Iedere luchtreiziger geldt op Schiphol als potentiële terrorist, een verdenking die alleen wordt uitgesloten door iedereen hetzelfde veiligheidsballet te laten uitvoeren: riem af, schoenen uit, laptop en vloeistoffen uit de tas. Bodyscanner instappen, linksom draaien, armen omhoog, blijven staan. Een decennium na 9/11 hebben de 2,5 miljard luchtreizigers nog altijd te maken met de directe gevolgen van de aanslagen. 

Er moet een eind komen aan die wachtrijen, vinden de mondiale luchtvaartsector en de machtige Amerikaanse Transportation Security Administration (TSA), de organisatie die wereldwijd de (soms rigide) veiligheidsmaatregelen op vliegvelden bepaalt. "Als we het vliegverkeer willen blijven beveiligen, zijn er betere oplossingen dan de huidige one-size-fits-all-controles", zegt John Pistole, de hoogste man van TSA.

Die gedachte wordt gesteund door luchtvaartbrancheorganisatie IATA, die de huidige staat van vliegveldbeveiliging bestempelde als een absolute rotzooi en de behandeling van passagiers als onaanvaardbaar. 

Alles bij de bron; destentor