Columnist Robert Gaal vindt de bescherming van de privacy van zijn klanten erg belangrijk. Maar slaagt zijn eigen bedrijf hierin? En andere organisaties in Nederland?
Misschien ben ik een lastig pestventje, maar ik maak me zorgen over mijn privacy. De inhoud van mijn zakken, mijn gedrag, mijn voorkeuren, mijn data: ze zijn mijn eigendom en ik heb het recht ze af te schermen. En ja, daar horen ook dingen bij die ik liever niet met de hele wereld deel. Iedereen heeft geheimen, ook Eric Schmidt of de fouillerende agent. Deze privacygevoeligheid neem ik ook mee als ondernemer.
Als eigenaar van een bedrijf dat computergebruik analyseert, neem ik het misschien soms wel een beetje te serieus. We doen er alles aan om aan onze gebruikers en klanten te laten weten dat we nerds zijn als het op privacy aankomt. Daarom ook was ik afgelopen week op een conferentie voor onderzoekers.
Vier privacyregels
'Regel nummer één is verantwoordelijkheid', vertelt een spreker van GfK, een groot onderzoeksbureau. Een bedrijf moet regelmatig controles uitvoeren en nieuwe wetgeving volgen.
Regel nummer twee is toestemming: voor collectie, gebruik en openbaarmaking van data is volledige toestemming vereist van de eigenaar.
Regel drie is transparantie: Data moeten altijd toegankelijk zijn voor de eigenaar en hij moet ze kunnen verwijderen of aanpassen indien nodig.
Als laatste is uiteraard beveiliging van deze gegevens noodzakelijk. Personeel moet hiervan op de hoogte zijn.
Lees alles bij de bron; financieeldagblad.nl