De politie heeft op zondag een man aangehouden op verdenking van diefstal van een bestelauto. De politie kwam de man op het spoor dankzij ANPR-apparatuur voor kentekenherkenning.

De ANPR-apparatuur gaf een hit toen de auto, een lease-bestelwagen die stond gesignaleerd als gestolen, op de A4 in de Haarlemmermeer reed. De politie heeft de auto aan de kant gezet in Hoofddorp.

Alles bij de bron; Beveiliging


 

Steeds vaker wordt ‘de keerzijde van buurtpreventie’ belicht, mensen die door een misverstand met hun foto op Whatsapp, instagram of facebook belanden. In het AD schrijft journalist Richard Clevers wat hem overkwam toen hij nietsvermoedend een foto nam van een voortuin in de buurt. Clevers is van plan zijn eigen tuin te renoveren en keek eens rond. Een alerte buurtbewoner vond zijn gedrag echter verdacht, maakte een foto van Clevers en deelde die in een Whatsapp-groep. De beheerder van de groep zette de foto direct op facebook. ‘Verdacht gedragend persoon’. De politie werd gebeld en even later stonden er twee agenten bij Clevers in de huiskamer. 

Volgens socioloog Vasco Lub zorgen buurtpreventiegroepen in een op de vijf gemeenten voor allerlei gedoe. Er zijn (soms grote) problemen met privacy, met eigenrichting enzovoort. Ondanks al die problemen blijven politiemensen enthousiast over de mogelijkheden.

Kamerlid Monica den Boer (D66) die pleit voor landelijke beleidsregels. ‘Het is goed dat burgers betrokken zijn bij de veiligheid van hun buurt [maar ook] dat de politie de regie behoudt en dat burgers niet voor eigen rechter spelen’.

Alles bij de bron; CopsinCyberspace


 

Met de AVG heeft de Europese Unie zijn macht laten zien. Over de hele wereld besloten bedrijven eieren voor hun geld te kiezen en in te zetten op privacy. Maar met de mogelijke goedkeuring van een verdrag onder de vlag van de FATF wordt onder het mom van anti-witwasmaatregelen de privacy geschonden.

Onder de Financial Action Task Force of FATF zou de grootste privacyschending van onze tijd in de maak kunnen zijn. Binnenkort moeten verschillende ministers van Financiën dit verdrag ondertekenen waarin een clausule verstopt zit die vereist dat zogenaamde virtual asset service providers alle persoonlijke informatie van klanten moeten registreren en wel op zo'n manier dat het ‘bij de transactie in zit’. Dit betekent dat alle persoonsgegevens in de hele keten van transacties beschikbaar moeten zijn.

Het addertje zit in de bewoordingen, namelijk ‘virtual assets’, wat neerkomt op virtuele goederen en deze term is zeer breed uitlegbaar. Van airmiles en bonuspunten tot in--game-eigendommen of -figuren, alles moet herleidbare persoonsinformatie bevatten. U begrijpt: dat is een privacydrama van ongekende omvang.

De details zijn moeilijk vindbaar, maar Privacy First heeft enkele interessante links verzameld in zijn stuk. Ergens tussen 16 en 20 juni moet onze minister daarover stemmen en op dit moment is hij het er nog mee eens. Wat denkt u, een terechte regel of voelt u nattigheid?

Alles bij de bron; Computable


 

Volgens Roland van Zetten, voormalig HEMA topman, lijden retailers aan verzamelwoede als het gaat om data. ‘Klanten moeten die data eigenlijk zelf ownen en soms uitlenen voor geld.’ 

Vergeleken met andere landen, waaronder met name China, komt technologisch gedreven personalisatie nog maar weinig voor in Nederland retailland. Volgens Van Zetten zijn Hollanders echter best te porren voor gerichte informatie en persoonlijke deals op bijvoorbeeld hun smartphones.

Voor hun vertrouwen zou het goed zijn als consumenten zelf eigenaar van hun gegevens blijven, schetste hij, terwijl ze nu geen winkel of webwinkel kunnen betreden zonder dat ernaar wordt gehengeld. ‘Ik geloof dat het ook die kant op zal gaan. Dat klanten hun gegevens niet afstaan, maar er alleen tijdelijk toegang toe geven', waarmee ze zich direct ontvankelijk verklaren voor aanbiedingen. 

Van Zetten voorziet dat consumenten straks direct of indirect betaald krijgen voor de profieltoegang. ‘Bijvoorbeeld korting op een kledingstuk als ze hun exacte maatcombinaties kenbaar maken.’ Zo blijft de klant aan zet en wordt hijzelf beloond voor de inzage die hij biedt.

Alles bij de bron; Twinkle


 

China wil een systeem invoeren waarbij elke burger publiekelijk een score krijgt op basis van zijn moreel, politiek en financieel gedrag. Veel Chinese burgers vinden het best...

...En de relevantie van vragen over het sociale kredietsysteem ontgaat hen. Zeggen buitenlandse media dat de overheid bouwt aan een almachtig surveillancesysteem dat burgers van al hun individuele vrijheden berooft? Nou, dat is dan voor rekening van de buitenlandse media, haha!

In 2020 moet het systeem landelijk zijn ingevoerd, bepaalde de Chinese overheid in 2014 en beoogt de kredietwaardigheid van bedrijven en individuen in kaart te brengen. Het systeem ziet ook toe op sociaal en maatschappelijk gedrag. Als dat ingaat tegen door de staat gestelde normen, krijg je een lagere sociale kredietscore. Gedrag wordt beoordeeld op basis van zo veel mogelijk data uit zo veel mogelijk bronnen. 

Steeds meer instanties en bedrijven verzamelen informatie op steeds meer plekken. Je kunt alleen een treinkaartje kopen als je je identiteitsbewijs laat zien, en voordat je in de trein stapt ben je al een paar keer gefotografeerd. China werkt ook aan een database voor stemmen, zodat mensen via hun telefoongesprekken kunnen worden geïdentificeerd. Het streven is een alomvattend, geïntegreerd systeem waarbij iedereen individueel punten verdient of kwijtraakt.

China verandert steeds meer in een surveillancestaat. In 2017 ging 6,1 procent van het nationale budget naar interne veiligheid. Dat is zo’n 20 procent meer dan wat China aan defensie uitgeeft. De verschillende surveillancesystemen kunnen het sociale kredietsysteem steeds meer voeden. Het kredietsysteem kan op zijn beurt weer input leveren aan de surveillancesystemen.

Lees alles bij de bron; NRC


 

Kan een ambtenaar persoonlijk verantwoordelijk worden gesteld op het veroorzaken van een datalek, waarna er volgens het college van B en W geen melding hoeft te worden gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens?

Dat vraagt de PvdA in de Asser gemeenteraad zich af. Nadat bekend was geworden dat er in maart van dit jaar een groot datalek was geweest bij de gemeente Assen – waarbij 530 persoonsgegevens na een foutief verstuurde e-mail in verkeerde handen terecht waren gekomen – meldden de sociaaldemocraten dat er daarna nóg een datalek bij de gemeente was geweest.  

Het betrof hier privacygevoelige gegevens, die eveneens vanuit het stadhuis waren verzonden naar een verkeerde ontvanger. Het ging deze keer om medische gegevens en persoonsgegevens. Het eerste voorval was wel gemeld bij Autoriteit Persoonsgegevens, het tweede niet, aldus het college. Volgens B en W hoefde dat niet, omdat de betrokken ambtenaar die de mail verzond persoonlijk als schuldige werd aangemerkt.

‘Het college heeft geconcludeerd dat de opsteller van de mail deze zelf heeft geadresseerd. B en W trekken vervolgens de conclusie dat het daarom niet is te kwalificeren als datalek van de gemeente Assen. Maar is het niet zo, dat een ambtenaar zijn werk verricht námens de gemeente? En dat die een mail niet op persoonlijke titel verzend, maar námens de gemeente? Op welk moment kan een ambtenaar persoonlijk worden aangesproken op zijn werk, waar ligt de verantwoordelijkheid? Kortom, wat ligt eraan ten grondslag dit niet te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens?’

Rengers verwijst vervolgens nog maar eens naar het rapport van de Rekenkamercommissie, die na onderzoek naar de beveiliging van informatie in het gemeentehuis kenbaar maakte dat dit in veel gevallen ‘zo lek als een mandje’ was. En dat er echt iets moest gebeuren om die informatie beter te beschermen. Rengers vraagt zich af wat er met die aanbeveling is  gedaan.

Alles bij de bron; AsserCourant


 

Meerdere vakantiegangers die bij Neckermann hebben geboekt, hebben bericht ontvangen waarin staat vermeld dat er eind mei is ingebroken in het hoofdkantoor, waarbij onder andere verschillende bedrijfscomputers, laptops, mobiele telefoons en andere apparaten zijn gestolen. Op een computer stond een bestand met namen van klanten, hun adres, en de periode dat ze op vakantie zijn.

Een woordvoerster van Thomas Cook – waar Neckermann onder valt – bevestigt de inbraak. Opmerkelijk is dat Neckermann in het bericht aan de getroffen klanten spreekt van een gering risico op ’identiteitsfraude of oplichting’, terwijl reizigers vooral een inbraak vrezen in de periode dat ze aan het strand liggen of in hun hotel ver weg slapen.
 

„Alle reisgegevens van mensen liggen op straat!”, meldt een van hen verontwaardigd aan De Telegraaf. „Wanneer de inbrekers aan deze gegevens komen, weten ze dus precies wanneer mensen op vakantie zijn, zodat ze kunnen inbreken.” De woordvoerster kan dat inderdaad niet uitsluiten.

Alles bij de bron; Telegraaf


 

Onder meer accountnummers, wachtwoorden en een lijst met prominente Australische klanten van Symantec lekte uit. Daarnaast zijn namen van accountmanagers en accountnummers uitgelekt.

Het lek vond in februari plaats in een Australische demolab van Sophos. Het lek werd door Symantec niet gemeld bij de Australische toezichthouder of in de openbaarheid gebracht. 

Het datalek vond plaats nadat aanvallers wisten door te dringen tot Symantec accounts van een aantal grote Australische bedrijven en overheidsinstellingen. Guardian Australia meldt dat de aanvallers achter deze aanval ook betrokken zijn geweest bij de diefstal van data rond het Australische Medicare-programma. Deze data is later op het darknet te koop aangeboden.

Alles bij de bron; DutchIT


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha 

 SteunVrijbit

  

PT Banner

BvV

150 voorkom

 

meldpunt misbruik identificatieplicht

BoF2019

Privacy Barometer

Liga voor mensenrechten

EP GegBesch 150

EP PNR 150

alt

150PF150

 150PB150

150FHD150

150PMIO150

 150 QiY150

logo-IDnext

ikhebniksteverbergen