45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Cameratoezicht

Slim cameratoezicht: nieuwe ontwikkelingen

Gezichtsherkenning, gedragspatronen, agressie-detectie: allemaal voorbeelden van 'slim cameratoezicht' waar al jaren hard aan wordt gewerkt door wetenschappers en diverse innovatieve bedrijven en bedrijfjes. De resultaten in de praktijk vielen vaak tegen, maar nu is er een bedrijf dat de oplossing zegt te hebben gevonden: de 'zelflerende ' camera...

...Dit soort camera's zijn in gebruik in Boston, Chicago, Washington D.C. en Atlanta. Daarnaast worden er experimenten gehouden op Schiphol en in Tilburg en Eindhoven. Toen ik dat laatste las was ik heel benieuwd en besloot ik er wat dieper in te duiken. Opvallend genoeg bleken alle experimenten in de Verenigde Staten te worden gehouden met software van een Brits bedrijf: BRS Labs. Hun software heet AISight (spreek uit: eye sight) en is gebaseerd op artificial intelligence, hun camera's zelf leren wat afwijkend gedrag is. Als het systeem wordt geïnstalleerd draait het zo'n twee tot drie weken in een 'suppression mode', waarna er steeds meer alarmen worden gegenereerd en het systeem tegelijkertijd leert over de omgeving. Naarmate het systeem meer leert over die omgeving, worden de signalering betrouwbaarder en kan het systeem bruikbare alarmen gaan genereren.

Eigenlijk is daarmee alles gezegd wat er over te zeggen valt. Er zijn nog geen praktijkvoorbeelden of succesverhalen. 

En er blijken twee redenen voor te zijn waarom er nog geen 'slim' cameratoezicht is. De eerste reden is inderdaad het gebrek aan echt slimme software en algoritmes die het echt doen. Daar werkt BRS Labs met al zijn concurrenten in de wetenschappelijke en private wereld dus hard aan. De tweede belangrijke reden waarom het niet werkt: slimme software heeft veel rekencapaciteit nodig en bij een gemiddelde prijs van €1.000 per cam-computer dus over een investering van zo'n € 3,5 miljoen op Schiphol. Best een fors bedrag voor bewegingsdetectie.

Op dit moment is de conclusie dan ook nog dat de slimme camera er nog niet is - ondanks het optimisme van BRS Labs. Maar ik hou de ontwikkelingen goed in de gaten, want het zal er vast wel een keer van komen. En geloof mij: op dat moment zal ons leven voor altijd een beetje anders zijn geworden.

Video

Alles bij de bron; SlimBekeken


Politie in VS worstelt met bodycams en transparantie

De politie in de VS gebruikt veel bodycams, maar het is nog niet duidelijk wat er met de beelden moet gebeuren. Enerzijds is er een enorme behoefte aan 'transparantie', vooral na Ferguson. Maar anderzijds kunnen burgers in de problemen komen als beelden van bodycams openbaar worden gemaakt. En het kan ook opsporingsonderzoek in gevaar brengen. Een onderzoeksinstituut inventariseerde de wetgeving in alle staten...

...De nieuwe uitdagingen die door de bodycam aan het licht komen zijn zo fundamenteel omdat ze de relatie tussen politie en publiek kunnen veranderen. Sommigen spreken al van een revolutie in de interactie tussen politie en publiek. Kansloze klachten tegen politieoptreden worden niet meer ingediend als mensen weten dat er beelden van het incident zijn. Dat maakt het politiewerk een stuk eenvoudiger. Maar er zijn ook al voorbeelden waarbij het als verdacht werd beschouwd dat een politieman die geweld gebruikte daar geen beelden van kon laten zien. De voorzitter van de Anaheim Police Association schreef mee aan het camerabeleid voor de politie in zijn eigen stad. Volgens hem was het 'een van de belangrijkste beleidsdocumenten waar ik in 25 jaar wetshandhaving mee te maken heb gehad'. 

Alles bij de bron; SlimBekeken


België; verkeerspolitie mag u niet filmen vanuit anonieme wagens

Ook al hebben ze er de peperdure apparatuur voor, agenten mogen al vijf jaar lang geen overtreders meer filmen vanuit anonieme wagens. "Door een lacune in de wet vergaren de apparaten van liefst 10.000 euro per stuk stof", luidt het bij de lokale politie. 

Daarmee konden ze "discreet en efficiënt" wegpiraten van de baan halen. Heel wat 'anonieme' Peugeots 406, Volkswagens Passat en Mercedes' C220 werden uitgerust met het fameuze ProVida-systeem. Agenten volgden ook een speciale opleiding om ermee te mogen werken. "Het systeem is fantastisch", luidt het bij lokale politiezones. "Zie je een snelheidsduivel passeren, dan kun je die lange tijd ongemerkt volgen en lik op stuk geven. Je duwt gewoon op een knopje en de camera doet de rest. Na pakweg twee kilometer berekent hij de gemiddelde snelheid. Onderweg wordt op de koop toe elk gevaarlijk manoeuvre gefilmd. Als je dan een overtreder aan de kant zet, is er weinig reden tot discussie. Dat werkt écht afradend." Of beter: werkte.

Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon wil de wetgeving aanpassen.

Alles bij de bron; HLN [Thnx-2-Luc]


Spijkenisse zet camera's in tegen mogelijke relschoppers

Spijkenisse probeert uit alle macht rellen zoals in Heesch over de komst van een asielzoekersopvang te voorkomen. Zo wordt met mobiele camera's het stadhuis continu in de gaten gehouden. Dat heeft de politie besloten. De camera's filmen ook de bezoekers die dinsdagmiddag en -avond op een informatiemarkt over de vluchtelingenopvang afkomen.

,,We laten telkens kleine groepjes binnen. Van tevoren moeten mensen zich opgeven, telefonisch of schriftelijk. Inwoners die op de bonnefooi komen, mogen alleen naar binnen als het rustig is'', zegt Ferdinand Fransen, de woordvoerder van burgemeester Mirjam Salet. 

Alles bij de bron; AD


Stiekem filmen personeel kost werkgever veel geld na rechtzaak

Drie werknemers werden ontslagen omdat ze bezwaar maakten tegen heimelijk cameratoezicht dat door de directie op hun werkplek was opgehangen. De rechter zorgde ervoor dat ze een ontslagvergoeding kregen die fors hoger is dan normaal.

De directie van een Fries bedrijf besloot verborgen camera's op te hangen: er ontbrak geld uit de kassa en gereedschap verdween. Werknemers ontdekten de camera's toen ze hun werkplek aan het opruimen waren en wilden een uitleg van de directie. Die vertelde over de aanleiding voor de camera's, maar een deel van het personeel vond die uitleg onvoldoende. Ze stuurden een brief aan de directie waarin ze bezwaar maakten tegen de verborgen camera's.

De brief werd niet gewaardeerd door de directie: de schrijvers van de brief werden per direct op non-actief gesteld. De kantonrechter verwijt de werkgever dat de camera's aan vrijwel geen enkele wettelijke eis voldeden.

Eisen aan camera's op de werkplek:

  • Alleen als de werkgever een gerechtvaardigd belang heeft
  • Afwegen bedrijfsbelang tegen privacybelang werknemers
  • Beelden niet langer bewaren dan noodzakelijk
  • Ondernemingsraad moet toestemming geven
  • Werknemers moeten worden geïnformeerd over de mogelijkheid van verborgen camera's
  • Melding bij Autoriteit Persoonsgegevens

Ontslagvergoeding

De werkgever heeft ernstig verwijtbaar gehandeld en moet een billijke vergoeding betalen: drie maal de normale transitievergoeding. Voor de drie werknemers komt dat neer op ruim 100.000 euro.

Lees de uitspraak van de Rechtbank Noord Nederland.

Bron; SlimBekeken


Cameratoezicht Stadshart Amstelveen met drie jaar verlengd en A'dam start nieuw project naast Amstel Station

De burgemeester van Amstelveen deelde de gemeenteraad mee dat het cameratoezicht in het Stadshart van Amstelveen met drie jaar verlengd wordt. Het zou volgens haar onjuist zijn nu met cameratoezicht te stoppen omdat de situatie in het gebied dit niet toelaat. In het gebied zijn geregeld zakkenrollers actief. Daarnaast heeft de burgemeester in haar afweging meegenomen 'wat er op dit moment allemaal in de wereld gebeurt'. Daarmee doelde zij wellicht op de terreurdreiging.

Het is volgens de burgemeester niet goed mogelijk om aan te geven wat de camera's opleveren omdat ze deel uitmaken van een pakket aan maatregelen. Het is de combinatie van alle maatregelen die effect oplevert, waardoor niet goed is te zeggen wat het resultaat van alleen de camera's is.

De fractie van GroenLinks stelde vragen over camera's die op woningen van studenten zijn gericht. De burgemeester liet weten dat er richtlijnen zijn die inkijken voorkomen en technische oplossingen ('maskeren').

Amsterdam breidt het cameratoezicht in de stad uit met een nieuw cameragebied: de Wenckebachweg naast Amstel Station. Bewoners en bezoekers voelen zich onveilig en er is een zedendelict gebeurd. Andere maatregelen hebben nog onvoldoende effect gehad. De Wenckebachweg is gedeeltelijk versmald en verlegd vanwege bouwactiviteiten. Er is daardoor minder verkeer en dus ook minder sociale controle in het gebied.

Er is al extra inzet van de politie en gemeentelijke handhavers in stille uren. Verder zijn bosjes gesnoeid, spiegels geplaatst en is de verlichting verbeterd, maar dat heeft nog niet genoeg opgeleverd en daarom besluit de gemeente camera's te plaatsen.

Alles bij de bron; SlimBekeken [A'veen] & [A'dam]

Nubo: de 4G IP-camera die altijd online is

In essentie is de Nubo gewoon een netwerkcamera. Het grote verschil: je hoeft geen ethernet- of wifiverbinding nabij te hebben. De Nubo werkt met ingebouwde 4G-connectiviteit en is dus altijd online. Panasonic heeft ter ondersteunig daarvan een eigen (virtueel) netwerk. De camera kost 349 euro, maar het hoeft niet te verrassen dat daar geen toegang tot het Panasonic-4G-netwerk bij zit inbegrepen. Daarvoor betaal je 9,99 tot 99,99 euro per maand, al naargelang hoeveel cloudopslag je wil. 

Alles bij de bron; ZDNet


Transportbedrijf stopt met filmen chauffeurs in hun cabine

Een transportbedrijf uit het Utrechtse 't Goy stopt na onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens (pdf) met het filmen van chauffeurs in vrachtwagens. De beelden werden vastgelegd en bewaard bij een plotselinge abrupte beweging van de vrachtwagen. 

Het bedrijf bleek deze camerabeelden te gebruiken om de chauffeurs aan te spreken op hun rijgedrag. "Het doel was om het rijgedrag te verbeteren", aldus de Autoriteit Persoonsgegevens. "Het is voor dit doel echter niet proportioneel om de chauffeurs gedurende hun werktijd onafgebroken te filmen." De chauffeurs staan hierdoor continu onder toezicht, wat de inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van de chauffeurs te groot maakt en waardoor het transportbedrijf in strijd met de wet handelde. Het transportbedrijf heeft inmiddels ook het eerder opgenomen beeld- en geluidsmateriaal gewist...

...Werkgevers mogen hun personeel in beginsel niet controleren met camera’s. Dit mag alleen als het cameratoezicht noodzakelijk is. Dat wil zeggen dat de werkgever het doel, bijvoorbeeld fraudebestrijding, niet op een andere manier kan bereiken. Hierbij moet de werkgever eerst nagaan of er geen andere mogelijkheid is die minder ingrijpend is voor de privacy. De werkgever moet een privacytoets uitvoeren en de belangen van de werknemers afwegen tegen zijn eigen belang. Ook moet de werkgever de plannen vooraf met de ondernemingsraad bespreken.

Alles bij de bron; Security