45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Cameratoezicht

Treinstation Berlijn mag cameratoezicht met gezichtsherkenning testen

Berlin Südkreuz mag van de Duitse databeschermingsautoriteit later dit jaar een test met biometrische gezichtsherkenning uitvoeren. Een aantal beveiligingscamera's op het station zal automatisch de gezichten van reizigers met die uit een database vergelijken. De test zal zes maanden duren en moet in het derde kwartaal van dit jaar plaatsvinden. 

De test in Berlijn kent verschillende beperkingen. Zo zal de gebruikte database alleen foto's van een beperkt aantal mensen bevatten die vrijwillig aan de test willen meedoen. Ook zal er duidelijk worden aangegeven waar de test precies plaatsvindt, zodat mensen dit gebied kunnen vermijden.

De Duitse databeschermingsautoriteit die nu toestemming heeft gegeven laat weten dat de test de fundamentele zorgen over deze techniek niet wegneemt. "Als dergelijke systemen later echt worden gebruikt zou dit een ernstige inbreuk op de fundamentele rechten zijn", zo laat ze tegenover de Berliner Zeitung weten.

Alles bij de bron; Security


 

Burgemeester van Nissewaard wil toezicht met drone

De burgemeester van Nissewaard wil met een drone toezicht houden boven haar gemeente. Het gaat haar onder meer om het opsporen van drugstransporten op bedrijventerreinen en het opsporen van asbest.

De burgemeester benadrukt dat het niet de bedoeling is het onbemande vliegtuigje in te zetten in drukbevolkte gebieden zoals wijken in Spijkenisse waar veel wordt ingebroken en uitgaansgebieden. Volgens haar is dat onmogelijk. ,,De wet staat dat niet toe.’’

Salet zegt dat de drone er niet binnen enkele maanden kan zijn omdat er eerst nog uitvoerig met de politie, de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en luchtvaartautoriteiten moet worden overlegd. ,,De kans bestaat dus dat ons plan mislukt.''

De VVD in de gemeenteraad dringt al een tijd aan op de inzet van drones. De liberalen willen die juist inzetten voor het opsporen van inbrekers en het bewaken van woningen, maar de burgemeester wil daarvoor een mobiele camera aanschaffen. ,,Die kan worden neergezet in buurten waar veel wordt ingebroken’’, zegt ze.

Bron; AD


 

In Anderlecht gaan drones bouwovertredingen registreren

In Anderlecht zullen drones worden ingezet om bouwovertredingen te registreren. De drone zal in eerste instantie in één wijk worden ingezet, maar indien het experiment positief wordt geëvalueerd, zullen de operaties ook boven andere probleemgebieden van de gemeente kunnen worden uitgebreid.

Anderlecht overweegt ook om de drone met een warmtecamera uit te rusten, zodat het mogelijk zou worden de thermische isolatie van de gebouwen te controleren en aan de betrokken eigenaars aanbevelingen rond isolatie te kunnen doen. De controle van de betrokken wijk zou één tot twee dagen in beslag nemen.

De eigenaars en bewoners van de wijk worden niet vooraf van de acties op de hoogte gebracht. Wel wordt benadrukt dat bij de operaties alle voorwaarden voor de bescherming van de privacy zullen worden gevolgd.

Alles bij de bron; Express [Thnx-2-Luc]


 

Voorvechters van privacy stellen beleidsregels voor bodycams op

Er worden op grote schaal bodycams aangeschaft door de overheid en door bedrijven om toezicht te houden en om de veiligheid van de eigen medewerkers te vergroten. Organisaties die zich bekommeren om burgerrechten en privacy zijn meestal ook voorstander van bodycams, maar vragen zich wel af of de rechten van de gefilmden net zo goed zijn gewaarborgd als de rechten van de filmers. Om de politie een handje te helpen stellen zij uit eigener beweging beleidsregels op voor bodycams. pdfOp zoek naar beleid voor bodycams? Downloaden maar!...

....Stichting Freedom Inc. publiceerde eind 2016 al een Nederlandse versie van een mogelijk beleid voor bodycams. Ook daarin worden enkele fundamentele kwesties bij de kop gepakt, zoals de bewaartermijn voor beelden (niet langer dan tien weken als er geen incident is geregistreerd, maar minstens enkele jaren 'in geval van een dispuut') en openbaar maken van beelden ('als alle betrokkenen toestemming hebben verleend').

De Amsterdamse politie publiceerde in februari 2017 een document over bodycams. Dat document werd aan de Amsterdamse gemeenteraad gestuurd om ze te informeren over de pilot met ruim honderd bodycams die in 2017 en 2018 wordt gehouden. Ook daarin komen veel van deze onderwerpen aan bod, zoals de wettelijke grondslag en de bewaartermijn. Het lijkt logisch te veronderstellen dat er de komende jaren - net als in de Verenigde Staten - verschillende updates zullen verschijnen van deze documenten. Er zijn eenvoudigweg nog te veel onderwerpen waar de wet- en regelgeving veel ruimte voor verschillende interpretaties open laat. De ervaringen in de praktijk, de wetgever en de rechters zullen stapje voor stapje duidelijk maken welke kant het opgaat. 

Alles bij de bron; SlimBekeken


 

Slimme camera’s op Duits station moeten gevaar herkennen (Update)

Op het treinstation Südkreuz in Berlijn worden speciale bewakingscamera’s getest, die met software automatisch gevaar proberen te herkennen. Later dit jaar wordt een proef gestart, om de efficiëntie van het beveiligingssysteem te testen.

Beeldherkenningssoftware zoekt constant naar verdachte objecten en gedrag. Zo zien de camera’s bijvoorbeeld als een koffer lang op één plek staat, zodat personeel kan worden ingelicht. De camera’s zoeken ook naar zakkenrollers, door te kijken welke personen vaak heen en weer lopen. Het systeem kan mensen onderscheiden met behulp van gezichtsherkenning. Daarnaast worden muren in de gaten gehouden, om alarm te slaan als er graffiti wordt aangebracht.

In totaal worden er tachtig camera’s gebruikt. De camera’s worden in de praktijk getest, waarbij teams ook bepaalde situaties zullen nabootsen. Zo kan worden gekeken hoe snel de software bijvoorbeeld een aanslag kan identificeren, zonder dat deze ook daadwerkelijk hoeft plaats te vinden.

Alles bij de bron; NU

Update;

Alleen al op de Berlijnse stations van Deutsche Bahn hangen duizend camera's die door een klein aantal medewerkers in de gaten moeten worden gehouden. Zij bekijken de beelden alleen als daar een reden voor is, bijvoorbeeld als er een grote mensenmassa is of als iemand op het spoor staat. Gevaarlijke situaties kunnen door het grote aantal camera's makkelijk te laat of helemaal niet worden opgemerkt, is de grote angst van vooral de politie.

Volgens de interne administratie hangen er 14.765 camera's in Berlijn van de overheid. Private bewakingscamera's worden niet geteld, maar dat zijn er volgens experts tussen de 100.000 en 500.000. De politie vordert steeds vaker videobeelden van de Berlijnse openbaar vervoerders. In 2015 gebeurde dat 5.443 keer en in 2016 6.087 keer, inclusief voorvallen in trams en bussen.

Alles bij de bron; SlimBekeken


 

Politie Amsterdam gaat bodycams inzetten

Amsterdamse politieagenten zullen binnenkort uitgerust worden met draagbare camera's. De camera's zullen eerst bij wijze van een pilot gedragen worden door wijkagenten en agenten in de noodhulp. Als dat een succes blijkt krijgen mogelijk meer leden van de politie deze uitrusting, aldus commissaris Pieter-Jaap Aalbersberg.

Wanneer de eerste Amsterdamse agenten zullen rondlopen met camera's op hun jas is nog niet bekend, maar het project zit in de afrondende fase en zal in de komende maanden gestart worden. 

De politie was al bezig met het testen van tasers en bodycams om deze mogelijk in te kunnen zetten tegen relschoppers tijdens de jaarwisseling. Ook Ajax rust hun stewards tijdelijk uit met camera's, om de 'dadergerichte aanpak' te verbeteren. 

Alles bij de bron; Parool


 

Beelden dashcam steeds vaker als bewijsmiddel gebruikt

Was het niet gefilmd, dat van die wegpiraat op de A2, dan had de politie veel meer moeite gehad om die wegpiraat te vinden.

Niet verwonderlijk is dat dashcam-beelden steeds vaker als bewijs gebruikt worden, schrijft het ED. Maar mogen al die beelden – alleen al bij YouTube zijn er 3,5 miljoen filmpjes met zoekterm dashcam – wel online? Volgens een woordvoerster van het Openbaar Ministerie mogen alleen politie en OM de beelden vertonen. ‘Je mag dus geen eigen rechter spelen door ze zomaar op sociale media te zetten’, waarschuwt ze.

Maar ja, wat als dat filmpje op facebook naar duizenden anderen gaat? Volgens de wet is dat een inbreuk op de privacy. Privacywaakhond Privacy First pleit daarom voor slimme software in de camera’s waarmee kentekens en gezichten automatisch geblurd worden. ‘Zet er een beveiligingssleutel op. Heb je een aanrijding, dan kunnen verzekeraar, politie of jijzelf met die sleutel de kentekens altijd weer leesbaar maken’.

Alles bij de bron: CiC


 

Bewakingsfirma innoveert surveillance met Mobotix camera op 360 gr. mast

Kats Bewaking heeft een telescopische mast ontwikkeld met een Mobotix-camera met dubbel objectief voor toezicht op bedrijfs- en industrieterreinen vanuit surveillanceauto’s. De auto’s van het bewakingsbedrijf zijn tevens uitgerust met een kentekenherkenningscamera in de bumper, om op of rond een te beveiligen terrein gestolen auto’s te kunnen herkennen.

De telescopische 360-graden cameramast die Kats heeft ontwikkeld is tot een hoogte van vijf meter uitschuifbaar. Daarna kan de thermische lens van een Mobotix S15-camera bovenin de mast tot op honderden meters afstand detecteren of mensen zich op een terrein bevinden, of dat bijvoorbeeld een automotor nog warm is. In de mast is tevens een 6MP Moonlight sensormoduul gemonteerd, die de surveillant bij minimale lichtomstandigheden nog duidelijke beelden geeft.

De surveillanceauto’s zijn ook uitgerust met een S15-camera met hemisferische 6MP LPF-nachtlens in de voorbumper. Daarmee zijn kentekens te scannen voor het herkennen van voertuigen. Beide S15-camera’s zijn aangesloten op een mini-pc met touchscreen, waarop de MxMC managementsoftware draait, een netwerkswitch, interne opslagcapaciteit en GPS-moduul voor de plaatsbepaling. 

Alles bij de bron; BeveilNieuws [Thnx-2-Luc]