Cameratoezicht

Camera's voor veiligheid en het voorkomen van overlast zullen in de nabije toekomst professioneler worden ingezet.

Politie en gemeenten werken aan een nieuwe opzet met als doel te komen tot één systeem voor heel Noord-Holland Noord, bestuurd vanuit een nieuwe centrale in Alkmaar in de Kazerne, het brandweergebouw. Begin 2011 gaat die centrale in werking.

Dat valt te lezen in de nota 'Bewust in beeld' waarin de ontwikkelingen over regionaal cameratoezicht in Noord-Holland Noord beschreven staan. De nota komt voort uit de groeiende belangstelling van gemeenten voor cameratoezicht en de beperkingen die het Openbaar Ministerie stelt aan het gebruikmaken van beelden. Dit uit het oogpunt van privacy.

Bron van dit bericht; www.noordhollandsdagblad.nl 

De Rotterdamse vervoersmaatschappij RET gaat in oktober als eerste ov-bedrijf in Nederland werken met digitale gezichtsherkenning. Gisteren ontstond er onrust toen uitkwam dat de foutmarge één op vijf bedraagt. Het plan is bedoeld om raddraaiers met een ov-verbod in de kraag te vatten. Maar door de grote foutmarge is volgens critici de kans groot dat onnodig veel reizigers als crimineel worden gezien.

Per 1 oktober pikt het camerasysteem bij de ingang van een tram via software de overlastgevers eruit door gezichtskenmerken te koppelen aan een database. Als er een verdacht gezicht binnenkomt, hoort de bestuurder een geluidssignaal.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.trouw.nl 

De Rotterdamse RET-trams zijn bijna voorzien van gezichtsherkenningscamera's. In oktober zijn de systemen gereed, waardoor de mensen met een OV-verbod het gebruik van de tram voortaan kunnen schudden.

Ongeveer veertig mensen mogen niet meer in de tramlijnen 2, 21 en 23 verschijnen. Twee jaar geleden werd deze maatregel genomen omdat ze het voertuig vernielden.

Volgens het ouderwetse systeem moeten conducteurs aan de hand van foto's in de gaten houden of de veertig hooligans de tram in stappen.

Bron van dit artikel: www.spitsnieuws.nl 

Enschede wil automobilisten een meer duurzame vorm van vervoer laten kiezen dan wel bewegen op een ander tijdstip te reizen. Met persoonlijke reisinformatie en incentives moeten de woon-werkers over de streep worden gehaald.

Daartoe is men bezig een Incentive Zone (I-Zone) op te zetten. De Incentive Zone wordt een afgebakend gebied in Enschede waarvan de toegangswegen worden voorzien van camera’s die kentekens registreren. Daartoe is de bedoeling dat een internetportal wordt gekoppeld aan de smartphones en sociale netwerken waar automobilisten gebruik van kunnen maken. Automobilisten zijn zo persoonlijk te benaderen.

Aan de inputkant gebruikt men verkeersinformatie, ov-informatie, parkeerinfo, enz. Die informatie wordt gekoppeld aan de beschikbare reisalternatieven. Daartoe zoekt men samenwerking met aanbieders van mobiliteitsdiensten, zoals bijvoorbeeld de exploitanten van deelauto’s, elektrische voertuigen of huurfietsen.  Automobilisten krijgen dan gerichte reisadviezen op basis van realtime informatie, kortingen op bepaalde diensten en ze kunnen onderling informatie uitwisselen.

Met incentives – al dan niet gekoppeld aan onderlinge competities binnen bedrijven (wie bespaart de meeste CO2) wordt het gebruik verder gestimuleerd. Het persoonlijke adviezen wordt via sms of e-mail of een iPhoneapplicatie bij de gebruiker afgeleverd. Het project bevindt zich nog in de verkenningsfase. Het is begin dit jaar van start gegaan.

Bron van dit artikel: www.verkeersnet.nl 

Ook in Brabant is dit initiatief actief: www.spitsmijdeninbrabant.nl 

De politie Amsterdam heeft in een programma op de lokale zender AT5 mensen die getuigen waren van een zware mishandeling in een oproep betiteld als de daders en een oproep voor hen uitgedaan. Op beelden van de bewakingscamera van een tram, waarin op 1 augustus een man werd afgetuigd, waren mensen te zien die niets met het incident te maken bleken te hebben.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.trouw.nl 

Op verschillende openbare plaatsen in Amsterdam worden zogeheten afluistercamera’s gebruikt om gesprekken op te vangen. Doel van de apparatuur is agressie onder het publiek de kop in te drukken voordat die ontaardt in geweld, dat meldde het Parool gisteren.Het detectiesysteem (genaamd Sigard) is door technologiebedrijf Sound Intelligence ontwikkeld voor plaatsen met een hoog risico op incidenten. Het wordt in Amsterdam inmiddels gebruikt op het Centraal Station, in winkelcentrum Buikslotermeerplein en bij bushaltes in de omgeving in Noord en bij de Heineken Music Hall in Zuidoost. Collegepartij Groenlinks vreest voor de gevolgen voor de privacy, schrijft de krant, en ook op het internet is ophef ontstaan over deze nieuwe vorm van van videoregistratie. Maar mag deze vorm van video- en audioregistratie zomaar?

Lees het volledige artikel bij de bron; Amsterdamcentraal

Het bewakingssysteem Sigard, ontwikkeld door het Nederlands bedrijf Sound Intelligence, wordt gebruikt om geluid op te vangen, vooral in gevangenissen en stadscentra. Het systeem is in staat om een agressieve toonzetting in gesprekken te herkennen en kan worden gekoppeld aan videobewakingscamera's. Door vervolgens politie of bewakingspersoneel te waarschuwen kan agressie in de kiem worden gesmoord.

Volgens de Brit Dylan Sharpe van Big Brother Watch kan het systeem worden misbruikt om gesprekken af te luisteren.

Volgens Sound Intelligence is het systeem echter niet opgezet om conversaties te beluisteren.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.tweakers.net

Het stadsbestuur van Ronse besliste onlangs om extra camera’s te plaatsen in de binnenstad. Via een poll vroegen we onze lezers wat zij daarvan vonden. Schendt het de privacy of bevordert het de veiligheid?

Hoe meer camera’s hoe liever, lijkt wel de boodschap. Maar liefst 93 % van de deelnemers staat positief tegenover camerabewaking...

...Zo worden tijdens de Gentse Feesten camera’s gebruikt die een gezicht vanop een kilometer afstand kunnen herkennen. Wie iets mispeutert, kan zo doorheen de hele binnenstad worden gevolgd.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.nieuwsblad.be

 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha