RFID

Het is voor criminelen heel eenvoudig om misbruik te maken van de nieuwe betaalpassen waarmee consumenten contactloos kunnen afrekenen aan de kassa. Anders dan gedacht is het mogelijk om zo ongemerkt heel veel geld te jatten, dat blijkt na een test met een mobiele pinautomaat door de Consumentenbond. Volgens de bond is het eenvoudig om een mobiel betaalapparaat aan te vragen en hier misbruik van te maken.

Banken zeiden dat er maatregelen waren genomen om te voorkomen dat er via een contactloze transactie grote bedragen van iemands rekening kunnen worden gehaald. Maar dat systeem blijkt nu niet waterdicht, criminelen die iemands pincode ergens hebben afgekeken, hoeven alleen maar met een speciaal draagbaar pinapparaatje vlak langs iemand te lopen in de winkelstraat. Vervolgens toetsen ze de code in op hun eigen apparaat en de consument is in één keer honderden euro's armer.

Consumentenbond video

Ook bij passen die in broekzakken, jaszakken en tassen zitten, blijkt zakkenrollen geen probleem. Zelfs dwars door een stevige damestas is het mogelijk om met het apparaatje geld van een rekening te halen. Consumenten kunnen zich beschermen via een speciaal hoesje, door contactloos betalen uit te schakelen of een betaalpas zonder deze functie bij de bank aan te vragen.

Alles bij de bronnen;  AutomGids & Security


Veel werknemers zijn het al gewoon dat ze zich met een chipkaart moeten presenteren om toegang te krijgen tot de werkvloer. Het Zweedse technologiebedrijf Epicenter gaat echter nog een stap verder en stelt zijn werknemers voor een RFID-chip te laten implanteren. De chip zendt een radiosignaal uit dat tot op enkele meters afstand kan worden uitgelezen. Op die manier hoeven de medewerkers nooit meer voor een gesloten deur te blijven staan omdat ze hun kaart vergeten zijn.De technologie kan echter ook worden toegepast om de rekening van de personeelsleden in de cafétaria bij te houden of te controleren hoevel fotokopieën door werknemers worden gemaakt.

Hoewel verschillende vrijwilligers zich al gemeld hebben om de chip te laten inplanten, kent het systeem ook veel tegenstanders. Critici vrezen dat de technologie de privacy zou kunnen bedreigen. Ook wordt gewaarschuwd dat een aantal bedrijven of overheden zouden kunnen overwegen de inplanting van dergelijke chips verplicht te maken.

De biohacking-groep die het systeem voor Epicenter ontwikkelde, zegt echter enkel voordelen te zien. De ontwikkelaars voorspellen dat de ingebouwde sensoren en chips mensen uiteindelijk de mogelijkheid zullen bieden zich op het internet-of-things aan te melden. Op die manier zou de gebruiker onder meer de mogelijkheid krijgen informatie over zijn eigen gezondheid in te winnen, terwijl machines zich ook automatisch aan de voorkeuren van de individuele consument zullen kunnen aanpassen.

Alles bij de bron; Express


Mensen die hun fysieke sleutels inwisselen voor een draadloze oplossing moeten er op bedacht zijn dat zo'n RFID-sleutel bedriegelijk makkelijk gekopieerd kan worden. "Het inwisselen van een fysieke sleutel voor een chipkaart lijkt makkelijk, maar het kan gevaarlijk zijn", zegt Ralf Spenneberg, van OpenSource Security. Hij doelt op het feit dat de RFID-sleutel eenvoudig gekloond kan worden, zodat de ooit veilige sleutel nu in handen van derden terecht is gekomen.

Toegangssystemen met een chipkaart werken vaak ook deels online, waarbij de identificatiesleutel centraal staat opgeslagen. Wie bij een elektronisch slot de juiste code aanbiedt, ziet de deur openspringen. "Maar er is ook een offline variant, dan zit de code alleen in het slot. Via een apparaatje kun je die code uitlezen en vervolgens aan het slot aanbieden. Het resultaat is weer hetzelfde: de deur gaat open", aldus Spenneberg.

Het is ook mogelijk om de code direct van de RFID-sleutel af te halen, met een lezer die klein genoeg is om in een rugzak te proppen. Spenneberg: "Een kwaadwillende loopt met die rugzak in de buurt van de eigenaar van een RFID-sleutel en als hij zijn chipkaart niet heeft afgeschermd, dan is de code al gelezen."Maar weinig mensen bergen hun chipkaart op in een metalen doosje, om dit soort aanvallen te voorkomen. Meer informatie is hier te lezen.

Alles bij de bron; AutomGids


MasterCard wil dat je op termijn elk apparaat dat verbonden is met het internet ka\n worden gebruikt voor mobiele betalingen.

MasterCard denkt daarbij aan bijvoorbeeld horloges, juwelen, autosleutels tot zelfs kleding. Die moeten dan wel zijn uitgerust met goed beveiligde communicatiechips. Hiervoor zal worden samengewerkt met het Nederlandse chipbedrijf NXP en zijn Amerikaanse concurrent Qualcomm.

Verscheidene bekende fabrikanten en ontwerpers hebben hun medewerking aan het programma toegezegd. De eerste producten moeten al volgend jaar beschikbaar zijn, te beginnen in de Verenigde Staten. 

Alles bij de bron; HLN [thnx-2-Luc]

Het elektronische sluitsysteem van EVVA, biedt vooral voor bedrijven met meerdere vestigingen een flexibele oplossing. De AirKey-wandlezer is zowel binnen als buiten toepasbaar. De AirKey-cilinder kan bediend en aangestuurd worden via een smartphone (gsm) met NFC.

De smartphone (gsm) geeft alles wat met de deur gebeurt door aan het online-systeem, zodat het complete systeem up-to-date blijft. Bovendien kan hij de laatste duizend gebeurtenissen registreren.

Alles bij de bron; BeveilNieuws [Thnx-2-Luc]

 

Een chip in je kentekenplaat die communiceert met antennes van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) als je onderweg bent: waarschijnlijk wordt het binnenkort werkelijkheid. De kentekenchips worden op dit moment getest op het terrein van Defensie bij Oirschot. Als over een jaar blijkt dat de resultaten van de tests goed zijn, wordt de chip landelijk ingevoerd.

Een van de testers is Maurice Geraets. Hij is de directeur van NXP, het bedrijf dat de chip maakt. Zijn donkere auto staat geparkeerd voor gebouw 46 op de Eindhovense High Tech Campus. Wie de kentekenplaat beter bekijkt, ziet onder de drie letters een vierkant vlakje met een sleufje. 

GechipteKentekenPlaat

"Die sleuf is een antenne waardoor de kentekenplaat op afstand uitleesbaar is", zegt Geraets. "Straks komen er portalen boven de weg met readers waarin ook een antenne zit. Die communiceert met de kentekenplaat op de auto beneden. De reader is verbonden met computers van de RDW en die geeft door of de kentekenplaat correct is."

Ook houders van tankstations zouden zo'n reader kunnen aanschaffen. Zij kunnen voordat zij de pomp vrijgeven om te tanken, controleren of de kentekenplaat voorzien is van een chip en dus of de auto deugt.

Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) is kritisch. "Een auto is een zeer persoonlijk bezit en wordt door velen ervaren als een tweede huis", zegt woordvoerder Lysette Rutgers. "Daarin en daarmee moet je je vrij kunnen bewegen. Daarom moet goed gekeken worden naar de noodzaak van de chip." 

Ook Bas Filippini van de organisatie Privacy First is kritisch. "Het is natuurlijk heel goed dat criminelen worden aangepakt, maar dit gaat veel verder. Wij zijn niet voor een grootschalig controlesysteem waarmee continu in de gaten wordt gehouden waar mensen zijn", zei hij in het NOS Radio 1 Journaal. "Wij noemen het een spionagechip."

Volgens Filippini kan het systeem al snel voor andere zaken worden gebruikt. "Je krijgt een verschuiving van doelstellingen. Kijk naar de trajectcontrole. Die zou voor de veiligheid zijn, maar wordt nu gebruikt om dat omaatje in haar oude diesel uit de binnenstad van Utrecht te weren."

Volgens Geraets is de angst voor schending van privacy niet nodig. "Patronen in het rijgedrag kun je er niet mee vaststellen. De chip genereert continu wisselende codes. Hij is door de reader te identificeren, maar ook als je de auto elke dag zou bevragen, is niet herleidbaar waar hij eerder is geweest."

Alles bij de bron; NOS [via RTL] hieronder de flvChip_moet_einde_maken_aan_fraude_met_kentekens video

    

 

De kans is groot dat binnen enige jaren het kenteken van je auto is getagd met een RFID-chip, voor de juiste identificatie natuurlijk en als echtheidsmerk. Om fraude met kentekens tegen te gaan is de toepassing van een RFID-chip een mogelijkheid die wordt onderzocht, aldus minister Van der Steur tegen de Tweede Kamer. De test start op 1 juni van dit jaar.

Overigens is er al eerder gesproken over RFID-chips in kentekenplaten. TNO en de Rijksdienst voor het Wegverkeer waren al in 2011 helemaal voor en in 2013 werd er nog op Europees niveau over gesproken.

Alles bij de bron; WebWereld

Steeds meer bankpassen en creditkaarten worden voorzien van contactloze chips. Zelfs het paspoort is voorzien van een op afstand uitleesbare chip. De gegevens die in deze chip zijn opgeslagen kunnen "toevallig" worden uitgelezen. De Chipblocker is een extra kaartje van het materiaal en grote van je bankpas of paspoort. In dat kaartje zit een gepatenteerde techniek die de chips in de pasjes afschermt. Niks geen gehannes meer met een hoesje. zoals bijvoorbeeld de ID-cover  die oa de ANWB aanbiedt

Meer info bij; Chipblocker

ChipBlocker

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha