In oktober 2018 kwam Brussel samen met Facebook (ook eigenaar van Instagram en WhatsApp), Google (eigenaar van YouTube) en Twitter tot een gedragscode waarbij de bedrijven beloofden de verspreiding van desinformatie op hun platformen tegen te gaan.

"Maar we moeten verdergaan en omgaan met de tekortkomingen die uit pure zelfregulering naar voren zijn gekomen", aldus Eurocommissaris Jourova. 

Door strenger toe te zien op de handhaving, wil de Europese Commissie voorkomen dat bedrijven als Facebook en Google geld verdienen aan desinformatie op hun platformen. Ook wil Brussel betere manieren ontwerpen om nepaccounts te bestrijden.

De regels moeten vastgesteld worden in de Digital Services Act, die later deze maand wordt gepresenteerd. In de conceptregels staat dat internetbedrijven verantwoording moeten afleggen over hun algoritmes en advertenties op hun platforms moeten delen met toezichthouders en onderzoekers.

Nadat de regels zijn gepresenteerd, moeten ze nog langs de EU-lidstaten en het Europees Parlement voordat ze formeel in werking kunnen treden. 

Alles bij de bron; NU