Je leest het laatste nieuws, stelt Google wat vragen, opent wat linkjes in tweets en klikt wat rond in je favoriete webshop. En terwijl je dat doet, word je stiekem gevolgd door bedrijven die meer van je weten dan je van jezelf weet. Welkom in de wondere wereld van tracking. Cookies en andere technieken worden gebruikt om een uitgebreid profiel van je te maken en je te volgen op het internet. 

Analyse van online gedrag wordt steeds eenvoudiger, omdat de techniek sneller en slimmer wordt. Daarnaast wordt de opslag van data ieder jaar goedkoper. Waar we in 2010 nog zo'n 10 euro voor een gigabyte (GB) aan opslag betaalden is dit anno 2016 zo'n 3 cent. Hoeveel is 1 GB? Op 1 GB opslag zet je ongeveer 3500 boeken... en dat voor maar 3 cent.

...bedrijven kunnen en mogen bijna ongelimiteerd hun gang gaan. Politici begrijpen internettechnologie en de impact ervan namelijk niet. Daardoor krijg je gekke dingen als de cookie pop-up. Ik kan mij niet voorstellen dat er een Kamerlid of Europarlementariƫr gloeiend van trots achter zijn laptop zit als hij op de 'Ok, je mag cookies plaatsen'-knop klikt. En dan vervolgens denkt: "Wauw, dit hebben wij goed geregeld."

Nu kun je je online nog redelijk beschermen tegen het meten. Het wordt langzaam veiliger, maar de les is duidelijk: alles wat we kunnen meten, gaan we meten. En dat meten bereikt nu de echte wereld....

...Dit offline meten wordt steeds goedkoper omdat de techniek heel snel veel goedkoper wordt. Meten is eenvoudig + verwerken van die gegevens is goedkoop en eenvoudig + data opslaan nagenoeg kosteloos = weg privacy.

Het verdwijnen van onze privacy, zowel online als offline, begint zoals je inmiddels wel door hebt, ernstige vormen aan te nemen. Je zou verwachten dat burgers hiertegen beschermd worden door regelgeving van onze overheid. De reactie van de politiek is tot nu toe 'dat er strenge regels moeten komen'. Ik zie versie 2.0 van de cookie pop-up al verschijnen. Om een volgende 'klik ok'-knop te voorkomen, wil ik graag een voorzetje doen:

A) Ik wil weten welke data er wordt verzameld en met welk doel. Dit moet ik vooral eenvoudig in kunnen zien. Een soort kijkwijzer voor bedrijven, producten en diensten.
B) Ik wil op de hoogte worden gebracht van wijzigingen van die kijkwijzer.
C) Ik wil zelf eenvoudig toegang kunnen hebben tot al deze data en kunnen aangeven wat bedrijven ermee mogen doen.
D) Ik wil dat bedrijven data verwijderen wanneer ik dat aangeef.
E) Ik wil op de hoogte worden gesteld als het eigenaarschap van het bedrijf verandert.

Als consument ben je tegenwoordig overal van op de hoogte. Als je een huis koopt, weet je hoe energiezuinig deze is. Van een auto ken je het verbruik. Je weet van een nieuwe wasmachine het energielabel. Overal worden keurige labels en bijsluiters op geplakt. Behalve op het internet. Daar word je aan je lot overgelaten door de overheid. Daarom is het nu echt tijd voor een gebruiksvriendelijke databijsluiter.

Alles bij de bron; RTLZ



Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha