Privacy

Maandag 28 januari, is het internationale Data Privacy Day, een moment om stil te staan bij de noodzaak om (persoonlijke) gegevens te beschermen. David Higgins, Director of Customer Development bij CyberArk, bepleit dat dit niet alleen nodig is voor de beveiliging van onze digitale aanwezigheid, maar een issue van nationale veiligheid is...

...Higgins: "Data is de meest waardevolle asset geworden; gegevens die grote schade kunnen aanrichten in het leven van burgers is aantrekkelijk voor aanvallers. Gestolen inloggegevens die tot een datalek leiden, kunnen ervoor zorgen dat zeer gevoelige informatie op straat komt te liggen. Bijvoorbeeld beheerder-logins voor kritische infrastructuur systemen, of medische gegevens die gebruikt kunnen worden bij de profilering van specifieke mensen bij de overheid om tot een gerichte aanval te komen op nutsinstellingen.

"Infiltratie of aanpassingen aan kritische infrastructuursystemen verminderen de controle op nuts-, zorg- en overheidsinstellingen die nodig is om het land draaiende te houden. Het zorgt direct voor risico's voor de publieke veiligheid. Daarom is deze Data Privacy Day zo belangrijk. Om te realiseren hoe belangrijk deze instellingen voor ons zijn. Vandaag, en morgen", besluit Higgins.

Alles bij de bron; ExecPeople


 

Mensen hebben niet door hoe ze in de gaten kunnen worden gehouden. Bovendien delen ze maar al te graag hun gegevens, als ze het gevoel hebben dat ze daar iets voor terugkrijgen. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Jouw Buurt, Jouw Data’ van de universiteiten van Rotterdam, Delft en Leiden. De eerste bevindingen worden vandaag gepresenteerd op de Europese dag van de privacy.

Voor het onderzoek moesten meer dan 1500 deelnemers rondlopen in een virtuele stad. Daar moesten ze twintig zogeheten dataverzamelingspunten vinden. Dat zijn bijvoorbeeld een incheckpaal, een bodycam van een agent, een zendmast en een drone. De meesten kwamen nog wel tot tien, maar daarna hield het snel op. Een kleine groep vond vijftien objecten of meer...

...Gemak is een van de vier redenen voor mensen om gegevens te delen. De tweede motivatie is financieel: goedkopere boodschappen bijvoorbeeld in ruil voor inzicht in je aankoopgedrag. Daarnaast delen mensen hun gegevens voor hun vrienden. Dat sociale zie je bijvoorbeeld bij hardloop- en fietsapps, waar mensen hun route op Facebook kunnen delen. De laatste reden is veiligheid. Of mensen in de ene categorie openhartiger zijn dan in de andere, kunnen de onderzoekers nog niet zeggen. Het onderzoek loopt nog en ze hebben daar meer gegevens voor nodig.

Alles bij de bron; HLN


 

Een derde deel van de Nederlanders maakt zich veel zorgen om zijn privacy. Met name voor misbruik door het kopiëren van hun identiteitsbewijs zijn mensen bang, maar ook voor de gevolgen van online-zoekopdrachten. Ruim acht op de tien mensen met privacyzorgen maakt zich specifiek daar zorgen om, blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Ook zijn ze bang voor misbruik van locatiegegevens op hun mobiele telefoon, maar ook voor negatieve gevolgen van berichten en beelden op sociale media...

...Van hun privacy rechten zijn mensen redelijk op de hoogte, blijkt uit het onderzoek: zo kent 86 procent het 'recht op inzage', waarmee je je persoonsgegevens bij een bedrijf kunt inzien. Het recht om je data mee te nemen naar een ander bedrijf of organisatie is dan weer relatief onbekend.

Dat geldt ook voor het recht om een mens van vlees en bloed mee te laten kijken naar een geautomatiseerd besluit, zoals een door een computer afgekeurde aanvraag voor een verzekering of lening. Van dat laatste recht is maar 44 procent van de mensen op de hoogte. Die rechten zijn relatief nieuw: ze bestaan pas sinds de nieuwe Europese privacywet.

Alles bij de bron; NOS


 

Er wordt steen en been geklaagd over de bescherming van privacy en data. Privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens heeft de afgelopen zes maanden meer dan zevenduizend klachten en tips voorgeschoteld gekregen.

„Mensen maken actief gebruik van de mogelijkheid online klachten in te dienen. Veel van deze meldingen gaan over het inzagerecht”, vertelt een woordvoerder. Dit is het recht om bij bedrijven en instellingen op te vragen welke data zij van jou bewaren, maar ook om die gegevens eventueel te laten verwijderen.

De binnengekomen klachten en tips worden de komende weken geanalyseerd, waarna gerichte onderzoeken naar bedrijven of sectoren kunnen worden ingesteld.

Alles bij de bron; Telegraaf


 

De Tilburgse burgemeester Theo Weterings heeft niets met privacy. Al helemaal niet met die van jongeren. Wat hem betreft moeten politie en justitie veel makkelijker kunnen beschikken over gegevens van scholen en zorginstellingen. 

Er zijn namelijk jongeren die dreigen te bezwijken onder de verleidingen van criminaliteit. Let wel: dreigen te bezwijken. Onder die paraplu kun je – wanneer het je zo uitkomt – alle jongeren scharen. Dus vindt Weterings het een goed idee wanneer de overheid vrij toegang heeft tot hun medische en onderwijsgegevens. Analyseer ze maar van top tot teen. En daarna doe je dat bij alle jongeren, want zo werkt het uithollen van privacy. Het is een hellend vlak.

Ga maar na: eerst was terrorismebestrijding de reden waarom de overheid alles van je wil weten. Later kwam daar criminaliteit bij. En nu dus ook de jongeren. Het breidt zich als een olievlek uit. De volgende stap laat zich raden. Dan moeten databases met elkaar gekoppeld worden en gegevens uitgewisseld, om zo de onwelwillende burger in het vizier te krijgen.

Grappig is dat. Na een terreuraanslag roepen politici altijd dat we niet zullen zwichten voor terreur. Dat we onze vrijheid met hand en tand zullen verdedigen. Maar stiekem doen ze precies het tegenovergestelde: diezelfde vrijheid beetje bij beetje inperken, door als rupsje Nooitgenoeg zoveel mogelijk data over burgers te verzamelen en met elkaar te combineren.

En zo verder tot iedereen een boef is in de ogen van de overheid.

Alles bij de bron; UniversiteitTilburg


 

De bekendheid van de Algemene verordening gegevensbescherming is sinds de invoering van de wet invoering sterk toegenomen. Toch weet meer dan de helft van de Nederlander niet precies over welke nieuwe privacyrechten ze inmiddels beschikken. Daar blijken ze in de praktijk maar weinig problemen mee te hebben. De ruime meerderheid van onze landgenoten voelt namelijk niet de behoefte om organisaties en bedrijven te benaderen om persoonsgegevens te laten verwijderen...

...Het beter waarborgen van privacy vereist actie, maar deze blijft al geruime tijd uit. ... “Gebruikersnamen en wachtwoorden om sites te bezoeken worden door minder dan 40% van de Nederlanders met regelmaat gewijzigd. Verder heeft minder dan 20% de incognito modus in de webbrowser geactiveerd om te voorkomen dat gebruikers van dezelfde computer het internetgedrag kunnen volgen. En daarnaast leest slechts 18% bij een bezoek aan een website het privacyreglement, terwijl niet meer dan 11% de meldingen over cookies doorneemt tijdens het surfen.” 

Onze landgenoten kijken dus maar matig om naar de sporen en gegevens die ze achterlaten op het wereldwijde web.

Alles bij de bron; Consultancy


 

De bescherming door de AVG, de nieuwe Europese privacy-verordening, komt te laat en doet te weinig. En toch gaan we erop vooruit, analyseert Huib Modderkolk.

...Nu is er de AVG. En nee, de verordening zal er niet voor zorgen dat mensen hun smartphone minder gaan gebruiken. Dat ze stoppen met Google of hun locatievoorzieningen eens wat vaker uitzetten. Dat ze Wehkamp gaan vragen welke profielen er eigenlijk allemaal van ze bestaan, of Ahold in welke categorie boodschapper ze eigenlijk vallen. Noch zal de verordening een einde maken aan het verhullende taalgebruik van bedrijven die naar uw persoonsgegevens hengelen. De kracht van de AVG zit ergens anders.

Allereerst krijgen we een beetje controle terug. Een handrem voor als het te snel gaat. Een mogelijkheid om inzicht te eisen in profielen. Om data op te eisen. En om bedrijven te beboeten die niet goed met onze gegevens omgaan. Die boetes kunnen oplopen tot 20 miljoen of 4 procent van de wereldwijde omzet (bij het moederbedrijf van Google, Alphabet, kan het om ruim 4 miljard euro gaan). Er staat weer iets op het spel.

Dus elke keer als u de komende tijd een mailtje krijgt van een bedrijf, kunt u zuchten. Of u kunt eraan denken dat er weer een bedrijf is dat het net wat beter voor elkaar heeft. Maar misschien nog wel belangrijker: de AVG maakt een einde aan de vrijblijvendheid, de achteloosheid en het kortetermijndenken. We zullen meer over privacy gaan discussiëren. We zullen langer nadenken voordat we ergens op klikken. En dat alleen al mag winst heten. 

Alles bij de bron; Volkskrant


 

Jarenlang raakten we met reuzesprongen steeds meer van onze privacy kwijt. Anno 2018 weten grote computerbedrijven wat we doen, wie we kennen, wat we kopen, waar we van houden, op wie we verliefd zijn, waar we last van hebben en ja, zelfs wat we denken. Adverteerders kennen ons beter dan onze beste vrienden, beter dan onze eigen partner, misschien zelfs beter dan we onszelf kennen.

Al die kennis kunnen bedrijven niet alleen gebruiken voor commercieel gewin. De platforms van deze internetgiganten kunnen bovendien kinderlijk eenvoudig worden misbruikt door kwaadwillende organisaties, zo bleek de afgelopen maand uit verschillende schandalen rondom Facebook.

...als samenleving zijn we de afgelopen jaren behoorlijk in slaap gesust als het gaat om de vertrouwelijkheid van onze gegevens. Natuurlijk, af en toe was er in de media aandacht voor grootschalige privacyschendingen. Maar dan hadden we het er een dag over, een enkeling plakte z'n webcam vervolgens demonstratief af, en verder ging iedereen gewoon weer z'n gangetje.

...neem onze eigen minister-president. Die heeft bepaald geen behoefte aan een grondige discussie over privacy, zo lijkt het. In de aanloop naar het Wiv-referendum speelde zijn regering tot enkele dagen voor de volksraadpleging vooral verstoppertje. Toen een meerderheid van de Nederlanders onverwachts tegen de wet stemde, wist hij niet hoe snel hij met een wat cosmetische veranderingen moest komen – dat zou de discussie hopelijk verstommen.

Laten we hopen dat het deze keer anders is. Dat we wérkelijk een discussie krijgen over de vraag in wat voor wereld we willen dat onze kinderen opgroeien. Een discussie die bovendien verder gaat dan een enkele wet of de waan van de dag. Want privacy is te belangrijk om alleen bij schandalen te bespreken.​

Alles bij de bron; RTLZ


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha