Bij de GGD (Gemeentelijke Gezondheidsdienst) kun je het laten weten als je je zorgen maakt over iemand die zorg nodig heeft, maar dat zelf niet wil. Maar van die mogelijkheid wordt soms ook misbruik gemaakt. Zoals zelfstandig ondernemer Lucas heeft gemerkt.

Lucas* krijgt tot zijn grote verbazing twee keer in korte tijd een medewerker van de GGD aan de deur. Ze zegt dat ze een zogenoemde zorgmelding heeft gekregen. Die komt van een nicht van hem. Hij begrijpt precies waarom de GGD opeens op de stoep staat en vertelt aan de GGD'r dat hij ruzie over geld heeft met zijn familie. En dat er verder met hem helemaal niets aan de hand is als het gaat om zijn gezondheid...

...Enkele maanden later ontdekt de ondernemer dat de GGD informatie over hem heeft gedeeld met zijn nicht. Hij stuurt hierover een klacht naar de gezondheidsdienst. Maar de GGD vindt dat er geen fouten zijn gemaakt. 

Daarom komt hij met zijn klacht naar de Nationale ombudsman. Onze medewerker Eva bekijkt of de GGD en Lucas samen tot een oplossing kunnen komen. Maar dan komt er opeens nog een e-mail te voorschijn. Daaruit blijkt dat de GGD meer informatie over Lucas heeft gedeeld met de nicht. Eva besluit onderzoek te doen naar het delen van de informatie met de nicht en de behandeling van de klacht hierover.

Tijdens het onderzoek constateert ze dat de GGD e-mails met een ongepaste inhoud en toon heeft gestuurd aan de nicht. En ook mailde de GGD over persoonlijke informatie, die de dienst heeft gekregen uit een gesprek met Lucas’ huisarts. Verder deelde de GGD met de nicht de inhoud van een mailwisseling tussen de GGD en Lucas. Eva vindt dat er geen reden was om deze informatie over Lucas te delen met de nicht.

Ik vind dat de GGD de privacy van de Lucas hiermee ernstig heeft geschonden. Een overheidsinstantie moet zorgvuldig omgaan met persoonlijke gegevens en dat is hier niet gebeurd. De overheid moet grondrechten respecteren, zoals in de wet is vastgelegd.

Alles bij de bron; Telegraaf


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha