Samen met de collega's bij EDRi, Global Witness en Gesellschaft für Freiheitsrechte heeft Bits of Freedom vandaag een klacht ingediend bij de Europese Commissie over een mogelijke inbreuk op de Digital Services Act. De organisaties vermoeden dat advertenties op LinkedIn gebaseerd kunnen zijn op gevoelige gegevens, terwijl dat verboden is.
De Digital Services Act moet gebruikers van online platformen, zoals LinkedIn, beschermen tegen de macht en willekeur van Big Tech. In de wet staat dat gevoelige gegevens geen invloed mogen hebben op welke advertenties je te zien krijgt op een platform. Daaronder vallen bijvoorbeeld seksuele geaardheid, politieke opvattingen en etnische afkomst.
In de praktijk betekent dit dat het bijvoorbeeld verboden is om jou een advertentie voor een bepaalde bar te tonen omdat je tot de LGBTQIA+ gemeenschap behoort. Of om jou advertenties te tonen voor een bepaalde politieke partij omdat je liberaal bent. Dat is goed nieuws, want dit vermindert gerichte polarisatie en manipulatie door misleidende of selectieve berichtgeving via advertenties.
Dit is dus een regel die direct impact heeft op eindgebruikers van online platformen. Maar er zijn er nog veel meer! Zo maakt de Digital Services Act het mogelijk om in te zien waarom je bepaalde advertenties te zien krijgt, hoe je kan klagen over verwijderde content en hoe je de volgorde van je feed aan kan passen. Hoe dat allemaal werkt, lees je op de website: www.jouwplatformrechten.nl!
Maar om zo'n regel tot een succes te brengen, is het belangrijk dat grote platformen zich ook echt aan die regel houden. Daarom hebben we een klacht ingediend bij de Europese Commissie over dit platform. Hiermee hopen we bij te dragen aan effectieve handhaving en de Digital Services Act tot een succes te brengen. Aangezien de klacht op dit moment in behandeling gaat, kunnen we er inhoudelijk nog niet teveel over kwijt. Uiteraard houden we je op de hoogte van de voortgang.
Alles bij de bron; Bits-of-Freedom