Gemeenten mogen meer gegevens aan elkaar koppelen om misbruik op te sporen en om schijnbaar spoorloze fraudeurs te vinden. Om de pakkans bij fraude met de bijstand te vergroten, worden de gegevens van sociale diensten, de studiefinanciering, de banken, het handelsregister, de gemeentelijke basisadministratie en het kadaster zo gekoppeld dat uitkeringsfraudeurs sneller kunnen worden opgespoord.

De gemeenten, die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de bijstand, stellen aan de toekenning ervan strikte eisen. Een alleenstaande mag bijvoorbeeld geen auto bezitten of meer dan 5.600 euro aan spaargeld hebben. Om dat te controleren zullen gemeenten onder meer toegang krijgen tot veel meer bankgegevens van bijstandsontvangers en zal de Belastingdienst gegevens beschikbaar stellen over alle bankrekeningen.

Om na te gaan of een bijstandsontvanger een bedrijf heeft, gaat het handelsregister open. Gegevens van de studiefinanciering moeten informatie opleveren over studiebeurzen die binnenkomen in het gezin van een bijstandsontvanger. Om een hogere beurs te krijgen doen studenten vaak alsof ze elders wonen terwijl ze thuis wonen. Dit is strafbaar.

Alles bij de bron; volkskrant 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha