Op het treinstation Südkreuz in Berlijn worden speciale bewakingscamera’s getest, die met software automatisch gevaar proberen te herkennen. Later dit jaar wordt een proef gestart, om de efficiëntie van het beveiligingssysteem te testen.

Beeldherkenningssoftware zoekt constant naar verdachte objecten en gedrag. Zo zien de camera’s bijvoorbeeld als een koffer lang op één plek staat, zodat personeel kan worden ingelicht. De camera’s zoeken ook naar zakkenrollers, door te kijken welke personen vaak heen en weer lopen. Het systeem kan mensen onderscheiden met behulp van gezichtsherkenning. Daarnaast worden muren in de gaten gehouden, om alarm te slaan als er graffiti wordt aangebracht.

In totaal worden er tachtig camera’s gebruikt. De camera’s worden in de praktijk getest, waarbij teams ook bepaalde situaties zullen nabootsen. Zo kan worden gekeken hoe snel de software bijvoorbeeld een aanslag kan identificeren, zonder dat deze ook daadwerkelijk hoeft plaats te vinden.

Alles bij de bron; NU

Update;

Alleen al op de Berlijnse stations van Deutsche Bahn hangen duizend camera's die door een klein aantal medewerkers in de gaten moeten worden gehouden. Zij bekijken de beelden alleen als daar een reden voor is, bijvoorbeeld als er een grote mensenmassa is of als iemand op het spoor staat. Gevaarlijke situaties kunnen door het grote aantal camera's makkelijk te laat of helemaal niet worden opgemerkt, is de grote angst van vooral de politie.

Volgens de interne administratie hangen er 14.765 camera's in Berlijn van de overheid. Private bewakingscamera's worden niet geteld, maar dat zijn er volgens experts tussen de 100.000 en 500.000. De politie vordert steeds vaker videobeelden van de Berlijnse openbaar vervoerders. In 2015 gebeurde dat 5.443 keer en in 2016 6.087 keer, inclusief voorvallen in trams en bussen.

Alles bij de bron; SlimBekeken