Google weet enorm veel van je. Waar je over praat en welke websites je bezoekt. Of waar je bent geweest en waar je van houdt. Althans, als je hun diensten gebruikt. De data die Google met zijn diensten worden verzameld, koppelt de techgigant aan jouw Google-account. Zo weten ze in grote lijnen wie je bent en waar je van houdt, waardoor je meer oplevert als bedrijven advertenties aan jou willen laten zien.

Hoewel je vrij nauwkeurig kunt bepalen welke informatie Google over jou mag verzamelen, blijft Google jouw data gebruiken om geld aan je te verdienen. Voor 40 euro per jaar zorg je ervoor dat jouw data van jou blijven, en dat je in de Google-diensten ook geen advertenties meer ziet.

De betaalde dienst van Google heet Google Apps en is ontwikkeld voor zakelijke gebruikers, maar het is ook mogelijk om als consument voor 40 euro per jaar een account bij Google Apps aan te maken. In plaats van Gmail maak je dan gebruik van een e-mailadres met je eigen webdomein, zoals Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Een webdomein is tijdens de registratie bij Google Apps aan te schaffen voor 8 euro per jaar. Google regelt dan de rest, zodat je direct met jouw e-mailadres aan de slag kunt.

De data in Google Apps zijn van jou, en worden niet door Google verzameld om advertenties te tonen. "Er worden geen advertenties weergegeven in de Google Apps-services, en we zijn niet van plan dit in de toekomst wel te gaan doen",aldus Google. "We scannen niet in Gmail of andere Google Apps-services voor reclamedoeleinden." Google blijft wel je data analyseren, maar dan alleen om de diensten te verbeteren.

Omdat je een nieuw account bij Google Apps creëert, begin je met een 'schoon' profiel. Dat betekent: geen e-mailtjes, geen documenten en geen foto's. Deze data kun je relatief simpel overzetten, zoals we hieronder laten zien...

Alles bij de bron; RTLZ [via; FTM]