Op Lowlands kunnen festivalbezoekers dit weekend kennis maken met een nieuw facet van Nedap: het RFID-polsbandje. De N.V. Nederlandse Apparatenfabriek, oftewel Nedap, is niet een naam die bij veel mensen een belletje doet rinkelen. Het bedrijf specialiseert zich dan ook in sectoren als anti-diefstalapparatuur en IT-oplossingen voor veehouderijen.
Dragers kunnen eerst, in de Control Room naast de Grolsch-tent, het bandje koppelen aan een Facebook-profiel. Vervolgens is het de bedoeling om bij elke tent waar je een concert of voorstelling gaat kijken, in te checken bij een speciale oranje paal van Nedap. Op die manier wordt bijgehouden waar je precies allemaal geweest bent.
Als je Facebook-vrienden hebt die ook een RFID-polsbandje hebben, kun je door in te loggen in de Control Room zien waar deze het laatste hebben ingecheckt, en waar ze dus ongeveer rondlopen. Tenslotte krijg je nadat het festival is afgelopen, een persoonlijke rapportage met foto's van de concerten die je gezien hebt en een persoonlijke playlist voor muziekdienst Spotify. Deze bestaat eveneens uit de bands die je op Lowlands hebt voorbij zien komen.
"In feite is het gewoon een webapp die gebruikmaakt van informatie van de gebruikers van Facebook. Doordat we de vriendenlijst van iemand kunnen pakken en deze kunnen vergelijken met de andere gebruikers, kunnen we matches maken. Op die manier kun je in feite zien waar je vrienden zijn," aldus Edwin ter Velde, een jonge Nedap-mederwerker en één van de ontwikkelaars van de techniek achter het RFID-bandje.
Alles bij de bron; Telegraaf