Uit recent onderzoek door Trend Micro blijkt dat we door het delen van persoonlijke content ook onze gevoelige biometrische patronen blootgeven.

Zo zijn er bijna tien miljoen berichten die de hashtag #EyeMakeup op Instagram gebruiken. Video's met de hashtag #EyeChallenge zijn in TikTok meer dan twee miljard keer bekeken. Beide hashtags tonen gebruikers die hun iris-patronen prijsgeven.

Tegenwoordig speelt biometrische technologie een belangrijkere rol in ons leven dan tien jaar geleden. In de volgende alledaagse gevallen wordt bijvoorbeeld gebruikt gemaakt van biometrische technologie:

  • Passeren van een grenscontrole via geautomatiseerde middelen;
  • Openen van een bankrekening om geld op te nemen bij geldautomaten;
  • Betalen voor voedingswaar in een moderne supermarkt;
  • Betalen voor openbaar vervoer met biometrische sensoren.

Door deze scenario's krijgen we een duidelijk beeld van de rol die biometrische technologie in ons leven speelt...

...Uit genoemd rapport blijkt dat we, door bepaalde soorten content publiekelijk te delen op sociale media, we kwaadwillenden de kans geven onze biometrische gegevens te onderscheppen. Door onze spraakberichten te plaatsen, geven we stem-patronen prijs. Door foto's en video's te plaatsen, onthullen we onze gezichten, het netvlies, de iris, de vormen van onze oren en in sommige gevallen zelfs handpalmen en vingerafdrukken.

Aangezien dergelijke gegevens voor iedereen beschikbaar kunnen zijn, hebben we beperkte controle over de verspreiding ervan. We weten dus niet wie de gegevens al heeft gezien. We weten evenmin hoe lang of voor welke doeleinden de gegevens worden bewaard.

Alles bij de bron; Computable