Onze privacy is steeds vaker in het geding. En vaak merken we daar helemaal niets van. De trend in het onderzoek was duidelijk. Toen Amerikaanse tieners twee jaar geleden werd gevraagd welke gegevens zij gevoelig vinden, begonnen ze niet over hun gezondheid of liefdesleven. “Die informatie delen ze via social media zonder problemen met anderen”, zegt Koen Versmissen van het bedrijf IDwise, dat onderzoek doet naar privacygevoelens.
Volgens privacydeskundige Jan van Dijk, communicatiewetenschapper aan de Universiteit van Twente, ontstaat er pas commotie als mensen persoonlijk worden getroffen. “Privacy is niet tastbaar. Mensen zetten hun hele hebben en houden op Facebook om hun identiteit te etaleren. Ergens snappen ze wel dat het verkeerd kan uitpakken. Maar ze doen pas iets met die wetenschap als ze bij een sollicitatie worden afgewezen vanwege foto’s die op internet zijn gevonden.”
Toch zijn mensen zich steeds bewuster van het belang van privacybescherming, meent voorzitter Jacob Kohnstamm van het College bescherming persoonsgegevens (CBP). "Wie niets te verbergen heeft, wil onbespied door het leven kunnen gaan. In diverse politieke vraagstukken zie je dat terug. Het elektronisch patiëntendossier is gestruikeld over de privacy, in de discussies over het rekeningrijden kwam het ook steeds naar voren. Hetzelfde met de invoering van de OV chipkaart. Mensen vinden een nieuw betaalmiddel prima, maar niet als al hun bewegingen daarmee worden gevolgd.”
Kohnstamm erkent echter dat we toch min of meer in een glazen huis wonen. “Log maar eens in op een willekeurige site en de kans is groot dat er diverse cookies op je computer worden geplaatst.
Alles bij de bron; nu.nl