Een Amsterdams innovatielab heeft een privacyscan ontwikkeld die naast de informatie die over willekeurige personen op het web te vinden is, ook verbanden toont met familie, kennissen of bedrijven. 

De app moet consumenten bewust maken van de informatie die door bedrijven wordt verzameld en gepubliceerd, meldt Emerce. “We hebben testen uitgevoerd met onze eigen werknemers. Het resultaat is absoluut schokkend. Het gaat niet alleen om gegevens als je adres, maar ook wat je voorkeuren of interesses zijn. Mensen realiseren zich niet welke informatie zij in het openbaar achterlaten door op bijvoorbeeld Facebook uiteenlopende onderwerpen alleen al te liken.” In deze applicatie zou eventueel ook een persoonlijke privacyscan kunnen worden geïntegreerd. Of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren, is nog niet bekend. 

Gary Kovacs, CEO van het beveiligingsbedrijf AVG Technologies waaronder het lab valt, toonde de applicatie woensdag op het Mobile World Congress in Barcelona. “We weten nog niet of we dit gaan uitbrengen”, benadrukte Kovacs.  Het Amsterdamse Innovation Labs heeft volgens McKinnon de volledige vrijheid om toepassingen te ontwikkelen zonder commercieel oogmerk.

Alles bij de bron; Nieuws