Als consument staat u er misschien niet bij stil, maar het gebruiken en marchanderen van uw persoonlijke gegevens is big business. Google, Facebook, Twitter en vele anderen houden zich bezig met het inzamelen en bewaren van persoonlijke gegevens van klanten.

Sommige doen dit om gerichte reclame te kunnen sturen, anderen hebben zich dan weer gespecialiseerd in het verzamelen van die gegevens met als doel ze te verkopen aan ondernemingen die een specifiek doelpubliek willen aanboren. Laten we “MyAnalytics” van Proximus als voorbeeld nemen. Met deze tool volgt Proximus op waar een mobiele telefoon zich bevindt en kunnen de verplaatsingsstromen van mensen op elk moment van de dag nauwkeurig in kaart gebracht worden. Aldus worden locatie- en profielgegevens door Proximus opgeslagen, verwerkt en verkocht. De operator vroeg daarvoor geen toestemming, geeft de consument geen toegang tot zijn eigen gegevens en biedt geen winstdeelname aan de klant uit de opbrengst van hun persoonlijke gegevens. Dit moet anders!

De globale waarde van de data-economie binnen de EU zal volgens schattingen in 2020 meer dan 700 miljard euro (4% van het BBP) bedragen. Een groot deel van deze data wordt geproduceerd door ons, de consumenten.

Nieuwe bedrijven floreren dankzij de door de gebruikers gegenereerde gegevens. Het is dan ook maar fair dat de consument als tegenprestatie een eerlijk deel van de taart krijgt. De data-economie zou zich ook moeten richten op diensten die een beter antwoord bieden op echte consumentennoden. Natuurlijk mogen ze daarbij de fundamentele rechten en vrijheden van de burgers niet ondermijnen.

Onderteken mee ons manifest om als consument een pro-actieve en centrale rol op te eisen in de datamarkt!

Alles bij de bron; TestAankoop [consumentenbond in België]