RFID

Een speciaal team van McAfee haalt in een eigen garage moderne auto’s uit elkaar, om te ontdekken hoe kwetsbaar ze zijn voor computervirussen. Volgens persbureau Reuters heeft dit team het begrepen op de tientallen chips en elektronische communicatiesystemen die de auto’s van vandaag helpen de radio te bedienen of het brandstofverbruik te optimaliseren.

McAfee heeft Barnaby Jack aan het team toegevoegd, een bekende onderzoeker die ooit een ATM-betaalmachine op commando bankbijletten liet uitspuwen. Tot nu toe is nog geen enkel geval in het wild bekend van een auto die werd gemanipuleerd met hulp van een Trojaans paard of rootkit. Maar onderzoekers toonden in 2010 al eens aan dat het theoretisch mogelijk is via een hack de remmen van een auto te laten weigeren of de motor uit te schakelen.

Alles bij de bron; zdnet

Onderzoekers van de Radboud Universiteit in Nijmegen hebben de code van een veelgebruikte startonderbreker gekraakt. Door met speciale apparatuur de informatie te stelen van een chip in de originele sleutel, konden de onderzoekers vervolgens met een computer en een speciaal apparaatje de auto starten en ermee wegrijden. Het is echter niet zo dat deze manier van hacken ook de deuren van de auto opent en het alarm uitschakelt. 

Het Nederlandse bedrijf NXP heeft de chip ontwikkeld, maar moet bekennen dat het product niet optimaal beveiligd is. “Wij werken continu aan een veiligere versie van de chip, en we weten al een aantal jaren dat dit de zwakste in de serie is. Wij adviseren de autofabrikanten om een veiligere versie te nemen.'', aldus Maurice Geraets van NXP.

Alles bij de bron; automgids

Een Amerikaans schooldistrict is van plan om leerlingen via een RFID-chip in hun studentenkaart te volgen, om zo nauwkeuriger het aantal leerlingen te kunnen tellen. Als de test bij de eerste 2 scholen een succes is, zal die onder alle scholen in het Northside Independent School District worden uitgerold, wat betekent dat zo'n 100.000 leerlingen te volgen zijn.

De chiplezers op de scholen en in de schoolbussen kunnen de locatie van een leerling bepalen, maar zouden ze niet kunnen volgen zodra ze het schoolterrein verlaten.

Alles bij de bron; security 

Alle auto's moeten worden voorzien van een op afstand uitleesbare chip, niet alleen op de nummerborden maar ook in de voorruit. Plannen voor een chip op de kentekenplaat zijn niet nieuw. Wel nieuw is dat ook in de voorruit het kenteken moet worden verwerkt, waarbij tegens een uitleesbare chip moet worden geplaatst. Daardoor zou het verwisselen van kentekenplaten niet meer afdoende zijn voor dieven en andere onverlaten om opsporingsdiensten op het verkeerde been te zetten.

De chip moet onder meer autodiefstal, tanken zonder te betalen, kentekendiefstal en belastingontduiking tegengaan. Eerder zouden de miljoenen camera's die langs de (snel)wegen staan al een wapen moeten vormen in criminaliteitsbestrijding, maar onlangs werd bekend dat er met de beelden van die camera's zelden of nooit wat gebeurt.

Invoering van de chips zou zeventien miljoen euro kosten. De nieuwe nummerplaten kosten de consument acht euro meer dan de huidige. 

Alles bij de bron; webwereld 

Update;

Een set kentekenplaten met chips moet vanaf ongeveer 20 meter te lezen zijn en maakt zo het werk van de politie makkelijker. 

Alles bij de bron; elsevier 

Bezoekers van het vliegveld van Kopenhagen worden in de nabije toekomst streng in de gaten gehouden. Het vliegveld gaat namelijk wifi-signalen van reizigers bijhouden.

Hiermee kan het ondermeer bekijken waar zij allemaal langskomen, waar ze zich het meeste ophouden en welke winkels ze bezoeken. Met deze informatie kan het design van het vliegveld worden aangepast om zo de doorstroom van mensen te verbeteren. Dat meldt The New York Times.

Daarnaast kunnen bezoekers een app voor de iPhone of Android-telefoons downloaden, die ook bijhoudt waar zij zich bevinden op het vliegveld. In de app worden vervolgens kortingen gegeven op producten van winkels in de buurt. De app is al meer dan 100.000 keer gedownload, aldus de ontwikkelaar. De applicatie en de wifi-tracker zijn gemaakt door het Zwitserse bedrijf SITA. Deze hoopt na de test in Kopenhagen ook andere vliegvelden zo ver te krijgen het programma te implementeren.

SITA benadrukt dat er geen persoonlijke gegevens van reizigers worden ingezameld. Het enige dat bekeken wordt, is of de passagier vertrekt of aankomt.

Bron; detelegraaf

Credit card-maatschappij Visa wist van de risico's van het gebruik van rfid chips. Dat blijkt uit octrooidocumenten. Rfid-chips op credit cards zenden zelf geen signaal uit, maar reageren wel op radiogolven van de kaartlezer en sturen vervolgens de energie terug in de vorm van een code. Deze techniek blijkt uiterst gevoelig voor fraude.

De Amerikaanse beveiligingsexpert Walt Augustinowicz demonstreerde de afgelopen maanden hoe je met een laptop en een draadloze kaartlezer gegevens van credit cards met rfid-chip kunt uitlezen, simpelweg door die laptop heel even in de buurt van een broekzak of tas te houden. 

Hoewel de gegevens kunnen worden uitgelezen, is het niet zo dat die kunnen worden gebruikt voor transacties. Zo worden voor betalingen unieke codes gegenereerd die geverifieerd moeten worden bij de betaalterminal. Via e-mail laat Visa weten dat "er geen toename is geconstateerd van fraude sinds de introductie van contactloze kaarten, en zelfs geen enkele frauduleuze handeling. Ook al kan de fraudeur beschikken over het kaartnummer en de vervaldatum, de veiligheidscode op de achterkant wordt niet meegezonden. 

Lees alles bij de bron; webwereld

De iPhone5, die ergens in 2011 op de markt komt, en IPad zullen geschikt zijn voor Near-Field Communication. Die informatie heeft de Financial Times van bedrijven in Azië die onderdelen leveren aan Apple. NFC bevat informatie over je bankrekening en saldo en maakt het mogelijk te betalen door de iPhone op kleine afstand van een terminal te houden en dan je wachtwoord in te voeren...

...Apple heeft al de credit card gegevens van ruim 100 miljoen klanten, dankzij iTunes.

Lees alles bij de bron; welingelichtekringen

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha