Slimme Energiemeters

3000 klachten kreeg Radar binnen over slimme meters. Over plotselinge stijgingen van het energieverbruik en rekeningen die opeens veel hoger zijn. Netbeheer Nederland beloofde een half jaar geleden met de klachten aan de slag te gaan. Dat hebben ze gedaan, en hun conclusie is dat het probleem grotendeels aan de klant zelf ligt, en niet aan de slimme meter. 

Radar was benieuwd of de 3000 klachten inderdaad in behandeling zijn genomen en vervolgens ook naar volle tevredenheid zijn afgehandeld en stuurde om deze reden alle 3000 mensen een vragenlijst. Deze vragenlijst is door 1460 mensen ingevuld. Daarvan gaf meer dan de helft (52%) aan dat zijn of haar probleem met betrekking tot de slimme meter nog niet (geheel) is verholpen. Ook gaf 18% aan dat er überhaupt nog geen contact met hen is gezocht.

Alles bij de bron; Radar


 

Alle huishoudens in Nederland krijgen voor 2020 een slimme meter aangeboden door hun netbeheerder. Hiermee wil de overheid huishoudens stimuleren om energie te besparen. Met een slimme meter krijgen consumenten namelijk gemakkelijker inzicht in hun energieverbruik. De netbeheerder kan het energieverbruik echter ook op afstand uitlezen, dit zorgt ervoor dat veel consumenten huiverig zijn voor privacyschending. Hoe zit het precies met de slimme meter en privacy?

Uit de consumentenmonitor van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) blijkt dat privacybescherming voor consumenten de belangrijkste reden is om de slimme meter te weigeren of uit te zetten. Er deden 2.466 consumenten mee aan de consumentenmonitor. Van de consumenten die al een slimme meter aangeboden hebben gekregen, heeft 89 procent deze geaccepteerd. Ongeveer 2 procent daarvan heeft de slimme meter uitgezet, zodat het energieverbruik niet op afstand uitgelezen kan worden door de netbeheerder. 9 procent van de consumenten koos ervoor de slimme meter te weigeren. De meest genoemde reden hiervoor is het beschermen van de privacy. 

Als je een slimme meter krijgt aangeboden, kun je drie dingen doen: de slimme meter accepteren, weigeren of accepteren maar uit laten zetten. Accepteer je de slimme meter, dan kan de netbeheerder de meterstanden elke twee maanden op afstand uitlezen. Je ontvangt dan een kosten- verbruiksoverzicht waarin je energieverbruik, de kosten hiervoor, een vergelijking met voorgaande jaren en een vergelijking met het gemiddelde verbruik in Nederland staan vermeld. Weiger je de slimme meter, dan houd je gewoon je oude meter. Houd er wel rekening mee dat er kosten in rekening gebracht kunnen worden als je je bedenkt en je toch een slimme meter wilt laten installeren. Je kunt de slimme meter ook accepteren, maar de communicatiemogelijkheden laten uitzetten. Je netbeheerder kan je energieverbruik dan niet automatisch uitlezen, dus je moet dan zelf je meterstanden doorgeven. Wel kun je een energiemonitor aanschaffen en koppelen aan je slimme meter, zodat je zelf wel inzicht hebt in je energieverbruik.

Alles bij de bron; WebWereld


 

De statische energiemeters die de afgelopen jaren zijn geplaatst zijn te goedkoop en te simpel. Frank Leferink, hoogleraar EMC (Electromagnetic Compatibility) verbonden aan de UT zegt dat veel moderne electronica (dimmers, gsm-opladers, led-lampen, etc.) een storende werking hebben op statische en slimme meters. "De ontwerpers van de meters hebben daar niet goed genoeg over nagedacht." Het onderzoek wijst uit dat vooral te hoge meterstanden optreden.

Netbeheer NL heeft een contra-expertise uit laten voeren. Een onafhankelijke instelling rapporteerde dat het verhaal klopte. Leferink: "Maar, was toen het verhaal van Netbeheer, het probleem zou zich alleen voordoen bij verouderde meters. Voor de nieuwere meters gelden betere normen. Wat niet klopt. Want ook de verbeterde meters laten dit probleem zien." Vijf van de tien onderzochte meters gaven een te hoge uitlezing aan. De onderzoeker schat daarom dat in Nederland ruim driekwart miljoen meters aan deze kwaal lijdt.

De onderzoekers hebben met publicatie gewacht om leveranciers de tijd te geven te reageren. De hoogleraar constateert: “Maar ze proberen alles te dempen. 'Toon maar aan dat het ook in een woning kan gebeuren', zeggen ze. Maar er komen wel steeds meer klachten binnen.

Namens Netbeheer Nederland meldt Liane ter Maat 'dat we al een tijdje bekend zijn met de resultaten van dit onderzoek'. Ter Maat: "Die afwijking is er alleen in uitzonderlijke omstandigheden, dus bij een schakelbord met vijftig lampen of grote dimmers, en die komen in normale huishoudens niet voor." Ter Maat bevestigt dat bepaalde meters waarbij het probleem zich voordeed, niet meer worden aangeboden.

Alles bij de bron; Tubantia


 

In de maand februari is de 3 miljoenste slimme meter in Nederland aangesloten. Netbeheerders bieden de komende jaren aan alle huishoudens een slimme meter aan. Het doel is dat 80 procent van de huishoudens eind 2020 een slimme meter heeft. De slimme meters bieden netbeheerders op macroniveau meer inzicht in de pieken op het energienet en maken het mogelijk het net betrouwbaar te houden. 

In november adviseerde het Planbureau voor de Leefomgeving dat energie besparen met een slimme meter gemakkelijker gemaakt moet worden. Netbeheerders, marktpartijen en de rijksoverheid maken de komende maanden afspraken over hoe ze dat gezamenlijk het beste kunnen doen. De regionale netbeheerders Enexis, Liander, Stedin, Cogas, Enduris, Rendo en Westland Infra installeren de slimme meters.’

Alles bij de bron; GroeneCourant


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha