....Want je kunt ook een paar kanttekeningen plaatsen bij alle zegeningen die datamining ons lijkt te brengen. De eerste is een praktische. Voor veel mensen heeft het iets geruststellends: de zekerheid die al die formules ons lijken te bieden. Maar (sociale) processen blijken lang niet altijd, of niet onder alle omstandigheden, in een formule te vangen.

Toch hebben veel number-crunchers en dataminers die illusie wel. Een mooie illustratie van hoe het ongebreidelde geloof in simpele formules die een complexe werkelijkheid beschrijven, verkeerd kan uitpakken, vormt de kredietcrisis.

Het tweede probleem met al die datamining is van ethische aard. Recent was er nogal wat te doen over de Amerikaanse warenhuisketen Target die op basis van het aankoopgedrag van vrouwelijke klanten met een redelijk grote waarschijnlijkheid kan bepalen of ze zwanger zijn. Zelfs de datum waarop de baby zal worden geboren, kunnen ze bij benadering vaststellen. Kort na de geboorte van een kind bijvoorbeeld, als je het liefste al je boodschappen bij één winkel doet. Om ervoor te zorgen dat die ene winkel de Target is, bestookt de winkelketen zwangere vrouwen met op maat gemaakte aanbiedingen voor babyspullen. 

Partijen die over dergelijke gedetailleerde informatie over je diepste angsten en verlangens beschikken, zitten op een potentiële goudmijn. De verleiding om - stapje voor stapje - steeds meer gebruik te maken van die informatie, om steeds meer datasets aan elkaar te koppelen en op basis daarvan trends vast te stellen en voorspellingen te doen, is groot.

Alles bij de bron; webwereld 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha