestaande) samenwerkingen met colleges, markttoezichthouders en rijksinspecties, en het in kaart brengen van overkoepelend toezicht op het gebied van algoritmen en AI;
- Het komen tot gezamenlijke normuitleg en het scheppen van overzicht in wettelijke en andere kaders.
De algoritmetoezichthouder komt onder de Autoriteit Persoonsgegevens te vallen. Opvallend is dat de huidige toezichthouder veel ruimte krijgt om het algoritmetoezicht in te vullen. De nieuwe toezichthouder wordt in de praktijk dan ook een nieuwe afdeling binnen de AP, waar de toezichthouder zelf de invulling nog aan gaat geven.
In het komende jaar gaan zowel de Autoriteit Persoonsgegevens als het ministerie van Binnenlandse Zaken verder uitwerken wat de algoritmetoezichthouder precies gaat doen.
Alles bij de bron; Tweakers
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Elk jaar publiceert Europol het SIRIUS European Union (EU) Digital Evidence Situation Report, waarin wordt beschreven hoe Europese politie- en opsporingsdiensten omgaan met digitaal bewijs. Net als voorgaande jaren blijkt verkeersdata, zoals ip-adressen en logbestanden, belangrijker dan de content van gebruikers, zoals de inhoud van e-mails en foto's.
Logbestanden, met daarin datum, tijd en ip-adres gebruikt voor het benaderen van een bepaalde dienst, naam en ip-adres gebruikt bij registratie zijn de belangrijkste gegevens voor politieonderzoeken, zo laten ondervraagde politieagenten weten...
...Verder stelt Europol dat 26 procent van de Europese politieagenten met veiligheidsbeperkingen op hun werkstation heeft te maken, waardoor toegang tot bepaalde online diensten deels of helemaal niet mogelijk is, waaronder socialmediaplatforms. Het gaat onder andere om Nederlandse politieagenten. Het blokkeren van websites kan bij het onderzoeken van misdrijven op online platforms voor problemen zorgen.
Ook kan het ervoor zorgen dat politieagenten geen toegang hebben tot de portaal van online serviceproviders waarmee verzoeken voor de data van gebruikers zijn in te dienen.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Met nieuwe wetgeving wordt het mogelijk verdergaand toezicht te houden op burgers en hun handelen. Waar we in de jaren tachtig als de dood waren voor een ‘vijandige overheid’ is de instinctieve weerstand verdwenen. En dat is niet zonder risico, betoogt Bert Hubert.
Recent presenteerde het kabinet een nieuwe wet die volgens de Autoriteit Persoonsgegevens onder meer inhoudt dat alle banktransacties van alle Nederlandse rekeninghouders zullen worden gemonitord in één gecentraliseerde database, met gebruik van algoritmen.
Ook is er een ‘tijdelijke’ cyberwet in de maak waarmee de algemene en militaire inlichtingendiensten AIVD en MIVD met veel minder streng toezicht grote (telefoon)kabels integraal mogen afluisteren en door computers en buitenlandse inlichtingendiensten laten analyseren voor ‘target finding’.
Oude normen voor privacy lijken geheel verdwenen. In de jaren tachtig zou niemand het in zijn hoofd hebben gehaald met dit soort voorstellen te komen....
...Het verzet tegen het sofinummer in de jaren tachtig zal zeker zijn gesteund door de toen nog levende herinnering aan een vijandige overheid, en hoe die gebruik maakte van persoonsgegevens. Niet voor niets pleegde het verzet op 27 maart 1943 een aanslag op het bevolkingsregister in Amsterdam – de daarin aanwezige gegevens werden effectief gebruikt om de bevolking te onderdrukken of te deporteren.
Inmiddels is onze overheid al bijna tachtig jaar geen vijandige mogendheid meer en hebben we persoonlijk weinig herinnering meer aan negatieve gevolgen van een overheid die te veel van ons weet.
Of misschien toch wel? Met algoritmen en computers veroorzaakte de Belastingdienst de toeslagenaffaire. Zonder grote databestanden zou dit waarschijnlijk niet zo snel zijn gebeurd: duistere algoritmen kunnen hun werk niet doen zonder stapels digitale input....
....Nu we geen sterke instinctieve afkeer meer hebben van de datahonger van de overheid kan een gedegen en feitelijke analyse ons weer helpen te komen tot een juiste balans tussen privacy en veiligheid.
Alles bij de bron; Volkskrant
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De politie krijgt een boete van 50.000 euro van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Volgens de toezichthouder zijn tijdens de coronapandemie camera-auto's ingezet in Rotterdam zonder dat eerst de privacy-risico's in kaart zijn gebracht. De auto's hebben gedetailleerde beelden van mensen verzameld en opgeslagen.
Ook werden er volgens de AP te veel beelden gemaakt die niet noodzakelijk waren.
De gemeente Rotterdam en de politie lieten in 2020 vijf weken lang auto's met 360 gradencamera's rondrijden om te controleren of mensen wel anderhalve meter afstand hielden.
Tot ver buiten de auto's zijn mensen herkenbaar in beeld gebracht. Die beelden werden bekeken in een meldkamer en opgeslagen en konden eventueel ook worden doorgestuurd naar andere politielocaties. Omdat de politie wettelijk verantwoordelijk is voor de beelden, ze worden gezien als politiegegevens, krijgt de politie de boete.
Alles bij de bron; NOS
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Het kabinet verwaarloost Europese grondrechten op het gebied van privacy. In nieuwe wetsvoorstellen zijn de artikelen over gegevensbescherming te vaak algemeen en vaag geformuleerd, waardoor de overheid zichzelf te veel vrijheid geeft om naar eigen inzicht gevoelige persoonsgegevens van burgers te verwerken, onderling te delen en voor andere doeleinden te gebruiken.
Dat zegt Aleid Wolfsen, voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De privacywaakhond ziet alle concept-wetsvoorstellen voorbijkomen waarin persoonsgegevens een rol spelen. De AP toetst die voordat ze naar de Raad van State en vervolgens de Tweede Kamer gaan....
....Een jaar geleden adviseerde de AP de Eerste Kamer om de Wet gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden (WGS) niet aan te nemen, omdat die tot „massasurveillance” kon leiden. Via deze wet zouden politie, OM, zorginstanties en banken zeer gevoelige informatie over burgers kunnen uitwisselen, zonder dat er sprake hoefde te zijn van een onregelmatigheid.
Onschuldige burgers zouden zo op ‘zwarte lijsten’ terecht kunnen komen, vreesde de AP, zoals ook gebeurde in de Toeslagenaffaire bij de Belastingdienst. Dit wetsvoorstel ligt nog steeds in de Eerste Kamer....
...Soms formuleren ambtenaren de passages over privacy in wetten bewust vaag, denkt Wolfsen. Zodat ze de uitvoerende ambtenaren niet te veel beperken in hun werk, bijvoorbeeld bij het bestrijden van criminaliteit, fraude en misstanden. „Hier zit een nobel motief achter”, zegt Wolfsen, maar het mag niet. „En je moet het ook niet willen.”
De AP zal wetsvoorstellen vanaf volgend jaar nog strenger controleren, en harder optreden als een gegevensuitwisseling niet mag. In dat geval zal de AP de uitwisseling van informatie „stilleggen”, zegt Wolfsen, wat erop neerkomt dat er tijdelijk helemaal geen persoonsgegevens uitgewisseld mogen worden.
Alles bij de bron; NRC
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Paspoortwet is een Nederlandse rijkswet waarin de regelgeving is opgenomen omtrent het Nederlands paspoort en de Nederlandse identiteitskaart, alsmede de verstrekking van reisdocumenten voor niet-Nederlanders.
Het kabinet wil de Nederlandse identiteitskaart door middel van twee nieuwe wetsvoorstellen uit de Paspoortwet halen, zo is vandaag bekendgemaakt.
Volgens het kabinet zijn er twee redenen om de identiteitskaart uit de Paspoortwet te halen.
De eerste is dat de Nederlandse identiteitskaart een nationale aangelegenheid van het land Nederland is. De andere landen van het Koninkrijk en Caribisch Nederland hebben hun eigen nationale identiteitskaarten en daarvoor hun eigen regelgeving.
De tweede reden die wordt aangegeven is dat in het vervolg geen rijkswetprocedure meer nodig is als er wijzigingen in de wetgeving voor de Nederlandse identiteitskaart doorgevoerd moeten worden, bijvoorbeeld op grond van EU-regelgeving die niet voor de Caribische landen en Caribisch Nederland geldt.
Om de id-kaart uit de Paspoort te halen zijn twee wetsvoorstellen nodig: een nieuwe wet, de Wet op de Nederlandse identiteitskaart, en een wetsvoorstel voor het aanpassen van de Paspoortwet.
In de nieuwe Wet op de Nederlandse identiteitskaart zullen de regels hetzelfde zijn zoals die nu al in de Paspoortwet staan. Het publiek kan tot 31 januari via Internetconsultatie.nl op het wetsvoorstel reageren.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Politieke partijen verzamelen bijzondere persoonsgegevens van haar leden. Het is daarom van groot belang dat deze informatie goed wordt beveiligd. D66 wil daarom dat de overheid strenge eisen stelt aan politieke partijen, zoals de installatie van een secretaris die verantwoordelijk is voor de ledenadministratie.
Dat blijkt uit schriftelijke vragen die zijn ingediend door Hind Dekker-Abdulaziz (D66) gericht aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties Hanke Bruins Slot.
Aanleiding voor de schriftelijke vragen is het datalek bij Forum voor Democratie begin december. Een onbekend iemand wist de volledige ledenadministratie van de partij te downloaden. Hierdoor beschikte hij over voor- en achternamen, woonadressen, geboortedata, contact- en locatiegegevens, en bankrekeningnummers van 92.901 Nederlanders. Door het datalek lagen niet alleen de persoonlijke gegevens van de huidige leden voor het oprapen: ook voormalige leden waren de dupe van het lek.
Alles bij de bron; VPN-gids
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
In een rechtsstaat moet de macht gecontroleerd kunnen worden en moeten burgers toegang hebben tot de rechter. Maar daarvoor is het ook nodig dat burgers weten wát er gecontroleerd moet worden en waaróm ze zich niet kunnen vinden in bijvoorbeeld een besluit van de overheid.
Beslissingen die iemands leven beïnvloeden moeten transparant, uitlegbaar en controleerbaar zijn. Mensen die erdoor geraakt worden moeten in staat gesteld worden om een beslissing inhoudelijk aan te vechten. Zonder inhoudelijke kennis over de totstandkoming van een beslissing, is het immers niet mogelijk om je te verdedigen, of argumenten aan te dragen waarom er een andere beslissing genomen had moeten worden. Het is een vanzelfsprekendheid, die ook verankerd is in ons Bestuursrecht (art. 3:46 Awb e.v.). En terecht, want zonder dat inzicht is effectieve rechtsbescherming niet mogelijk.
Maar als het om (deels) geautomatiseerde beslissingen gaat, blijkt het helemaal niet zo vanzelfsprekend te zijn dat die beslissingen uitlegbaar moeten zijn. Dan leggen mensen zich opeens neer bij het feit dat technologieën, zoals kunstmatige intelligentie nu eenmaal niet zo transparant zijn. En daarmee wordt de lat voor rechtsbescherming wel erg laag gelegd.
Wat ons betreft zijn er twee dingen mogelijk: of ontwikkelaars worden uitgedaagd om kunstmatige intelligentie toepassingen zo te ontwikkelen dat ze alsnog uitlegbaar en controleerbaar zijn, of het wordt niet gebruikt bij het maken van beslissingen die mensen raken. Wij zetten ons in voor Europese wetgeving waarin mensenrechten worden beschermd, onder andere door het recht op transparantie, uitlegbaarheid en controleerbaarheid af te dwingen. Ook willen we effectieve rechtsbescherming als mensen het niet eens zijn met een (deels) geautomatiseerde beslissing.
Alles bij de bron; Bits-of-Freedom
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Minister Kuipers van Volksgezondheid gaat het gebruik van end-to-end encryptie voor het uitwisselen van medische gegevens niet verplichten zoals de Tweede Kamer wil. Volgens de minister kost het implementeren van end-to-end encryptie tijd en geld en kan dit ervoor zorgen dat de digitalisering van gegevensuitwisseling in de zorg vertraging oploopt. Iets wat Kuipers niet wil...
...Het amendement regelt dat de elektronische uitwisseling van medische gegevens onder de Wegiz altijd verplicht werkt met end-to-end beveiliging, wat zowel end-to-end authenticatie als end-to-end versleuteling omvat. De VVD, D66, ChristenUnie en Gündogan stemden tegen het amendement, de overige partijen in de Tweede Kamer stemden voor, waardoor het met een meerderheid werd aangenomen.
Kuipers schrijft vandaag in een brief dat hij het amendement niet gaat uitvoeren. De bestaande systemen voor digitale gegevensuitwisseling in de zorg zijn vaak niet ingericht op end-to-end versleuteling aldus de minister.
Wel laat de minister onderzoek doen naar wat er nodig is om end-to-end encryptie te implementeren voor voor de digitale gegevensuitwisseling onder de Wegiz.
"De resultaten van deze verkenning wil ik gebruiken om uit te werken of en zo ja, hoe ik op termijn ook end-to-end versleuteling in de digitale gegevensuitwisseling onder de Wegiz kan verplichten, zonder de digitalisering van gegevensuitwisseling in de zorg te vertragen", zo laat Kuipers aan de Tweede Kamer weten. Wanneer de onderzoeksresultaten kunnen worden verwacht is niet bekend.
Alles bij de bron; Security