Overheid, Politiek & Wetgeving
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Woensdag sprak de Kamer over de nasleep van de Sleepwet, dat was het laatste raadplegende referendum dat in maart 2018 werd gehouden. De bevolking zei ‘nee’ tegen de Sleepwet, waarna de wet alsnog werd ingevoerd. De regering wilde tóch tegemoet komen aan de bezwaren van de kiezers en dat leidde deze week (ruim twee jaar later) tot aanpassingen. Over die wijzigingen kunnen we kort zijn, die stellen niet zoveel voor. Maar het Kamerdebat gaf wél nieuw inzicht in het delen van gegevens.
...Ik vond het een mooie campagne, waarin veel argumenten werden gewisseld en duidelijk werd welke bezwaren mensen hadden. Ook de regering voerde volop campagne en Rob Bertholee, het hoofd van de AIVD, was bijna overal te horen. Slecht was dat Ollongren bewust informatie achter hield. Op het ministerie lag destijds een kritisch rapport van de CTIVD, de toezichthouder op de geheime diensten, juist over het delen van informatie met het buitenland. Het onderwerp dat zo centraal stond in de referendumcampagne en waar de kiezers meer over wilden weten. Dat rapport werd echter pas na het referendum openbaar gemaakt.
Minister Ollongren gaf vaak het voorbeeld van een dreigende aanslag, maar dat snap ik niet. Het voorkomen van een aanslag is een kwestie van uren. Wat heeft een buitenlandse dienst dan aan een bulk onbekende gegevens? Tijdens het debat van woensdag noemde de minister voor het eerst een heel ander voorbeeld, dat mij echter niet minder verontrustte. Ollongren zei toen dat gegevens van Nederlandse burgers worden gedeeld met buitenlandse diensten om onze AIVD en MIVD te helpen bij de analyse van die data. Daarbij gaat het niet zozeer om een directe dreiging, maar om een ‘langlopende operationele samenwerking’ in het delen van gegeven met buitenlandse geheime diensten.
De minister wilde verder niet zeggen om welke landen het gaat, maar dat moeten diensten zijn met bijzondere capaciteiten. Dan denk je al snel aan de Amerikaanse NSA. We proberen ons land te beschermen tegen spionage, maar tegelijk delen we onbekende informatie van onze burgers met andere landen. De NSA kijkt mee met de AIVD. Op deze manier kunnen we onze mensen niet beschermen. Belangrijk is ook dat het delen van dit soort onbekende gegevens in strijd is met de zorgen en kritiek van de meerderheid die in het referendum tégen deze Sleepwet heeft gestemd. Dit is juist wat de mensen níet wilden. Woensdag was de laatste keer dat we spraken over een wet die door de bevolking is afgewezen, maar door de regering tóch werd doorgevoerd. Ik hoop dat we nu alsnog een bindend referendum krijgen. Dan zal bij een volgend ‘nee’ een wet gewoon van tafel gaan.
Alles bij de bron; TPO
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wil niet dat van klanten wordt geëist dat ze hun naam en telefoonnummer delen met de GGD bij het maken van een reservering bij een restaurant of café. De branchevereniging is wel bereid met 'coronaminister' Hugo de Jonge te praten over zijn plan.
"We willen hierbij wel vooropstellen dat privacy en veiligheid van de opslag van gegevens van de gast voorop moeten staan. Het mag geen eis bij reserveren worden", zegt een woordvoerder van KHN. "Er zijn op dit moment geen formele vereisten aan de reservering voor binnen in de horeca. Het mag immers geen inbreuk op de privacy worden."
Ook de Autoriteit Persoonsgegevens hamert op de vrijwilligheid. "De klant moet hiervoor uitdrukkelijk zijn toestemming geven", aldus een woordvoerster. "De restauranthouder moet van tevoren de klant vragen of zijn gegevens eventueel mogen worden gedeeld met de GGD. Als de klant het niet wil, mag dat geen gevolgen hebben voor de reservering. Dat iemand niet ineens zijn tafeltje kwijt is."
Alles bij de bron; NHD
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
In deze brief informeer ik u over de uitvoering van de moties en toezeggingen die tijdens het AO van 13 juni 2019 en het daarop volgende VAO van 25 juni 2019 zijn aangenomen c.q. gedaan.
1.1 Motie van Dam c.s. over het toezicht op de Big Five
1.2. Motie Buitenweg over het voorkomen van indirecte discriminatie bij levering van goederen en diensten door besluitvorming via algoritmen
1.3. Motie Van Nispen c.s. over wifitracking
Toezeggingen;
2.2 Bedrijven waarop de AP toezicht houdt
Alles bij de bron; RijksOverheid
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De AVG werkt, twee jaar na de invoering zijn mensen en organisaties zijn zich veel bewuster geworden van de privacyregels. „Dataprotectie emancipeert tot allesomvattend grondrecht”, zegt de toezichthouder...
...„Het belang dat aan deze wet wordt gehecht is duidelijk anders”, ziet ook Bert Jaap Koops, hoogleraar regulering van technologie aan de universiteit van Tilburg. „Veel bedrijven en instellingen hebben een inhaalslag gemaakt.” Hoogleraar Koops verwacht dat er tegelijkertijd nog genoeg organisaties zijn die het voldoen aan de AVG beperken tot een „papieren exercitie”.
Door de privacyvoorwaarden in overeenstemming te brengen met de nieuwe wet, maar niet daadwerkelijk te investeren in bescherming van persoonsgegevens en een bewuste omgang daarmee door medewerkers. De kans dat zij worden beboet door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is klein; onder de AVG werden tot nu toe vijf boetes uitgedeeld.
Privacyjurist Thomas van Essen werkt voor SOLV Advocaten en ziet dat de AVG bij veel bedrijven en organisaties heel wat meer verandert dan wat wijzigingen in de voorlichting. „Je moet je processen goed inrichten om niet op de radar van de AP te komen. Veel partijen lukt het al niet binnen een maand te voldoen aan een inzageverzoek, wanneer iemand wil weten welke persoonsgegevens van hem of haar worden verwerkt. Dat leidt tot klachten bij de AP en mogelijk een onderzoek”, aldus Van Essen. Dat de eerste boetes zijn uitgedeeld, waarbij het om flinke bedragen ging, heeft volgens hem wel degelijk effect.
Ook de doorgaans kritische privacybeschermers van Bits of Freedom zijn behoorlijk te spreken over de effectiviteit van de databeschermingswet. „De AVG dwingt tot nadenken vóór doen”, zegt beleidsadviseur Nadia Benaissa. Volgens Bits of Freedom zijn er nog genoeg privacyschenders die de dans ontspringen. Benaissa denkt aan datalekken die vaak nog zonder gevolgen blijven. „Of big tech dat gebruikers volgt, analyseert en manipuleert.” Maar de verwachting is dat de handhaving door de AP steeds effectiever zal worden.
De AVG mag de databescherming dan hebben verbeterd. De coronacrisis kan veel winst weer tenietdoen. De politie stuurt drones de lucht in om burgers te filmen en toe te spreken als ze te dicht bij elkaar staan. De medische dossiers bij de huisarts van mensen die geen toestemming gaven voor gebruik door anderen, zijn toegankelijk gemaakt voor huisartsenposten en eerste hulpen in het ziekenhuis. Het kabinet werkt aan een spoedwet om locatiegegevens van mobiele bellers te laten onderzoeken door het RIVM, om zo voorspellingen te doen over de verspreiding van het virus. Wolfsen eist dat het om maatregelen gaat die de bescherming van persoonsgegevens zo goed mogelijk waarborgen.
Zorgen over de gevolgen van de coronacrisis leven breder. „Het grootschalig volgen van mensen die daar geen toestemming voor hebben gegeven, is door de AVG echt not done geworden. Dat lijkt met die locatiedata nu weer aan de kant te worden geschoven”, zegt Benaissa van Bits of Freedom. „Niets is zo permanent als een tijdelijke maatregel”, reageert ook privacyjurist Thomas van Essen sceptisch, al vindt hij dat in crisistijd op beperkte schaal uitzonderingen op de AVG moeten kunnen.
Alles bij de bron; NRC
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De gemeente Almere heeft vorig jaar 44 fouten gemaakt met de privacy. Dat blijkt uit de Jaarrapportage Privacy 2019.
De meeste fouten werden gemaakt door gegevens naar de verkeerde ontvanger te sturen. Dat gebeurde negentien keer. Verder werden zeven keer persoonsgegevens per ongeluk gepubliceerd. Viermaal werd privacygevoelige informatie van een andere klant getoond.
Daarnaast valt het de gemeente op dat relatief veel Almeerders vorig jaar een zogenoemd privacyverzoek indienden. Dat zijn bijvoorbeeld klachten, schadevergoedingen of vragen met betrekking tot persoonsgegevens. Het is niet duidelijk waarom dit aantal in andere ongeveer even grote gemeenten lager ligt.
Alles bij de bron; OmroepFlevoland
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Zeker 83 gemeenten voldoen niet aan de privacywet die sinds twee jaar van kracht is, meldt Argos na onderzoek onder 110 gemeenten. Verder blijkt uit een enquête van het onderzoeksprogramma dat de interne toezichthouder in zeker 26 gevallen ook een andere rol binnen de gemeente heeft.
Uit het onderzoek, dat in het najaar is uitgevoerd, blijkt dat 66 gemeenten niet aan één of twee meetbare eisen van de privacywet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) voldoen. Bij zeventien gemeenten ging het om meer dan twee eisen, of om een interne toezichthouder met dubieuze dubbele pet.
Van de 110 gemeenten die voor het onderzoek bruikbare antwoorden aanleverden, voldeden 27 gemeenten wel aan de gevraagde eisen. De onderzoekers stuurden in totaal naar alle 355 gemeenten een vragenlijst.
Alles bij de bron; NU
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
Wijziging van de Handelsregisterwet 2007, de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme en enkele andere wetten in verband met de registratie van uiteindelijk belanghebbenden van vennootschappen en andere juridische entiteiten ter implementatie van de gewijzigde vierde anti-witwasrichtlijn ...
Alles bij de bron; RijksOverheid
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft een negatief advies uitgebracht over het eerste wetsvoorstel van het kabinet om telecomgegevens in de strijd tegen het coronavirus te delen en gebruiken. De noodzaak voor de maatregel is nog onvoldoende onderbouwd, de gekozen systematiek nog niet evenwichtig en belangrijke waarborgen ontbreken in de wettekst. Het gaat dan bijvoorbeeld over de aard van de informatie en maximale bewaartermijn.
Volgens minister De Jonge van Volksgezondheid kan geaggregeerde data afkomstig van mobiele telecomnetwerken helpen bij het vroegtijdig signaleren van nieuwe oplevingen van het virus. Het RIVM zal deze data straks gaan gebruiken.
Het wetsvoorstel is alleen gericht op het verstrekken van tellingen van het aantal personen, afgeleid uit de aantallen in de gemeente aanwezige mobiele telefoons, dat per uur in een gemeente aanwezig is. Met de gegevens moet het RIVM inzicht krijgen in hoe de mobiliteit zich de dag ervoor heeft ontwikkeld. "Zo kan het RIVM sneller inspelen op actuele ontwikkelingen dan nu het geval is", aldus de minister.
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft half mei een eerste versie van het wetsvoorstel beoordeeld en daarop een advies met aanbevelingen aan het kabinet uitgebracht. De AP keek verder of de wetswijziging voldoet aan de kaders over privacy die binnen de Europese Unie zijn afgesproken.
Het eindoordeel is negatief. Zo is het voorstel onvoldoende duidelijk waar het RIVM de telecomgegevens precies voor nodig heeft en om welke specifieke gegevens het gaat. Verder hekelt de AP de systematiek van het voorstel. Zodra het in werking treedt kan de minister van Volksgezondheid telecomproviders opdragen informatie op basis van verkeers- en locatiegegevens aan het RIVM te verstrekken. "Dat is niet evenwichtig en komt ook niet tegemoet aan de eisen die het Europees recht op dit punt stelt. Het geven van aanwijzingen wordt immers aan geen enkele toetsing door een rechterlijke instantie of een onafhankelijke bestuurlijke entiteit onderworpen, niet voorafgaand aan het geven van de aanwijzing noch gedurende de periode dat deze aanwijzing geldt", aldus de toezichthouder.
Tevens is niet nauwkeurig beschreven hoe lang de gegevens worden bewaard, om welke gebiedsgrootte het gaat en de interval van verzamelde gegevens. Daarnaast is de kans op herleidbaarheid van de gegevens tot (groepen van) individuele personen aanwezig. De AP vindt dan ook dat de gegevens niet als anonieme gegevens kunnen worden beschouwd.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
In een brief aan het kabinet roept de maatschappelijke coalitie die in februari een rechtszaak won tegen het Systeem Risico Indicatie (SyRI) de regering op de invoering van een grotere datasurveillancewet (WGS) op te delen en uit te stellen.
Het kabinet slaat met het WGS-voorstel de hevige kritiek van NGO’s en de negatieve adviezen van de Raad van State en de Autoriteit Persoonsgegevens in de wind. Daarbovenop werd het voorstel op het laatste moment, nadat was geadviseerd, uitgebreid met vier publiek-private SyRI’s, samenwerkingsverbanden die nog niet in de eerste versie van het wetsvoorstel stonden. Dit terwijl de Raad van State juist stelde dat elk samenwerkingsverband een afzonderlijke wet vereist.
Daarmee doet het kabinet het tegenovergestelde van wat de Raad van State adviseert en wordt de wet zo complex dat een grondige parlementaire behandeling van alle onderdelen vrijwel onmogelijk wordt. Door de wet zo fors uit te breiden nadat de Raad van State en de Autoriteit Persoonsgegevens er al over adviseerden, zijn deze organen bovendien buitenspel gezet in hun wettelijke adviesrol, zo stelt de SyRI-coalitie in haar brief.
De WGS biedt vergeleken met SyRI nog ruimere mogelijkheden om grootschalige datasurveillance toe te passen op burgers, teneinde schaduwadministraties aan te leggen voor uiteenlopende doelen. In de SyRI-wetgeving was dit beperkt tot overheidsdatabases, onder de WGS kunnen alle data die bij publieke en private partijen liggen opgeslagen worden gekoppeld en geanalyseerd.
Tijmen Wisman, voorzitter van het Platform Burgerrechten: “Werkelijk alle her en der opgeslagen persoonsgegevens worden met dit wetsvoorstel fair game voor massasurveillance. Deze data kan voortaan zonder verdachtmaking of concrete aanleiding tegen burgers worden gebruikt in heimelijke analyses met ingrijpende gevolgen. In onze ogen vormt dit voorstel een gevaar voor het functioneren van de rechtsstaat.”
Vooralsnog lijkt vanuit de kabinetspartijen te worden ingezet op haast bij de invoering van het voorstel in de Kamer. Nog voordat het bij de Kamergriffier binnenkwam, verzocht het CDA al om een zo spoedig mogelijke behandeling op 15 mei; dit verzoek haalde het op één stem na niet. De eerste behandeling van het wetsvoorstel staat nu gepland op 27 mei.
Deze gang van zaken is onacceptabel, licht Wisman toe: “Niet alleen blijkt het kabinet zich niets gelegen te laten liggen aan de oorzaken van het SyRI-debacle, de publiek-private opvolger moet ook nog eens in hoog tempo door het parlement worden geloodst. De uitspraak van de rechtbank over SyRI was een streep in het zand. Daar gaat men nu met een bulldozer overheen.” Lees hier de brief (PDF)die de maatschappelijke coalitie tegen SyRI aan het kabinet stuurde.
Alles bij de bron; PlatformBurgerrechten
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Nieuws uit NL
De Europese privacywet AVG voldoet twee jaar na de start nog niet aan de hooggespannen verwachtingen. Overbelaste toezichthouders krijgen geen greep op de grote techbedrijven en de datahandel. En burgers schieten niet veel op met een druk op de toestemmingsknop.
In het kort
- De komst van de AVG heeft het bewustzijn van privacyzaken vergroot
- Maar de grote techbedrijven en datahandelaren gaan nog ongestoord hun gang
- Toezichthouders hebben nog te weinig slagkracht
- Toestemming geven door consumenten is een wassen neus
Alles bij de bron; FD [gratis registratie noodzakelijk]