Het is hoog tijd dat we meer geld en mensen vrijmaken voor de bescherming van onze privégegevens, want de ontwikkelingen gaan zo razendsnel, dat we in een mum van tijd in een Kafkaëske situatie kunnen geraken.
Een troebele markt van handelsinformatiebureautjes plakt voor goed geld stickertjes op u en mij; de één deugt, de ander deugt niet. En vrijwel alle gevestigde telefoonproviders, webshops en energiemaatschappijen doen er zaken mee.
Deze site kwam dit weekeinde met een onthullend verhaal over die registratie van vermeende wanbetalers. Het gebeurt allemaal zonder dat je het weet. Je hoeft alleen de pech te hebben van een verkeerde achternaam, geboortedatum, een verkeerde wijk of een huis waarin ooit iemand woonde die het niet zo nauw nam met betalen, en de deuren gaan dicht.
Het is een ronduit enge ontwikkeling. Vooral omdat niemand van ons weet hoe het precies werkt.
Inmiddels lopen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) meerdere onderzoeken naar deze onverkwikkelijke ruilhandel in privégegevens. Vooralsnog lijkt het vechten tegen de bierkaai. De AP kreeg in 2022 12.486 klachten binnen van burgers en meldt in haar jongste jaarverslag dat het te weinig capaciteit heeft om die allemaal te behandelen.
Het is hoog tijd dat we hier meer geld en mensen voor vrijmaken. De bescherming van persoonsgegevens is een grondrecht, maar de huidige ontwikkelingen gaan zo razendsnel dat we in een mum van tijd in een Kafkaëske situatie kunnen geraken.
Wie de grip op zijn gegevens verliest, verliest de grip op zijn leven. En dat laatste is het ergste dat iemand kan gebeuren.
Alles bij de bron; AD [inloggen noodzakelijk]