Het gaat mis als mensen meerdere pasjes tegelijk bij de paslezer houden. Volgens Gerbrant Corbee van Translink (het bedrijf achter de ov-chipkaart) wordt in dat geval de pas met het sterkste signaal gescand. "Daardoor kan het voorkomen dat mensen met de ov-chipkaart inchecken en per ongeluk met een bankpas uitchecken."
In dat geval komt het erop neer dat zowel de ov-chipkaart als de bankpas ingecheckt zijn. Als er niet wordt uitgecheckt, wordt het instaptarief van 4 of 20 euro van zowel de ov-chipkaart als van de bankrekening afgeschreven.
"Ook als mensen contactloos betalen op hun bankpas hebben uitgezet, kunnen zij nog steeds in- en uitchecken in het ov", legt Berend Jan Beugel van Betaalvereniging Nederland uit. "Bankpassen met een NFC-chip kunnen altijd gebruikt worden om te betalen bij een parkeerautomaat, tolpoort of incheckzuil."
Daarvoor hebben banken volgens Beugel een internationale uitzondering afgesproken. Dat is gedaan om voor een vlotte doorstroming van het verkeer of reizigers te zorgen en ook omdat het meestal niet mogelijk is om een pincode in te voeren op zo'n apparaat...
...Als het fout gaat, kunnen reizigers via de website of de app van OVpay alsnog uitchecken. Ook is het mogelijk om het afgeschreven instaptarief terug te vragen.
Alles bij de bron; NU
De NS is begonnen met een proef waarbij reizigers in en uit kunnen checken met een betaalpas of creditcard. Reizigers moesten zich vooraf aanmelden voor de proef, en als het succesvol blijkt te zijn wordt het landelijk ingevoerd...
...Een mogelijke transitie naar het inchecken met je betaalpas lijkt Holland Fintech-oprichter Don Ginsel ook een stap in de juiste richting. 'Het is sneller en maakt reizen in zijn geheel een stuk gemakkelijker', benadrukt hij. En het ligt in lijn met andere ontwikkelingen, zoals het feit dat mensen steeds vaker 'geen contant geld bij zich dragen, of de dikke portemonnees links laten liggen voor pasjeshouders'.
Als de proef bij de NS goed loopt, voorziet Ginsel een rooskleurige toekomst voor een eventuele implementering. 'De infrastructuur is er redelijk klaar voor, dus als de proef voorbij is, kan er vrij rap worden doorgeschakeld', concludeert hij.
Alles bij de bron; BNR
Maandag start een proef waarbij mensen die met meerdere treinvervoerders moeten reizen, dat kunnen doen op basis van de gps van hun telefoon. Daar zitten echter wel haken en ogen aan op het gebied van privacy, zeggen experts.
Reizigers die nu willen overstappen naar een andere treinvervoerder moeten daarvoor uit- en inchecken bij verschillende gekleurde palen op het perron. In de praktijk wordt dit regelmatig vergeten.
Translink en OVpay gaan reizigers nu een alternatief bieden: reizen op basis van de gps op je telefoon. Een app houdt dan bij welke route iemand heeft afgelegd. Via Translink wordt de prijs van de reis berekend en komt de betaling vervolgens bij de juiste vervoerder terecht.
Reizigers moeten de app aanzetten op het beginstation. Zij krijgen dan een QR-code waarmee ze door de poortjes op het station kunnen komen. Aan het einde van de reis moeten ze de app weer afsluiten. Die zou dan moeten stoppen met het volgen van de locatie.
Een woordvoerder van Translink benadrukt dat het bedrijf alleen gegevens verzamelt die nodig zijn om de prijs van de reis te berekenen. "Daarnaast gaat het om een vrijwillige proef. Anoniem reizen met een niet-persoonlijke ov-kaart blijft mogelijk", zegt de woordvoerder.
Frederik Zuiderveen Borgesius, hoogleraar ICT & Recht aan de Radboud Universiteit, legt uit dat zo'n systeem inderdaad zo kan worden ontworpen dat aan de AVG wordt voldaan. "Mits de verzamelde gegevens goed worden beveiligd, niet te lang worden opgeslagen en niet voor andere doelen worden gebruikt." Hij benadrukt dat het belangrijk is dat mensen echt vrijwillig kunnen kiezen.
Zuiderveen Borgesius zou er zelf geen gebruik van maken. "Gps-signalen kunnen tot op een paar meter nauwkeurig zijn. In theorie kunnen ze dus ook zien dat je op Utrecht Centraal naar het toilet bent geweest en hoelang je daar hebt gezeten. Of bij welk fastfoodrestaurant je eten haalt op het station en hoe vaak." En dat is precies waar het verschil in zit, zegt de hoogleraar. Een ov-chipkaart levert minder gevoelige data dan het gps-systeem.
Ook burgerrechtenorganisatie Bits for Freedom is geen fan van de proef. "Waar het volgen bij een ov-chipkaart stopt op het moment dat je uitcheckt, gaat dat bij deze proef door totdat je de app afsluit. Als mensen al vergeten uit te checken met een ov-kaart, is de kans op vergeten dan niet groter met een app?", zegt een woordvoerder.
De organisatie benadrukt net als de hoogleraar dat locatiegegevens veel prijsgeven over een persoon. "Niet alleen waar je woont en werkt, maar ook wie en wat je op welke momenten bezoekt. De privacy-inbreuk is dus groter dan bij de ov-chipkaart, terwijl de voordelen ervan voor reizigers niet bepaald evident zijn."
Alles bij de bron; MSN
De Autoriteit Persoonsgegevens hoeft geen onderzoek te doen naar de anonieme OV-chipkaart en verschillende vermeende privacyinbreuken in het openbaar vervoer, zo heeft de Raad van State bepaald. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State deed uitspraak in drie hoger beroepen die privacyactivist Michiel Jonker had ingesteld....
....Jonker wilde dat de Autoriteit Persoonsgegevens onderzoek naar deze vermeende inbreuken deed en handhavend zou optreden, maar werd in 2019 door de rechtbank in het ongelijk gesteld. Daarop stelde hij hoger beroep in bij de Raad van State, maar die heeft nu alle hoger beroepen op alle onderdelen ongegrond verklaard (1, 2 en 3).
"Met deze uitspraken heeft de Raad van State het recht op privacy in het openbaar vervoer de facto afgeschaft. Iedere individuele reiziger mag overal gevolgd en geregistreerd worden, zonder dat daarvoor een specifieke noodzaak hoeft te worden aangetoond", aldus Jonker. Hij gaat nog kijken of het zinvol is een verzoekschrift in te dienen bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM).
Alles bij de bron; Security
Het blijft mogelijk om anoniem in het openbaar vervoer te reizen als de huidige OV-chipkaart straks is verdwenen, zo stelt Pedro Peters, voorzitter van branchevereniging OV-NL. Voor wie niet met zijn bankpas of telefoon wil in- en uitchecken zal er straks een aparte OV-kaart verschijnen.
"Er blijft altijd de mogelijkheid om anoniem te reizen. Er zijn mensen die niet met hun bankpasje willen of zelfs geen bankpasje hebben. Er blijft de mogelijkheid om anoniem te reizen met een chipkaart waarop saldo moet staan, net als nu", aldus Peters tegenover BNR.
Treinreiziger.nl laat weten dat er nu OV-chipkaarten in omloop zijn die nog na 2023 geldig zijn. Wat daarmee zal gebeuren is op dit moment nog onduidelijk. Ook de kosten van de nieuwe "anonieme" chipkaart zijn nog onbekend.
Alles bij de bron; Security
Er komt binnen afzienbare tijd een eind aan de ov-chipkaart. Reizen met betaalpas en smartphone komt er al volgend jaar voor in de plaats. Nog dit jaar worden al 60.000 poortjes en kaartlezers aangepast voor ’OVpay’.
„OVpay is een modernere oplossing die de reiziger makkelijk, snel en veilig ov biedt. We werken aan combi’s met theaters, musea, attracties, evenementen, deelauto’s en -fietsen, zodat mensen op één QR-code met trein, bus, tram en metro kunnen uitgaan”, aldus Peters van koepel OV-NL. In- en uitchecken met de ’oude’ ov-chipkaart kan tot eind 2022. „Er is keuze, daarna stappen we over. Voor anoniem reizen komt een andere kaart.”
Alles bij de bron; Telegraaf
Wat begon als ludiek idee van twee Utrechtse vrienden, eindigde in grootschalige fraude met ov-chipkaarten. Tot hun eigen verbazing kregen de mannen het razendsnel voor elkaar om de inhoud van de kaarten volledig te manipuleren. ,,Het is een beetje uit de hand gelopen.”
Het is 2015. De mannen zijn collega’s en werken allebei in Alkmaar bij een IT-bedrijf. Daarom reizen ze bijna dagelijks tussen Utrecht en Alkmaar met de trein. Omdat de ov-chipkaart in die tijd volop in het nieuws is vanwege fraudegevoeligheid, vraagt het duo zich af welke data nu eigenlijk allemaal op die kaart staan en hoe veilig die zijn. Ze besluiten te proberen een kaart te ontleden, door de data uit te lezen via een eigen computer en software.
Stukje bij beetje gaan ze aan de slag met het ontleden en uitsplitsen van alle data die ze tegenkomen op de kaart. Tot hun eigen stomme verbazing komen ze daarmee al heel snel veel verder dan ze verwachtten. Ze ontdekken dat het zelfs lukt om de kaarten eigenhandig vanuit huis van nieuw saldo te voorzien, zonder daarvoor ook maar een cent over te hoeven maken.
Dat dit lukt maakt de verleiding heel groot om te proberen met de gekraakte ov-chipkaarten naar hun werk te gaan reizen op het traject Utrecht-Alkmaar. En dat is precies wat de mannen besluiten te doen, ze reizen maandenlang probleemloos met zelf opgeladen chipkaarten. Om de paar weken wordt een kaart geblokkeerd, maar dan kraken ze gewoon weer een nieuwe.
Totdat het illegaal opladen op begint te vallen bij het bedrijf achter de chipkaarten: Translink. Het bedrijf ziet verdachte transacties en illegale ophogingen van saldo op verschillende ov-chipkaarten. Bij elkaar opgeteld komen 95 gemanipuleerde ov-chipkaarten in beeld. Door de reizen te linken aan camerabeelden op Utrecht CS, lukt het in combinatie met observaties om de verdachten in beeld te krijgen.
Toen ze eenmaal ontdekt en achterhaald waren, hebben ze geprobeerd om in gesprek te komen met Translink, dat naar eigen zeggen anderhalf miljoen euro kwijt was aan het dichten van het lek. Van een gesprek kwam het nooit, het bedrijf hield de boot af bij de mannen. De twee hebben grote vraagtekens bij het door Translink gecalculeerde reisschadebedrag van een slordige 100.000 euro. ,,Ik vind dat wel heel veel. Ik wil graag weten hoe dat precies zit en kom zelf tot andere bedragen. Dit is hun database, wie heeft dat gecheckt?”
De officier van justitie vindt ‘stelselmatig’ computervredebreuk, gebruik van vervalsingssoftware, vervalsen van 95 kaarten en het gebruik daarvan bewezen. Ook acht hij twee jaar lang reizen voor ruim 23.000 euro tussen Utrecht en Alkmaar bewezen, net als een slordige 10.000 euro aan reizen naar andere stations.
Hij eist 120 uur werkstraf voor beide mannen. Uitspraak op 17 juni.
Alles bij de bron; AD
Elke OV-chipkaart moet na vijf jaar worden vervangen wat helpt bij het bestrijden van fraude, zo heeft staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur laten weten. De staatssecretaris reageerde op vragen van de VVD dat veel mensen weinig gebruik maken van hun OV-chipkaart en na vijf jaar toch worden geconfronteerd met kosten voor een nieuwe kaart.
De VVD-fractie had dan ook gevraagd om een langere levensduur van de OV-chipkaart te onderzoeken. Ook vroegen de fractieleden wat de risico's voor de OV-chipkaart zijn en of de kaarten vaak "gehackt" worden. Volgens Van Veldhoven is de technologie achter het OV-chipkaartsysteem verouderd en wordt daardoor ook kwetsbaarder voor fraude. "Translink maakt in haar jaarverslag melding van eventuele hackgevallen en in 2019 zijn er enkele incidenten geweest", merkt ze op.
Volgens Translink, de uitgever van de OV-chipkaart en verantwoordelijk voor het functioneren van het OV-chipkaartsysteem, zijn er geen aanwijzingen dat grootschalig misbruik van de OV-chipkaart ophanden is. Het aantal gesignaleerde fraudegevallen beperkte zich vorig jaar tot enkele OV-chipkaarten (pdf).
Alles bij de bron; Security
De ombudsman voor het openbaar vervoer krijgt veel klachten over tarieven, boetes én het omchecken. ‘De ov-chipkaart is foutgevoelig en onrechtvaardig.’
Een reiziger tussen Amsterdam en Utrecht constateerde vorig jaar dat Qbuzz hem bij een overstap ten onrechte opnieuw het opstaptarief in rekening brengt. Het verweer van het vervoersbedrijf: we zijn van leverancier veranderd en die kan de software niet aanpassen.
Dat kan dus echt niet, stelt Bram Hansma (40), sinds een jaar ombudsman voor het openbaar vervoer – een instituut dat zich tot vorig jaar OV loket noemde. ‘Klanten krijgen bij problemen vaak te horen dat het niet anders kan, omdat het systeem nu eenmaal zo is ingericht. Maar ik teken als reiziger niet voor het systeem. Ik wil van A naar B voor een redelijke prijs.’
Hansma is dan ook kritisch over de weigering van het kabinet om vervoersbedrijven te verplichten tot een ‘enkelvoudige check-in, check-out’. Daarmee zouden reizigers bij overstappen op een andere vervoerder niet meer hoeven om te checken. De omcheckkwestie duikt op in de jongste kwartaalrapportage van de ombudsman, die vandaag verschijnt. Hij kreeg 1.018 klachten over uiteenlopende zaken als tarieven, boetes en dienstregeling. Een jaar ervoor waren dat er maar 799.
‘Er gaat gelukkig veel goed in het ov, maar ik vind het aantal klachten best hoog. Om te beginnen bemoeien wij ons pas met een kwestie als klant en vervoerder er niet uitkomen of een klant te lang moet wachten. Verder kunnen achter een enkele klacht duizenden gedupeerden schuilgaan. Vorig jaar bleek dat studenten door een kalenderfout bij de vervoerders ten onrechte betaalden voor een reis in het ov. Daar kregen we maar twee meldingen over binnen, maar het raakte 78 duizend studenten.’
Alles bij de bron; Volkskrant
OV-reiziger Michiel Jonker heeft twee zaken die hij had aangespannen tegen de Autoriteit Persoonsgegevens wegens het afwijzen van twee handhavingsverzoeken verloren. Jonker had de toezichthouder gevraagd om tegen vier vermeende privacy-inbreuken in het OV op te treden.
Het gaat om het weigeren van contante betalingen voor eenmalige buskaartjes door vervoersbedrijf Connexxion en drie inbreuken door de NS, namelijk het weigeren van de terugbetaling van resterend saldo op anonieme OV-chipkaarten als de houder zijn gegevens niet aan de NS verstrekt, het weigeren van internationale treintickets door NS-medewerkers aan stationsbalies als kopers hun gegevens niet aan de NS verstrekken en het in rekening brengen van extra "servicekosten" als houders van anonieme OV-chipkaarten contant betalen voor het opwaarderen van het saldo op deze kaarten.
De Autoriteit Persoonsgegevens besloot de punten niet te onderzoeken omdat uit een "globaal (bureau)onderzoek" bleek dat er geen sprake was van enige overtreding.
De bestuursrechter is het in alle gevallen eens met de Autoriteit Persoonsgegevens. Volgens de rechtbank is het weigeren van contant geld om de veiligheid in bussen te vergroten hiervoor een gerechtvaardigd doel. In het geval van de NS blijkt de vervoerder bij het teruggeven van saldo op anonieme OV-chipkaarten wel om legitimatie te vragen, maar worden deze gegevens niet genoteerd. Verder blijkt dat reizigers die bij een servicebalie van de NS een internationaal treinticket kopen niet verplicht zijn om persoonsgegevens af te staan.
Als laatste vindt de rechtbank de servicekosten van 0,50 euro voor het opwaarderen van een anonieme OV-chipkaart bij een servicebalie niet onredelijk.
Alles bij de bron; Security