Data en technologie krijgen een steeds grotere rol in de topsport. Dit bewijst de opkomst van Eyeball, een techbedrijf dat op grote schaal beelden en data van amateurjeugdwedstrijden in Europa en Afrika verzamelt en verkoopt.

De vraag hiernaar is groot: twaalf clubs uit de Premier League en meer dan tien Nederlandse voetbalclubs maken al gebruik van de diensten van het bedrijf, in de hoop jong talent op amateurvelden te ontdekken.

Eyeball verzamelt de gegevens via partnerclubs, die verantwoordelijk zijn voor het verkrijgen van toestemming van spelers en hun ouders. Of dat in de praktijk altijd gebeurt, is echter de vraag.

Hoogleraar Law and Data Science Bart Custers twijfelt of de werkwijze van Eyeball volgens de Europese privacyregels wel is toegestaan: ‘Persoonlijke informatie verzamelen over minderjarigen ligt erg gevoelig, zeker als het gaat om biometrische gegevens die iets kunnen zeggen over de gezondheid van een kind. Dat is in principe alleen toegestaan met expliciete toestemming van de ouders.’

hoogleraar Recht en Informatiemaatschappij Gerrit-Jan Zwenne vult aan: ‘Je kunt je heel goed voorstellen dat dit leuk is en dat veel jonge voetballers er graag aan mee doen, maar het [platform] verhoudt zich denk ik moeizaam met de privacywet.’

Bron; UniversiteitLeiden