Steeds meer bedrijven geven persoonlijke gegevens van klanten door aan andere bedrijven. De Privacycommissie wil een algemene richtlijn om dat fenomeen te reguleren. "De huidige wetgeving is wel duidelijk, maar we botsen steeds meer op de hype van de datawetenschap", zegt voorzitter Willem Debeuckelaere.  "Het is bijvoorbeeld niet onmogelijk dat, wanneer men uit bankgegevens vaststelt dat iemand van kunst houdt, de bank die gegevens gaat overmaken aan kunstverkopers", schetst Debeuckelaere de problematiek.

In de algemene voorwaarden van heel wat bedrijven staat tegenwoordig een "doorgifteclausule" waardoor een bedrijf de persoonlijke gegevens van klanten - al dan niet tegen betaling - kan doorgeven aan een ander bedrijf. BNP Paribas gaat - na overleg met de Commissie - nu zo'n clausule opnieuw aanpassen zodat het onmogelijk wordt om de persoonsgegevens zo maar aan derden door te geven. Ook met KBC voert de Privacycommissie gesprekken.

Er bestaat wel al wetgeving rond de bescherming van de persoonsgegevens en die regels zijn ook klaar en duidelijk, stelt de Privacycommissie, "maar er is een enorme druk vanuit de datawetenschap en dat vloekt soms met die klassieke privacyregels."

Alles bij de bron; deRedactie