Op zondagavond 9 november 2008 zal het aktualiteitenprogramma Zembla aandacht besteden aan de zgn. digitale privacy op internet. Op de website van Zembla is onder andere het volgende hierover te lezen:

"Gegevens van Nederlandse creditcardhouders zijn te koop op Russische criminele sites. Voor vijf dollar per stuk kocht het televisieprogramma ZEMBLA acht willekeurige ‘personages’: hun namen, huisadressen, e-mailadressen, telefoonnummers en creditcard-gegevens. Met die gegevens heeft ZEMBLA probleemloos aankopen gedaan. Die werden betaald door de bezitters van de creditcard.
Het Openbaar Ministerie is geschrokken en wist niet dat identiteitsgegevens op deze manier via internet worden verhandeld door criminelen. Het heeft de zaak in onderzoek. Fraudeofficier mr. F. Speijers wil bovendien dat banken en creditcardmaatschappijen kaarten beter gaan controleren.

 

De handel in persoonsgegevens is te zien in de ZEMBLA-aflevering ‘We weten alles van u’, die op zondagavond 9 november om 22.10 uur te zien is bij de VARA/NPS op Nederland 2.

Je koopt een boek op internet, je pint geld, je huurt een auto en moet een kopie van je paspoort en rijbewijs achterlaten, je wordt gesignaleerd door camera’s op een tankstation: iedereen laat overal sporen achter. ‘Ik heb niks te verbergen’, reageren veel Nederlanders als het om het onderwerp privacy gaat.

Maar wat als hun identiteit wordt gestolen en criminelen onder hun naam misdaden plegen? Thrillerschrijver Charles den Tex schreef er een boek over: ‘Cel’. Hoofdpersoon Michael wordt het slachtoffer van identiteitsroof. Hoe realistisch is ‘Cel’?

Samen met Den Tex ging ZEMBLA na hoe veilig persoonsgegevens bij overheid en bedrijfsleven zijn. De meeste bedrijven wilden daar liever niet op antwoorden en harde gegevens blijken er maar weinig te zijn. Identiteitsfraude hoeft in Nederland namelijk niet te worden gemeld, met als gevolg dat ook de slachtoffers er vaak pas veel later achterkomen dat hun gegevens zijn gestolen."


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha