De CEO van een branchevereniging voor adverteerders heeft in een blogposting hard uitgehaald naar Mozilla, dat overweegt om cookies van derden in Firefox standaard te blokkeren. Volgens Randall Rothenberg, president en CEO van het Interactive Advertising Bureau (IAB), een organisatie waar duizenden adverteerders bij zijn aangesloten, is Mozilla van plan om bedrijven kapot te maken.
Rothenberg stelt dat Mozilla zich ontwikkelt in een 'cocon geweven door techno-libertijnen en een academische elite, die in vrijheid voor iedereen geloven, zolang zij de definitie van vrijheid kunnen bepalen.' Als Mozilla cookies van derde partijen blokkeert wordt het lastiger voor adverteerders om internetgebruikers op internet te monitoren en persoonlijke profielen op te stellen.
De weg die Mozilla nu volgt heeft volgens de adverteerders grote gevolgen voor de economie. Als het aan Rothenberg ligt staat Mozilla niet alleen de third party cookies toe, maar blokkeert het ook iedereen die advertenties probeert te blokkeren. "Blokkeer de ad-blockers, en keer je rug toe naar de mensen die het fijn vinden om het levensonderhoud van anderen te vernietigen."
Alles bij de bron; Security