Twitter, Facebook, Reddit, Google; ze zijn allemaal bezig de regels rond bloot aan te scherpen. De Amerikaanse bedrijven treden op als online zedenmeester, maar de vrijheid van meningsuiting lijkt in het geding. 

Wil je Facebook in een kramp laten schieten, dan moet je een foto plaatsen van een vrouwentepel. En niet alleen Facebook is preuts als het gaat om bloot, opwindend bedoeld of niet - kunst en mode zijn ook aan censuur onderhevig. Andere sociale media en blogsites zijn eveneens bezig de regels aan te scherpen.

Maar tot nu toe wilden sites ook vooral niet te strikt zijn. Ze zoeken daarin naar een eigen balans, een eenduidig beleid bestaat niet. Dat Facebook bijvoorbeeld het preutste jongetje van het internet is, werd al vaak duidelijk. Nog zo'n heilig boontje is Apple. Het bedrijf hanteert een consequent 'geen bloot'-beleid in de Apple store - van belang nu we steeds vaker apps gebruiken in plaats van naar een website surfen. En niet alleen bloot doet Apple blozen. Ook een app waar je je eigen foto naast Zwarte Piet kon zetten, werd afgelopen december verwijderd. Volgens Apple was de app 'aanstootgevend'.

Precies daar zit een heikel punt. De internetbedrijven zijn vrijwel allemaal Amerikaans, maar opereren wereldwijd en hebben zo te maken met tal van verschillende culturen. Amerika is preuts op het gebied van naakt, in andere landen liggen andere zaken weer gevoelig. Welke normen en waarden voeren dan de boventoon? 

Alles bij de bron; Trouw