Het Privacy & Identity lab( PI.lab) waarin Radboud Universiteit Nijmegen, TNO, TILT (Tilburg University) en SIDN samenwerken, presenteerde vandaag het eindrapport van het onderzoek naar kansen voor privacyvriendelijke innovatie. Uit dit onderzoek blijkt dat er binnen bedrijven geleidelijk meer aandacht komt voor privacy. Hoe privacy goed geborgd kan worden, blijkt echter vaak nog onduidelijk.

Het Privacy & Identity lab voerde dit onderzoek uit in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken. Onder de noemer Actieplan Privacy is een uitgebreide inventarisatie gemaakt van best practices en best technologies. Vervolgens zijn een aantal praktijkvoorbeelden bestudeerd, alsmede belangrijke factoren die privacyvriendelijke innovatie kunnen stimuleren.

Vanuit verschillende invalshoeken zijn er kansen voor het verder brengen van privacy als innovatie. Belangrijke invloeden liggen op het gebied van regelgeving, branche-brede aanpak en de individuele bedrijfscultuur. Het onderzoek onderscheidt drie vormen van privacy als kans: privacy leidt tot nieuwe diensten (privacy als service- enabler), tot nieuwe bedrijvigheid (privacy als niche) en tot innovatieve aanpakken om compliant te zijn.

Deze vormen beginnen zich af te tekenen en bieden kansen voor verdere stimulering van privacyvriendelijke diensten. Uit het onderzoek volgt een zevental aanbevelingen.

Alles bij de bron; TNO